پوست اندازی داعش در سوریه و عراق

ائتلاف آمریکا داعش را تدریجاً از صحنه خارج کرده ولی نیروها، تجهیزات و ستاد فرماندهی داعش را عیناً در اختیار گروه‌های تروریستی دیگر قرار می‌دهند. بدین ترتیب با «پوست اندازی داعش» در سوریه و عراق، ظاهراً از این پس داعش وجود خارجی نخواهد داشت ولی تمامی نیروها و ساختار جهنمی آن همچنان به جنایت و کشتار خواهند پرداخت.
کد خبر: ۲۴۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ - 13June 2017
پوست اندازی داعش در سوریه و عراقبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت ضد تروریستی با پیشروی به سوی مرز مشترک با عراق و آزادسازی 10 هزار کیلومتر مربع از بیابان‌های منطقه مرزی، عملاً کنترل نوار مرزی را برای اولین بار طی 5 سال گذشته در اختیار گرفته‌اند.

این پیروزی استراتژیک و آثار و تبعاتش از آن جهت اهمیت مضاعفی پیدا کرده که طی روزهای گذشته، ارتش آمریکا و سایر ارتش‌های ناتو با جابجائی تروریست‌های مورد حمایت خود سعی داشتند گروه‌های تروریستی دیگری را به جای داعش در این منطقه مستقر سازند. علاوه بر این ائتلاف آمریکا با تمرکز حملات سنگین هوائی و توپخانه‌ای علیه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، سعی داشتند از پیشروی و استقرار آنها در نوار مرزی جلوگیری کنند و در عین حال با عقب راندن ارتش سوریه، فرصت جدیدی برای داعش و سایر گروه‌های تروریستی ایجاد کنند تا همچنان مرز مشترک سوریه و عراق را در اختیار تروریست‌ها نگهدارند.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که داعش را تدریجاً از صحنه خارج کرده ولی نیروها، تجهیزات و ستاد فرماندهی داعش را عیناً در اختیار گروه‌های تروریستی دیگر قرار دهند. بدین ترتیب با «پوست اندازی داعش» در سوریه و عراق، ظاهراً از این پس داعش وجود خارجی نخواهد داشت ولی تمامی نیروها و ساختار جهنمی آن همچنان به جنایت و کشتار خواهند پرداخت.

شدت و دامنه حملات هوائی ائتلاف آمریکا علیه ارتش سوریه به حدی گسترش یافت که روسیه با هشدار جدی و رسمی به واشنگتن خواستار توقف جنایات جنگی ائتلاف شد.

نبردهای سنگین ضد تروریستی در روزهای اخیر ابعاد دیگری را هم در بر می‌گیرد. اخبار و گزارش‌های متعددی توسط ارتش سوریه پیرامون هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده تروریست‌های داعش منتشر شده که وی بر اثر حملات هوائی و توپخانه‌ای در رقه به هلاکت رسیده است.
 
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» خبر تازه‌ای را منتشر کرده که یک شورای رهبری 12 نفره جایگزین ابوبکر البغدادی شده است. همین گزارش تلویحاً هلاکت بغدادی را تایید می‌کند. بدین ترتیب زمان برای پوست اندازی داعش و تغییر ماهیت جنگ های نیابتی محور شرارت غربی - عبری – عربی فرا رسیده و از این پس شاهد پدیده‌ای متفاوت از گذشته در منطقه خواهیم بود. از این پس تلاش مشترک و البته جداگانه ترکیه، ائتلاف آمریکا برای اشغال بخش‌های مهم‌تری از خاک سوریه ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. واشنگتن به وضوح اصرار دارد که پس از شکست قطعی داعش، نیروهای حاضر در سوریه و عراق با هدف زمینه سازی برای تجزیه این کشورها، بیشترین قلمرو اشغالی را در تصرف داشته باشند تا دستیابی به اهداف واشنگتن، بهتر میسر شود.

از این دیدگاه،‌ اشتیاق جنون آمیز ائتلاف برای اشغال «رقه» ابعاد جدیدی به خود گرفته و اصرار بر این است که رقه، نه توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بلکه توسط ائتلاف آمریکا در اختیار قرار گیرد. علاوه بر این، ائتلاف آمریکا به وضوح ضمن مذاکره با تروریست‌های داعش، آنها را برای جابجائی به سوی خطوط جنگی ارتش سوریه متقاعد کرده که اساساً جنگی میان ائتلاف و تروریست‌ها صورت نگیرد ولی سنگینی بار عملیات بر دوش ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بیفتد.
 
این در واقع مکمل طرح اولیه برای «پوست اندازی داعش» و پیوستن آنها به سایر تروریست‌ها و تغییر پرچم تروریست‌ها است. موضوع مهم دیگر به افشاگری اخیر درباره ماهیت واقعی مواضع اعلام شده توسط اندیشکده‌های آمریکا است که باقیمانده حیثیت مراکز مورد استناد آمریکا را برباد می‌دهد. «مکس آدامز» تحلیلگر آمریکائی در حوزه تروریسم و روابط بین الملل فاش کرد که واشنگتن با ریخت و پاش‌های گسترده مالی توانسته است خواسته‌های خود را از زبان و بیان اندیشکده‌هائی همچون «موسسه بروکینگز» و «شورای آتلانتیک» بیان و با پرداخت پول، دروغ و غیرواقعی بپردازد.
 
این تحلیلگر فاش می‌کند که اساساً ادعای واشنگتن و حتی استنادش به مواضع و تحلیل‌های برخی موسسات و اندیشکده‌ها، واقعیت ندارد و متناسب با پرداخت‌های مالی، تنظیم شده است که طی آن گویا ایران و سوریه بزرگترین حامی تروریسم هستند! که این نکته از اساس دروغ و تحریف واقعیت‌های میدانی است. این ادعاهای نادرست، به عنوان تامین خواسته‌های مشترک دولت ترامپ است که برای اندیشکده‌ها درآمدهای سرشاری را به همراه داشته ولی اعتبار آنها را به کلی از میان برده است.
 
مسئله این است که 16 نهاد امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در طول سال‌های گذشته، بارها رسماً خاطرنشان کردند که ایران نه تنها در هیچ یک از حوادث تروریستی در منطقه و فرامنطقه، مستقیماً یا بطور غیرمستقیم حضور یا نقش و تاثیری نداشته، بلکه در کمک رسانی و خدمات مستشاری برای سوریه و عراق عملاً بیشترین تاثیر محسوس و قابل رصد کردن را در مهار تروریسم در این دو کشور داشته است. افشای این حقایق عینی، همزمان با جوسازی‌های رذیلانه ترامپ علیه ایران و محور مقاومت، به ویژه پس از فروپاشی زودهنگام ناتوی عربی، معنی و مفهوم خاصی پیدا می‌کند و نشان می‌دهد که آمریکای ترامپ در بسیاری زمینه‌ها با شکست در هدفگذاری و تامین اهداف خود، عملاً به «نقطه صفر» بازگشته است.

نباید از نظر دور داشت که ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی با انتقاد از سیاست‌های گذشته آمریکا در منطقه، وعده می‌داد که آمریکا را درگیر حوادث تازه‌ای در منطقه نخواهد کرد ولی اکنون عملاً دست به جنایاتی زده و ائتلاف را روی زمین در سوریه و عراق درگیر ساخته و حتی از پیشروی نیروهای ضد تروریستی و بومی منطقه هم عصبانی شده و پیروزی منطقه بر تروریست‌ها را بر نمی‌تابد.
 
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار