یادداشت/ سیروس فتح اله

«موصل» در یک قدمی «آزادی»

منابع آگاه میدانی و سیاسی عراق از آزادسازی کامل موصل خبر می‌دهند، که بالاخره این شهر پس از چند سال‌ اشغال توسط تروریست‌های تکفیری داعش مجددا با همت نیروهای عراقی به آغوش عراق بازخواهد گشت.
کد خبر: ۲۴۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ - 13June 2017
«موصل» در یک قدمی «آزادی»
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛ عملیات آزادسازی موصل از چنگال داعش 26 مهرماه 1395 (17 اکتبر 2016) با فرمان رسمی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با مشارکت 100 هزار نفر از نیروهای «ارتش عراق»، «پلیس فدرال»، «پیشمرگه»، «حشد الشعبی» و... آغاز شد.

نیروهای عراقی با همت و تلاشی که داشتند، در روزهای آغازین عملیات دستاوردهای قابل توجهی را کسب کردند و بعد از سپری شدن تنها چند ماه از آغاز عملیات، کرانه چپ موصل را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کردند. با تداوم پیروزی‌های نیروهای عراقی‌ این روزها شاهدیم که تنها تعدادی از محله‌های شهر موصل در چنگال تروریست‌های تکفیری داعش باقی‌مانده است و این محله‌ها نیز طی روزهای آینده به‌طور کامل از لوث تکفیری‌های وهابی پاکسازی خواهد شد.

در عملیات آزادسازی استان نینوا که موسوم به «قادمون یا نینوی» (ما داریم می‌آییم نینوا) است، نیروهای عراقی موفق شدند قبل از اینکه اولین ماه سال 2017 میلادی به پایان برسد، تقریبا کرانه چپ موصل را از لوث داعشی‌های پلید پاکسازی کنند و عملیات آزادسازی کرانه راست (غرب موصل) را آغاز کردند؛ هرچند مساحت کرانه راست موصل نسبت به کرانه چپ موصل کوچک‌تر است؛ اما تراکم جمعیتی کرانه راست در مقایسه با کرانه چپ به مراتب بیشتر است.

بیش از 200 روز از آغاز نبرد نیروهای عراقی در موصل با تروریست‌های تکفیری داعش می‌گذرد. طی این نبرد کرانه چپ موصل به صورت کامل پاکسازی و 98 درصد کرانه راست آن نیز از چنگال تکفیری‌های داعش آزاد شده است. در پی این پیشروی گسترده، مقامات سیاسی و امنیتی عراق گزارش دادند که طی روزهای آینده و به‌طور دقیق تا عید فطر، خبر آزادسازی کامل موصل اعلام خواهد شد.

یک فرمانده میدانی در تایید این خبر گفت که پیروزی نهایی در موصل بسیار نزدیک است؛ نبرد در محله‌هایی که همچنان در چنگال تروریست‌هاست، زیاد طول نمی‌کشد. با این وجود، علت اینکه عملیات در محله‌های باقی‌مانده به کندی صورت می‌گیرد حضور هزاران شهروند غیر نظامی است که داعشی‌های وهابی به آنان اجازه خروج نمی‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: حجم انبوه جمعیت، خانه‌های به هم چسبیده و خیابان‌های تنگ موجب شده است که نیروهای عراقی نتوانند از سلاح‌های سنگین استفاده کنند. آن‌ها به همین دلیل مجبورند از تکنیک‌های جنگ تن به تن با تروریست‌ها بهره ببرند و به صورت کوچه به کوچه و خانه به خانه این محله‌ها را پاکسازی کنند.

گفته می‌شود داعش نیروهای خود را از مناطقی که در دست دارد، عقب کشیده است. تخمین زده می‌شود تعداد عناصری که در محله‌های باقی‌مانده مشغول نبرد با نیروهای عراقی هستند، بیش از هزار نفر نیستند؛ اما با توجه به اینکه این نیروها از تروریست‌های خارجی داعش هستند، خطرناک‌تر از سایر عناصر این گروهک تروریستی‌ به شمار می‌آیند. عناصر خارجی داعش تا دم مرگ می‌جنگند و از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

وقتی دولت عراق عملیات آزادسازی استان نینوا را آغاز کرد بین 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 نفر از عناصر داعش و بیش از یک میلیون غیرنظامی در موصل حضور داشتند.

اما سه مانع موجود (حضور گسترده شهروندان، محله‌های تنگ با خانه‌‌های به هم چسبیده و تروریست‌های خارجی) در نبرد موصل نیروهای عراقی را از استمرار نبرد سنگین علیه داعشی‌هایی که از سوی اربابان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود حمایت می‌شوند، منصرف نمی‌کند. حفظ جان شهروندان عراقی برای آنها خیلی مهم است و تلاش می‌کنند کوچکترین آسیبی به شهروندان وارد نشود.

بسیاری از فرماندهان نظامی و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که پیروزی نهایی نیروهای عراقی در موصل نزدیک است. این پیروزی در حال پیوستن به زنجیره پیروزی‌های نیروهای عراقی در «جرف‌النصر» (جرف‌الصخر)، «آمرلی»، «تکریت»، «رمادی»، «فلوجه»، «بیجی» و ... است. به همین خاطر موصل در آستانه پیروزی نهایی قرار دارد.

موصل مرکز استان نینوا با مساحت 180 کیلومتر مربع است که دومین شهر بزرگ عراق از نظر جمعیت می‌باشد. این شهر تقریبا در 465 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است که در سال 2014 به دست گروه تروریستی داعش تسخیر شد. ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش در این شهر اعلام خلافت کرد. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای، آینده خلافت وی در عراق به‌طور کلی برچیده شود، هرچند اخباری درباره به هلاکت رسیدن وی وجود دارد؛ اما هنوز منابع رسمی مرگ وی را تایید نکرده‌اند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار