دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سومین سال تأسیس بسیج مردمی عراق؛ سه سال جهاد علیه تروریسم و اشغالگری

نیروهای حشدالشعبی عراق در حالی سومین سال تأسیس این یگان مردمی را جشن می‌گیرند که این نیرو، از هر نظر یکی از موفق‌ترین جنبش‌های مقاومت ضداشغالگری و نبرد ضدتروریستی در جهان به شمار می‌آید.
کد خبر: ۲۴۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰ - 15June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، 10 ژوئن 2014 (20 خرداد 1393) روزی است که شهر موصل به اشغال گروهی تکفیری درآمد که خود را «دولت اسلامی عراق و شام» می‌نامیدند. مخالفان این گروه برای نام‌گذاری آنان از مخفف دولت اسلامی عراق و شام استفاده کردند. به همین دلیل این گروه با لقب «داعش» در میان مردم عراق و سوریه شناخته شد.
 
این گروه افراد جدا شده از القاعده بودند که به دنبال تشکیل دولتی به اصطلاح اسلامی، ابتدا در شرق و مرکز سوریه قدرت گرفتند و سپس با خیانت عواملی داخلی عراق و برخی مقامات بین‌المللی، از اعتراضات موجود در میان برخی گروه‌های وابسته به اهل سنت علیه «نوری المالکی» نخست‌وزیر وقت عراق سوء استفاده کردند.
 
آنان با تجهیز عوامل وابسته به خود در میان عشایر سنی مذهب استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین، از مرز عراق عبور کردند و طی یک پیشروی سریع با اشغال شهرهای مهمی نظیر موصل، تکریت، فلوجه و رمادی، شهرهای کربلا، سامراء، بغداد و بعقوبه و نقاط بسیاری از مرکز و حتی غرب عراق در نواحی مشرف به مرز با ایران را مورد تهدید قرار دادند.
 
یک ماه بیشتر از سقوط موصل پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد نگذشته بود که داعش با اعلام هم‌پیمانی از سوی تروریست‌های تکفیری در سراسر جهان، از فیلیپین و اندونزی تا نیجریه، خلافت خودخوانده به اصطلاح اسلامی را در شهر رقه اعلام کرد.
 
 سومین سال تأسیس بسیج مردمی عراق؛ سه سال جهاد با تروریسم و اشغالگری
همزمان با تهدید عمق خاک عراق توسط نیروهای داعش، آیت‌الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان، فتوایی مبنی بر وجوب جهاد کفایی با تروریست‌های داعش را صادر کرد. این فتوا، سرآغاز تشکیل نیروی مردمی موسوم به «بسیج مردمی عراق» (الحشدالشعبی فی العراق) بود.
 
اگرچه نیروهای مقاومت عراق پیش از این در یگان‌هایی نظیر «سپاه بدر»، «گردان‌های حزب‌الله» (کتائب حزب‌الله)، «عصائب اهل حق» (گروه‌های اهل حق) و... با اشغالگران آمریکایی و تروریست‌های وابسته به القاعده در عراق و سپس تروریست‌های تکفیری در خاک سوریه می‌جنگیدند؛ اما صدور فتوای آیت‌الله سیستانی باعث شد صدها هزار مرد عراقی از تمام گروه‌های سنی جوان و بالاتر، داوطلب پیوستن به یگان‌های بسیج مردمی عراق شوند.
 
سومین سال تأسیس بسیج مردمی عراق؛ سه سال جهاد با تروریسم و اشغالگری 
حضور نیروهای بسیجی عراقی باعث شد نه‌تنها نیروهای داعش از مناطق تحت سیطره خود در حومه بغداد و اطراف کربلا عقب‌نشینی کنند بلکه طی سه سال با آزادسازی و رفع حصر از شهرهای «جرف‌الصخر» (که به جرف‌النصر مشهور شد)، «آمرلی» (شهری که ماه‌ها تحت محاصره داعش بود)، «طوزخورماتو»، «سامراء»، «تکریت»، «فلوجه»، «رمادی» و «بیجی»، باعث محاصره هرچه شدیدتر نیروهای داعش در مناطق شمالی و شمال غربی شد.
 
سومین سال تأسیس بسیج مردمی عراق؛ سه سال جهاد با تروریسم و اشغالگری 
 
هم‌اکنون بخش مهمی از عملیات مهم «قادمون یا نینوی» برای آزادسازی کامل استان نینوا به نیروهای بسیج مردمی واگذار شده است. مأموریت نیروهای بسیج مردمی، پاکسازی نواحی غرب و جنوب استان نینوا علاوه بر تأمین مرزهای بین‌المللی با سوریه است. بخش مهمی از این مأموریت طی روزهای گذشته با رسیدن نیروهای بسیجی به بخشی از مرز، که در غرب شهرستان تازه آزادشده «بعاج» واقع شده است، محقق شد.
 
سومین سال تأسیس بسیج مردمی عراق؛ سه سال جهاد با تروریسم و اشغالگری 
با محاصره داعش در حومه موصل، نیروهای بسیج مردمی، که بر اساس الگوی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در برابر تروریست‌های تکفیری امروز و بعثی دیروز می‌جنگند، امید تروریست‌های داعش برای ادامه حضور در خاک عراق نقش بر آب شده است.
 
اگرچه آمریکا تلاش می‌کند از موقعیت فعلی برای ایجاد پایگاه در خاک عراق استفاده کند؛ اما صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر «عدم نقش‌آفرینی آمریکا در تحولات آینده غرب آسیا»، علاوه بر اظهارات فرماندهان حشدالشعبی پیرامون مقابله با حضور نیروهای آمریکایی در مناطق راهبردی در خاک عراق، خط بطلانی بر طرح‌های آمریکا جهت تداوم خود در منطقه است.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار