تازه‌ترین اثر شهریار‌ زرشناس منتشر شد

کتاب «نیهیلیسم ابسورد» در ادبیات داستانی غرب به قلم شهریار زرشناس، محقق این گروه به انتشار رسیده است.
کد خبر: ۲۴۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ - 12June 2017
«نیهیلیسم‌ابسورد»، تازه‌ترین اثر شهریار‌ زرشناس
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «نیهیلیسم ابسورد» در ادبیات داستانی غرب سیزدهمین کتاب گروه ادبیات و هنر پژوهشکدۀ فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه بوده که به قلم شهریار زرشناس، محقق این گروه به انتشار رسیده است.

مسئله نیست‌انگاری، به‌‌ویژه صورت ابسورد نیهیلیسم اومانیستی، سال‌هاست که برای نویسنده به‌صورت دغدغه‌ای فکری مطرح بوده است. در واقع فهم ادبیات قرن بیستم عالم مدرن و کشورها و ملت‌های اسیر غرب‌زدگی شبه مدرن، بدون شناخت تحلیلی ـ نقادانۀ نیست‌انگاری ابسورد میسر نیست.

در این کتاب به‌ اجمال به توصیف و تعریف نیهیلیسم و ابسوردیته و بیان نسبت میان این دو و برخی ظهورات ادبی آن پرداخته شده است. البته دامنۀ ظهور و بروز و نفوذ نیست‌انگاری ابسورد در ادبیات معاصر غرب و در همۀ شئون و وجوه زندگی انسان معاصرِ اسیر مدرنیته، آن اندازه گسترده است که بررسی ظهورات ادبی نیهیلیسم ابسورد را نمی‌توان به دو یا سه نویسنده منحصر و محدود کرد؛ ولی به هر حال، تأملی نقادانه در زندگی و آثار کافکا، سارتر و کامو از منظر نسبت آنها با نیهیلیسم ابسورد، نوعی تأمل در این قلمرو آغار می‌شود.
 
به نظر نگارنده، نقادی جوهر نیهیلیستی ابسوردیستی ادبیات معاصر غرب، یکی از نیازها و ضرورت‌های جدی در امر مقابله و مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب اومانیست است.

کتاب «نهیلیسم ابسورد» در ادبیات داستانی غرب، از پنج فصل دربارۀ نیست‌انگاری ابسورد، روایت‌گر روایتی بیمار، اشاراتی دربارۀ ژان پل سارتر و نیهیلیسم اگزیستانسیالیستی، آلبرکامو، شوالیۀ ادبیات نیست‌انگار ابسورد و داستایفسکی در کشاکش با نیهیلیسم روسی تشکیل شده است.
 
 انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها