در نهمین قسمت «ماه نشان» مطرح شد؛

ماجرای پزشکی که می‌خواهد بیمارانش زندگی کنند نه اینکه زنده بمانند

نهمین قسمت برنامه تلویزیونی «ماه نشان» با موضوع خدمات اجتماعی در حوزه سلامت و با حضور یکی از پزشکان خیّر کشورمان، از شبکه افق پخش شد.
کد خبر: ۲۴۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ - 16June 2017
ماجرای پزشکی که می‌خواهد بیمارانش زندگی کنند نه اینکه زنده بمانند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نهمین قسمت برنامه «ماه نشان» با موضوع خدمات اجتماعی در حوزه سلامت و مسئولیت نخبگان، روی آنتن رفت.

در ابتدای برنامه، دکتر مردان در گفت‌وگو با حسین قرایی مجری ماه نشان به تجربه‌اش در همراهی با پدر بیمارش که دچار سرطان شده بود پرداخت.

وی با اشاره به سابقه بیماری پدرش اظهار داشت: هیچ تجربه‌ای از این مسئله نداشتیم و پزشکان هم تنها یک ماه زمان برای زنده بودن پدرم پیش‌بینی می‌کردند و همینجا بود که با دکتر عبدالرحیم حزینی و خدمات حمایتی در حوزه سلامت آشنا شدیم.

مردان با بیان اینکه از نظر مادی مشکلی برای درمان پدرم نداشتیم گفت: البته مشکلاتی از نظر بیمه‌ای داشتیم که این مسئله برای بسیاری از افراد بسیار دردسرساز می‌شود.

قرایی هم در ادامه به موضوع برنامه و حضور یک پزشک خیّر در شب ماه نشانی افق اشاره کرد و گفت: در گفت‌وگو با مهمان امشب، به تدریج با حوزه فعالیت او آشنا خواهیم شد.

دکتر عبدالرحیم حزینی بنیان‌گذار طب تسکینی در یکی از بیمارستان‌های تهران است و مدیریت آن را بر عهده دارد، هدف او این بوده که به همه نشان دهد بیماری‌های صعب‌العلاج قابل درمان هستند اما اگر مشیت الهی بر فوت کسی باشد، تا آخر عمر با عزت و سربلندی زندگی کند و خانواده‌اش هم آرامش خاطر داشته باشند و درگذشت عزیزشان را بپذیرند.

خدمات درمانی به بیماران نیازمند به ویژه سالمندان در منزل، از دیگر خدماتی است که دکتر حزینی در پی ارائه آنهاست؛ در حال حاضر این خدمت در تهران، اصفهان و گرگان به صورت رایگان ارائه می‌شود و این پزشک خیّر به دنبال گسترش این مسئله در دیگر شهرها و استان‌هاست.

بعد از پخش مستندی کوتاه در مورد فعالیت‌های دکتر حزینی، شاهد گفت‌وگوی او با قرایی بودیم.

حزینی با اشاره به اینکه رضایت خاطر خانواده و همراهان، نقش مهمی در بهبود بیماران دارد گفت: بر این اساس در حوزه طب تسکینی بیمارستانی که مشغول بکار هستم، سعی کردم درگیر مسائل خانوادگی بیماران نیز بشوم.

این پزشک خیّر با اشاره به مسائلی که موجب تحول درونی و معنوی خودش شده خاطرنشان کرد: بعد از آن بود که به سمت راه‌اندازی موسسات و نهادهای خیریه حمایتی بیماران سرطانی حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از تحول معنوی که برایم حاصل شد، علم و انسانیت را در کنار هم در نظر گرفتم عنوان کرد: در خارج از کشور نیز می‌دیدم بیمارانی که حتی همراهی هم ندارند، سیستم بهداشت و درمان موجود، برای آنها همراهی در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد از نظر روحی و روانی، مشکلی برای بیماران به وجود بیاید.

حزینی تصریح کرد: هر انسان باید به دنبال تحولات عمیق درونی باشد و بعد از اینکه نیازهای مادی‌اش را برطرف کرد، به دنبال نیازهای بعدی یعنی در بعد روحی و روانی بیندیشد.

در ادامه خانم مردان هم به سابقه آشنایی‌اش با دکتر حزینی پرداخت و گفت: ایشان ابتدا از من درخواست همکاری در حوزه فعالیت‌های خیریه کردند ولی بعد از اطلاع از بیماری سرطان پدرم بود که همکاری ما به صورت جدی شروع شد.

وی افزود: از جمله فعالیت‌های خیریه دکتر حزینی می‌توان به ارائه خدمات دارویی با قیمت مناسب به بیماران اشاره کرد که همین مسئله آرامش خاطر زیادی به آنها و همراهانشان می‌دهد و موجب تسکین آلام می‌شود.

مردان خاطرنشان کرد: دکتر حزینی با فعالیت‌های خیریه‌ای که دارد در واقع هم سعی در درمان درد جسمی بیماران دارد و هم تسکین روحی آنها را مورد توجه قرار می‌دهد به طوری که بسیاری از خانواده‌ها با اینکه می‌دانند بیمارشان به زودی از دنیا می‌رود، ولی این مسئله را با آرامش می‌پذیرند.

پخش مستندهایی در ارتباط با فعالیت‌های مرکز طب تسکینی دکتر حزینی و گفت‌وگو با او درباره این اقدامات، از دیگر بخش‌های «ماه نشان» بود.

در بخش پایانی هم دکتر حزینی با اشاره به ارائه خدماتی حمایتی به بیش از 13 هزار بیمار سرطانی طی چند سال گذشته توسط مرکز طب تسکینی عنوان کرد: از مسئولان ذیربط می‌خواهم این نوع خدمات را جدی بگیرند و برای توسعه آن در سطح کشور تلاش کنند چرا که اولا سرطان در مراحل ابتدایی قابل درمان است و ثانیاً می‌توان کاری کرد کسانی که دچار این بیماری شده‌اند، تا آخرین لحظات زندگی کنند نه اینکه صرفاً زنده بمانند.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «ماه نشان» طی ماه مبارک رمضان امسال با تهیه‌کنندگی محمد ساسان و اجرای حسین قرایی، سه‌شنبه تا پنجشنبه شب‌ها ساعت ۲۲:۰۰ به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود. محور این برنامه، خدمات فرهنگی و مسئولیت اجتماعی است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها