نقش تاثیرگذار یزدی‌ها در عملیات بیت‌المقدس 7

رزمندگان اسلام در آغازین ساعات عملیات بیت‌المقدس 7 با عبور از موانع ایذایی، از چند محور به مواضع دشمن یورش بردند و در همان ابتدا خطوط مقدم بعثیان را در هم شکسته و در عرض 13 دقیقه خود را به توپخانه دشمن رساندند.
کد خبر: ۲۴۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ - 13June 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، عملیات ظفرمند بیت‌المقدس 7 در نخستین ساعات بامداد 1367/3/23 در منطقه شلمچه و با رمز «یا اباعبدالله الحسین (ع)» آغاز شد.
 
رزمندگان اسلام در آغازین ساعات این عملیات، با عبور از موانع ایذایی، از چند محور به مواضع دشمن یورش بردند و در همان ابتدا خطوط مقدم بعثیان را در هم شکسته و در عرض 13 دقیقه خود را به توپخانه دشمن رساندند؛ به طوری‌ که بسیاری از نیروهای دشمن از این سرعت عمل، دچار سردرگمی شده و  برای نجات جان خود، بی‌هدف در منطقه، به این سو و آن سو می‌دویدند.
 
وسعت منطقه عملیاتی تیپ 18 الغدیر 5 کیلومتر مربع در نظر گرفته شده بود. فرماندهی تیپ الغدیر را در این عملیات، سردار رشید اسلام سرتیپ شهید حاج اکبر آقابابایی بر عهده داشت.
 
 گردان های عمل‌کننده تیپ الغدیر در این عملیات

گردان حضرت رسول به فرماندهی سردار شهید جمال خانی‌مقدم
 
گردان فاطمه الزهرا به فرماندهی برادر جانباز عبدالرسول کلانتری

گردان عاشورا به فرماندهی برادر ابوطالب محمدی

گردان ضد زره الحدید به فرماندهی برادر لطفیانی
 
تیپ الغدیر با وارد کردن گردان‌های یاد شده، در همان ساعات اولیه، به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یافته و خطوط پدافندی را در امتداد پاسگاه بوبیان و کانال پرورش ماهی برقرار نمود.

دشمن بعثی در نیمه‌های روز، با جمع‌آوری نیروهای پراکنده خود و با وارد کردن تعداد بی‌شماری تانک و نفربر، اقدام به پاتک نمود؛ ولی جان برکفان سپاه و بسیج، به محض رسیدن دشمن به تیررس، اقدام به انهدام ادوات آنان نموده، به طوری که فقط در امتداد پاسگاه بوبیان 6 دستگاه تانک دشمن منهدم گردید.
 
نقش تاثیر گذار یزدی ها در عملیات بیت المقدس7
 
نکته‌های خواندنی این عملیات
 
میزان پیشروی نیروهای اسلام در یک شب این عملیات، معادل 5 شب کربلای 5 بود.
 
میزان گرما در روز عملیات، به قدری بود که به ازای 700 نیروی تیپ الغدیر در خط مقدم، 1200 قالب یخ تدارک دیده شده بود که همه آنها تا ساعت 10 صبح مصرف شد.
 
در این عملیات سه نفر از رزمندگان یزدی، بر اثر گرمازدگی به شهادت رسیدند.
 
پیکر مطهر 23 نفر از مفقودین تیپ الغدیر، مربوط به حمله عراق در مورخ 67/3/4 پیدا شد.
 
نیروهای یزدی در تاریخ 67/3/4 در فاصله کمتر از چند ساعت پس از فراخوانی، با پنج فروند هواپیما به جبهه اعزام شدند. این نیروها در فاصله 20 روز، سازماندهی شده و آموزش دیدند و سپس در عملیات شرکت کردند.
 
پس از انجام عملیات بیت‌المقدس 7 و بازگشت نیروها به یزد، حضرت آیت‌الله خاتمی نماینده امام در استان و امام جمعه یزد، همه رزمندگان را مورد تفقد قرار داده و به هرکدام یک سجاده مخمل، به همراه یک لوح تقدیر هدیه دادند.
 
نقش تاثیر گذار یزدی ها در عملیات بیت المقدس7
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها