مرصاد، برگ زرین غرب (2)؛

مرصاد و نمایش ایثار و مقاومت رزمندگان غرب کشور

چهار روز از پذيرش قطعنامه 598 از طرف ايران گذشته بود؛ وزير خارجه ايران سرگرم گفت‌‌وگو با دبير كل سازمان ملل درباره‌ی صلح و نحوه‌ی اجرای آتش‌بس بود كه ارتش عراق حمله‌اش را به ايران از جبهه‌ی «كوشک» و «شلمچه» آغاز كرد.
کد خبر: ۲۴۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ - 14June 2017
مرصاد و نمایش ایثار و مقاومت رزمندگان غرب کشور

به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، کتاب «مرصاد، برگ زرین غرب» مشتمل بر خاطرات جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع مقدس در غرب کشور است که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه جمع‌آوری و تدوین شده که خاطره زیر برگرفته از این مجموعه و از خاطرات سردار «ناصر شعبانی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس است.

... چهار روز از پذیرش قطعنامه 598 از طرف ایران گذشته بود؛ وزیر خارجه ایران سرگرم گفت‌‌وگو با دبیر كل سازمان ملل درباره‌ی صلح و نحوه‌ی اجرای آتش‌بس بود كه ارتش عراق حمله‌اش را به ایران از جبهه‌ی «كوشک» و «شلمچه» آغاز كرد. صدام نام عملیاتش را «توكّلنا علی الله 4» گذاشته بود و تصمیم گرفته بود که با این حمله دو هدف را نشان بگیرد: اوّل این‌كه تعداد زیادی از نظامیان و روستانشینان مرزی ایران را اسیر كند و تعداد اسرایش را زیاد كند. دوم، اگر توانست، یک‌بار دیگر شهرهای خرمشهر و آبادان را تهدید كند.

عراق تصوّرش بر این بود كه حالا كه قرار است پشت میز مذاكره بنشیند، خیلی خوب است كه یک بار دیگر نیروهایش در اهواز باشند. لذا بعد از قبول قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی ایران، صدام فاسد علی‌رغم این‌كه خودش مدافع قطعنامه بود، به ما حمله كرد. یكی از دلایلش این بود كه تصوّر می‌كرد ما ضعیف شده‌ایم و او می‌تواند دوباره در اهواز،‌ خرمشهر و آبادان مستقر شود و اگر روزی پشت میز مذاكره نشستیم، بتواند از موضع قدرت امتیاز بگیرد.

حمله‌ی عراق از صبح روز جمعه 31 تیرماه 1367 شروع شد. خبر حمله‌ی دوباره‌ی عراق كه پخش شد، مردم از همه جای كشور مخصوصاً خوزستان دوباره به جبهه‌ها هجوم بردند تا جلوی پیشروی دشمن را بگیرند. در غرب كشور هم خبرهایی بود. ارتش عراق از مناطق قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و سردشت پیشروی‌ خود را شروع كرده بود به این امید كه جلوی تمركز مدافعان ایران را در جنوب بگیرد.

در همان 24 ساعت روز اوّل حمله، اتفاق جالبی افتاد؛ پیامی از طرف امام (ره) مخابره شد كه: «امروز روز دفن بعثی‌هاست. باید عراقی‌ها از كشور رانده شوند.» با شنیدن این پیام نیروها به طور چشمگیری به جبهه‌ها رفتند. عمده‌ی یگان‌های سپاه و یگان‌هایی از ارتش که در منطقه‌ی جنوب بودند، عراقی‌ها را تحت فشار قرار دادند و از كشور بیرون كردند. در این رابطه فرمانده‌ی كل سپاه می‌گوید: «آن قدر وضعیت به نفع ما شد كه عراقی‌‌‌ها فرار كردند و ما با بیت امام تماس گرفتیم كه آیا اجازه هست كه متجاوزین را تا خاک عراق دنبال كنیم؟ پیام آمد كه امام فرموده‌اند «خیر»، ما امروز می‌گوییم: «صلح»؛ این صلح تاكتیكی نیست. سر مرز بایستید.»

حالا رزمنده‌ها روحیه گرفته بودند. سه ماهی می‌شد كه عراق هر كاری دلش می‌خواست در جبهه‌ها انجام می‌داد؛ امّا دوباره ورق جنگ برگشته بود. دولت عراق 24 ساعت بعد از شروع عملیاتشان، خبر عقب‌نشینی ارتش خود را از منطقه‌ی جنوب رسماً اعلام كرد. دو روز بعد؛ مقاومت رزمندگان ایران در غرب هم نتیجه داد و ارتش عراق از این نقطه هم اعلام عقب‌نشینی كرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها