مروری بر نتایج عملیات «بیت‌المقدس7»

23 خردادماه سالروز عملیات «بیت‌المقدس7» است که در سال 1367 با هدف پس‌ زدن‌ دشمن‌ از خاک‌ ایران‌ و مقابله‌ با ترفند تجاوزات‌ دوباره‌ ارتش‌ عراق‌ طراحی و اجرا شد.
کد خبر: ۲۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ - 13June 2017
مروری بر نتایج عملیات «بیت‌المقدس7»به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پس‌ از تقویت‌ دوباره‌ ارتش‌ عراق‌ توسط‌ حامیان‌ غربی‌ صدام‌ و هزینه‌هایی‌ که‌ کشورهای‌ عربی‌ خلیج‌ فارس، صرف‌ حمایت‌ از رژیم‌ عراق‌ در رویارویی‌ با ایران‌ می‌کردند، قوای‌ مسلح‌ این‌ کشور دست‌ به‌ تهاجماتی‌ قابل‌ توجه‌ در محورهای‌ جنوبی‌ جنگ‌ زدند.

در حالی‌ که‌ ایران‌ آماده‌ می‌شد تا «قطعنامه‌598» سازمان‌ ملل‌ را به‌ عنوان‌ معاهده‌ای‌ برای‌ پایان‌ جنگ‌92 ماهه‌ تحمیلی‌ بپذیرد، نیروهای‌ دشمن‌ با پیشروی‌ در خطوط‌ ایران‌ و حتی‌ اشغال‌ برخی‌ مناطق، وضعیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ را به‌ وجود آوردند.

این‌ در حالی‌ بود که‌ بسیج‌ عمومی‌ مردم‌ برای‌ تهاجمات‌ دوباره ارتش‌ صدام‌ در حد بالایی‌ قرار داشت و می‌بایست‌ امتیازاتی‌ را که‌ رژیم‌ عراق‌ قصد داشت‌ با قبول‌ حالت‌ نه‌ صلح، نه‌ جنگ‌ از ایران‌ بگیرد، پس‌ گرفته‌ شود.

بنابراین‌ سیاست‌ و تاکتیک، عملیات‌ «بیت‌المقدس‌7» که‌ عملیاتی‌ ویژه‌ در نوع‌ خود بود به‌ منظور پس‌ زدن‌ دشمن‌ از این‌ سوی‌ خطوط‌ بین‌المللی‌ در منطقه‌ عمومی‌ «شلمچه» خرمشهر و در نخستین‌ ساعات‌ بامداد 23 خردادماه ‌1367 با رمز «یا اباعبدالله(ع)» آغاز شد.

رزمندگان‌ ایرانی‌ در قالب‌ چندین‌ گردان‌ بسیجی‌ با فرماندهی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، توانستند شماری‌ از یگان‌های‌ ویژه‌ و آماده‌ دشمن‌ را متلاشی‌ کنند و علاوه‌ برکشته‌ و زخمی‌ و به اسارت درآوردن ‌20 هزار رو 400 تن‌ از نیروهای‌ دشمن، یک‌ فروند هواپیما را ساقط‌ ،انهدام 60 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، 40 قبضه‌ توپ، 200 دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و چندین‌ زاغه‌ مهمات‌ دشمن‌ را منهدم‌ کنند. شمار بالایی‌ از تجهیزات‌ و ادوات‌ نظامی، چند قبضه‌ توپ‌ و تعدادی‌ زاغه‌ بزرگ‌ مهمات‌ دشمن‌ را به‌ غنیمت‌ خود گرفتند.
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار