آیت الله مصباح یزدی:

مردم در اجرای احکام جامعه اسلامی نباید کوتاهی کنند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مردم نباید در اجرای احکام والی که در جامعه اسلامی وضع کرده کوتاهی کرده و یا از آن بترسند بلکه باید تمام و کمال به اجرای آن اهتمام داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ - 16June 2017
مردم در اجرای احکام جامعه اسلامی نباید کوتاهی کنندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در جلسه سخنرانی درس اخلاق که در بیت مقام معظم رهبری برگزار شد با تأکید بر اطاعت حاکمان از فرمایش‌های امام علی(ع) اظهار داشت: اطاعت مردم از حاکم همچون اطاعت بیمار از پزشک است و حاکم باید تمام تلاش خود را به منظور تأمین منافع آحاد جامعه به‌کار بگیرد.

وی افزود: افرادی که در یک جامعه به حکومت می‌رسند تافته جدا بافته نیستند و عمل آن‌ها در رشد و بالندگی مردم و یا به ظلالت رفتن آن‌ها تأثیر به‌سزایی دارد، همچنین نباید حاکمان جامعه حس برتری و فضیلت نسبت به مردم داشته باشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به حقوق مردم بر والی اشاره کرد و گفت: پنهان نکردن راز از مردم توسط والی یکی از حقوق است، همچنین صادق بودن با مردم و وعده‌های دروغ به آن‌ها ندادن از دیگر این خصوصیات است.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: حاکمان باید مردم را به یک‌ چشم ببینند و با آن‌ها برخورد یکسان داشته باشند چرا که در دستورات دین مبین اسلام بر برخورد یکسان با مردم تأکیدات فراوانی شده است.

وی یکی از حقوق را عمل به دستورات حاکم جامعه اسلامی در امور اجتماعی و مدیریتی بیان کرد و افزود: دستور حاکم شرع تنها در احکام اولیه اسلامی نیست و برخی امور به احکام ثانویه برمی‌گردد از همین رو اطاعت از حاکم جامعه اسلامی واجب است و در عمل به دستورات والی نباید کوتاهی کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با انتقاد از طولانی بودن مدت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه ابراز کرد: حاکم جامعه اسلامی نباید میان مردم تبعیض قائل شود چراکه تبعیض در جامعه اسلامی ممنوع است.

آیت‌الله مصباح یزدی بر لزوم مشورت والی با مردم در انجام امور اشاره و خاطرنشان کرد: در احکامی که خداوند آن‌ها را تعیین کرده مشورت معنا ندارد، اما باید والی حکم خدا را اجرا کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به دوران خلافت امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در دوران خلافت خود میان مردم تفاوت قائل نمی‌شد و حضرت همواره نگاه یکسان در امور به مردم داشت.

وی با تأکید بر اجرای احکام از سوی جامعه اسلامی گفت: مردم نباید در اجرای احکام که والی در جامعه اسلامی وضع کرده کوتاهی کرده و یا از آن بترسند بلکه باید تمام و کمال به اجرای آن اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار