یادداشت/ فرشته چترعنبری

چرا رهبر انقلاب اصطلاح «آتش به اختیار» را به کار بردند؟

«آتش به اختیار»، کلمه‌ای که رهبر انقلاب در دیدار رمضانی امسال خود با دانشجویان به کار بردند و فصل جدیدی را برای فعالان فرهنگی گشودند؛ فصلی که هر تحلیل‌گری از یک زاویه به تبیین و تفسیر آن می‌پردازد.
کد خبر: ۲۴۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ - 15June 2017
فرشته چترعنبری کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به تحلیل از کلیدواژه «آتش به اختیار» پرداخته و در اختیار دفاع پرس قرار داده است که از نظر مخاطبان گرامی می‌گذرد:

حضرت آقا در دیدار رمضان امسال با دانشجویان تصریح کردند اگر قرارگاه های فرهنگی دچار اختلال شدند و اصلی را از فرعی تشخیص ندادند دانشجوها آتش به اختیارند. این فرمایشات واجد چند نکته مهم است :

1- وقتی تساهل فرهنگی و اجتماعی غربی در کشورها نفوذ کند و از سوی دیگر متولیان فرهنگی نتوانند اموراصلی فرهنگی را مدیریت کنند نوبت به آتش به اختیار می رسد یعنی جوانان انقلابی به صورت خود جوش: الف) به نقد فرهنگ غرب بپردازند ب) برای اصلاح سبک زندگی تلاش کنند ج) به تبیین فرهنگ اصیل اسلامی بپردازند د) شبهات فرهنگی را پاسخ دهند.

2- در ادبیات نظامی اصطلاحی تحت عنوان «آتش به اختیار» وجود دارد یعنی در مواقع ضروری برخی یگان های مصلح این اجازه را می یابند تا بدون هماهنگی با فرمانده هدف گیری کننند که در برخی رسانه این طور وانمود کردند که آتش به اختیار یعنی مجوز فعالیت غیر قانونی و خودسرانه عمل کردن اما این برداشت کاملا غلط است. آتش به اختیار یعنی هر سربازی در حوزه مسئولیت خود معطل فرماندهی نماند نه اینکه وظیفه خود را رها کرده و جای دیگران بنشیند. آتش به اختیار یعنی کار جهادی با عزم انقلابی.

فرمایشات رهبر انقلاب یک هشدار جدی به جوانان انقلابی است که اولا اقدام مناسبی برای حفظ دست آوردهای انقلاب صورت نمی گیرد و دست‌آوردهای انقلاب در معرض خطر هستند و ثانیا جوانان انقلابی با حفظ روحیه انقلابی خودشان وارد عمل شوند.

آتش به اختیار یعنی (آهای بچه های دغدغه‌مند انقلابی من وسط میدانم شما کجایید؟!) وقتی فرمانده اذن آتش به اختیاری به سربازش میدهد یعنی به شما اعتماد دارم و به قدرت شما باور! یعنی دیگر امیدی به ژنرال ها ندارم شما بیایید و میدان را اداره کنید! یعنی امید آخر فرمانده جوانان انقلابی هستند.
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار