دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بالگرد تهاجمی «کبرا» از گذشته تا به امروز

بالگرد رزمی تهاجمی 209 که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد، به عنوان پیشانی هوانیروز در ستاد رزم نیروی زمینی مطرح است و در دوران دفاع مقدس به واسطه خلبانان ماهر کشور توانست نقش ارزنده‌ای را در عملیات‌ها ایفا کند.
کد خبر: ۲۴۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ - 13June 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، بالگرد «کبرا» بالگردی دو موتوره با ظرفیت دو نفر است، که ماموریت‌های تاکتیکی از جمله اسکورت بالگردهای نیروبر، تک به وسایل زرهی و مکانیزه دشمن، شرکت در عملیات هجومی، تقویت آتش زمینی، شناسایی با آتش و اسکورت ستون‌های سطحی آبی و خاکی را انجام می‌دهد.

این بالگرد دارای دو موتور توربوشفت است و قدرت موتورهای آن در مجموع حدود 1970 اسب بخار می‌باشد. بالگرد تهاجمی 209 که از قابلیت‌های آفندی و پدافندی برخوردار است، از سلاح‌هایی چون موشک و راکت استفاده می‌کند و در این رابطه قادر به حمل سلاح‌هایی چون 8 موشک تاو و 76 راکت 2.75 اینچی با سرجنگی در مقرهای 19 تایی است. همچنین این بالگرد به یک قبضه توپ 20 میلیمتری گردان در دماغه با ظرفیت 750 تیر فشنگ 20 میلیمتری با نواخت بالا مجهز است.

بالگر تهاجمی کبرا از گشته تا به امروز
لحظه شلیک راکت از بالگرد کبرا

این بالگرد که گنجایش دو نفر را به عنوان خلبان و تیرانداز دارد، قادر است در سطح دریا بدون سلاح تا 190 نات یعنی چیزی حدود 340 کیلومتر در ساعت پرواز کند، و حداکثر وزن قابل قابل پرواز در شرایط استاندارد 10 هزار پوند است.

بالگرد 209 با یک باک سوخت قادر است حدود یک ساعت پرواز داشته باشد و حداکثر سقف پرواز آن با ماسک اکسیژن نزدیک به 20 هزار پا عنوان شده است.

سابقه عملیاتی این بالگرد به حضور در جنگ ویتنام بازمی‌گردد و البته در دوران دفاع مقدس نیز کارنامه شگفت انگیزی را در مقابله با یگان‌های زرهی دشمن از خود به جای گذاشت که بخش قابل توجهی از این شگفتی آفرینی‌ها مدیون خلبانان با تجربه و ماهر هوانیروز ایران بود که در تمامی عملیات‌ها به ویژه فتح المبین، ثامن الائمه، خیبر و عملیات آفندی بازی دراز نقش ویژه‌ای را در پشتیبانی آتش و یورش به دشمن بعثی ایفا کردند.

 
بالگر تهاجمی کبرا از گذشته تا به امروز 
 بالگرد کبرا مجهز به غلاف چهارتایی موشک تاو در طرفین
 
حضور بالگردهای کبرا در عملیات بیت المقدس به گونه‌ای بود که با توجه به شکل و شرایط جغرافیایی منطقه هموار و مسطح بیابانی، تانک‌ها، نفربرها و دیگر ادوات خودرویی دشمن به وضوح قابل رویت بودند، از این رو خلبانان شجاع هوانیروز توانستند تک تک آنها را با شلیک راکت‌ها و موشک‌های تاو شکار و ضربه مهلکی را به تعداد زیادی از تانک‌ها، نفربرهای زرهی و خودروها و برج دیده بانی و سنگرهای انفرادی و اجتماعی دشمن وارد کنند. در مجموع سه مرحله این عملیات تعداد 39 فروند موشک تاو و 1480 عدد راکت و دو فروند موشک ماوریک و چیزی حدود 9 هزار گلوله توپ 20 میلیمتری به سوی دشمن شلیک شد.
 
تیم‌های آتش هوانیروز در بامداد مورخ دوم فروردین سال 61 در جریان عملیات فتح المبین همزمان با روشنایی صبح به مواضع نیروهای بعثی حمله کردند و بالگردهای کبرا با پرتاب موشک ماوریک و تاو و شلیک گلوله‌های 20 میلیمتری ضربات مهلکی را بر پیکره نیروهای عراقی وارد کردند و چندین دستگاه تانک و نفربر و انواع خودروها و نقاط تجمع دشمن را منهدم کردند و در دشت عباس که یکی از واحدهای خودی در محاصره دشمن قرار گرفته بود در حدود نیم ساعت عملیات و پشتیبانی آتش، چنان ضربه‌ای به نیروهای عراقی وارد آوردند که نه تنها محاصره شکسته شد، بلکه نیروهای عراقی مجبور به عقب نشینی شدند.
 
در این عملیات 11 موشک ماوریک، 2258 راکت و 200 فروند موشک تاو و 27 هزار و 477 گلوله 20 میلیمتری توسط بالگردهای کبرا شلیک شد.
 
 
 بالگر تهاجمی کبرا از گذشته تا به امروز 
لحظه شلیک موشک ماوریک از بالگرد کبرا

هوانیروز با کمک صنعت دفاعی کشور برای به روز کردن تجهیزات، افزایش قدرت آتش و توان رزمی بالگردهای کبرا هم در دوران دفاع مقدس و هم دوران پس از آن دست به اقدامات ابتکاری و سازنده‌ای زده است که در ادامه به بخشی از این نوآوری‌ها و ابداعات می‌پردازیم.

برای نمونه در دوران دفاع مقدس برای زهرآگین‌تر نمودن نیش کبراها، موشک ماوریک که یک موشک زمین به هوا با قابلیت فزاینده در انهدام اهداف زمینی می‌باشد توسط متخصصان داخلی بر روی بالگردهای کبرا نصب شد و در عملیات‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفت. موشک ماوریک به طور معمول سلاح سازمانی جنگنده بمب افکن اف 4 محسوب می‌شود.
 
در همین راستا شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردی ایران در سال‌های اخیر موشک جدیدی با قابلیت‌های رزمی ویژه به نام شفق را رونمایی کرده و در اختیار نیروهای مسلح قرار داده است. این موشک هوشمند که از وزنی حدود 60 کیلوگرم برخوردار است، با استفاده از جستجوگر IIR روی هدف خود قفل کرده و اهداف ثابت و متحرک را تا شعاع 10 کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهد. قدرت این موشک به حدی است که می‌تواند با سرعتی بیش از 2 ماخ در انواع زره تانک و شناورها نفوذ داشته باشد. 

 بالگر تهاجمی کبرا از گذشته تا به امروز
 بالگرد کبرا مجهز به موشک شفق
 
 
بالگر تهاجمی کبرا از گذشته تا به امروز 
 لحظه شلیک موشک تاو از بالگرد کبرا
 
همچنین در فروردین ماه سال گذشته امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی دفاع پرس، از ابتکار این نیرو در زمینه ایجاد پوشش زرهی بر روی بالگردها خبر داد و گفت: برای این کار از زره مایع که توسط متخصصان نزاجا ابداع شده است، استفاده کردیم تا بالگردهای‌مان را در برابر سلاح‌های کالیبر 7.62 و 12.7 مقاوم کند.

وی با بیان اینکه با توجه به نوع تهدیدات باید یک سری تغییراتی در بالگردهای نزاجا ایجاد می‌شد، افزود: یکی از اقدامات ما ارتقای سیستم‌های پرواز در شب بالگردها بود؛ که این مهم محقق شده و بر قابلیت‌های بالگردی ما افزوده است.

فرمانده وقت نزاجا ادامه داد: در زمینه ارتقای تسلیحاتی بالگردها نیز با کمک صنعت دفاعی کشور تلاش کرده‌ایم تا بالگردها علاوه بر استفاده از راکت‌های 2.75، به موشک‌های هدایت‌شونده لیزری نیز مسلح شوند؛ که این قابلیت‌ها، توانمندی بالگردهای ما را به شایستگی در حوزه جنگ‌های نیابتی و پشتیبانی از نیروهای سطحی ارتقا می‌دهد.

امیر پوردستان تصریح کرد :موشک‌های هدایت‌شونده لیزری نسبت به موشک‌های تاو از برد بیشتری برخوردار بوده و از سیستم پرتاب بهره می‌برند.

همانطوری که مشهود است ارتقای سامانه‌های بالگردی، بالا بردن توان رزمی و برد عملیاتی یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در نیروهای مسلح است که تحت پروژه های مختلف (موشکی، راکتی، میدان دید، مداومت و دقت عملیاتی و...) نمایان است.
 
انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها