یادداشت/ احمد حسینی؛

جهاد سازندگی مولود شایسته انقلاب اسلامی است

جهاد سازندگی از ابتکارات الهی امام خمینی(ره) و مولود شایسته انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۲۴۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ - 17June 2017
جهاد سازندگی مولود شایسته انقلاب اسلامی استگروه استان‌های دفاع پرس - احمد حسینی؛ 27 خردادماه، یادآور برگ زرینی از نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) با اعلام تشکیل نهاد مستقل و مردمی تحت عنوان «جهاد سازندگی»، همه قشرهای جامعه را به حضور در صحنه و ترمیم خرابی‌های رژیم منحوس طاغوت و زدودن آثار محرومیت از چهره روستاها و مناطق محروم کشور دعوت نمودند؛ روستاهایی که بخش اعظمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و قبل از انقلاب گرفتار مصیبت «خان سالاری» بودند و در نبود امنیت جانی و مالی، خاطره‌های دردناکی از عواقب طرح «اصلاحات ارضی» و همدستی و ستم خوانین و ماموران دولتی در اذهان خویش داشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌های دانشجویی از نخستین افرادی بودند که با درک محرومیت شدید مردم در مناطقی همچون «کردستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گنبد»، «ترکمن صحرا»، «مسجد سلیمان»، «خوزستان» و «چهارمحال بختیاری» به این مناطق اعزام شدند و با امکانات ارتش، به محرومیت زدایی پرداختند؛ این فرمان پیامبر گونه امام عظیم‌الشأن در تشکیل جهاد سازندگی بود که با اعلام فراخوان عمومی مردم به سمت و سوی محرومیت زدایی، موجب شد تا به همت جهادگران پرتلاش و مخلص و استفاده از امکانات موجود کشور و بهره‌گیری از نیروهای داوطلب مردمی با پیشتازی و نظارت روحانیت، بذر و نهال انقلاب در دورترین و محروم‌ترین مناطق این کشور چهار فصل، غرس شود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در فرازهایی از آن فرمان نورانی خویش فرمودند: «...این دیوار شیطانى بزرگ که شکست، پشت آن دیوار خرابی‌هاى زیاد هست؛ و ما باید به همت ملت آن خرابی‌ها را ترمیم کنیم... و از ملت مى‏‌خواهیم که همه در این نهضت شرکت کنند و همه دست برادرى به هم بدهند و این سازندگى و جهاد سازندگى را شروع کنند... که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد».

مقام معظم رهبری نیز با تعابیر زیبایی همچون «جهاد سازندگی مظهر حرکت مردمی خالص و عاشقانه در راه سازندگی کشور و انقلاب است»، « جهاد سازندگی مولود شایسته انقلاب» و «سربلندی در آزمون های الهی» بارها بر اهمیت آن تاکید نموده‌اند.

مرور سوابق درخشان نهاد مقدس جهاد سازندگی، از خدمات فراوان و اثربخش آن در بدترین شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و توأم با مشکلات و نارسایی‌های فراوان و البته با تقدیم شهدای بزرگواری در این مسیر، حکایت می‌کند؛ جهادگران عرصه سازندگی، بدون در نظر گرفتن اختلافات فرهنگی و زبانی و اعتقاداتی، تنها با هدف تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، خیلی زود خود را به مناطق محروم رساندند، بذر استقلال و خودباوری را در دل هر روستایی کاشتند و از دل این مجاهدت‌ها، روستاهای فراوانی آباد شد و پاسدارانی برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی پدید آمدند و مجاهدان این طریق حتی هدف ترورهای کور منافقین نیز قرار گرفتند.

روی دیگر سکه جهاد سازندگی اما، خاطرات فراموش نشدنی ایثار و حضور «سنگرسازان بی سنگر» در عرصه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس در کنار فعالیت‌های مردمی پشت جبهه بود، زیرا واژگانی همچون «جبهه و جهاد» و «سپاه» همواره مأنوس هم و در هم تنیده با فرهنگ انقلاب‌اند و هر جا سخن از یکی به میان می‌آید، الفاظ ارزشی دیگر نیز به ذهن متبادر می‌شود.

جهادگران مخلص، با مجاهدت‌هایی که وصف آن در قالب الفاظ نمی‌گنجد، از «خاکریز» نفس گذشتند و علی‌رغم قرار گرفتن در تیر رس دشمنان، شبانه‌روز با ساخت پل و خاکریز و جاده و انواع زیرساخت‌ها و اقدامات فرهنگی، پیروزی رزمندگان اسلام را سرعت دادند به طوری که سازه‌ها و تأسیسات جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس، امروز به عنوان یکی از دیدنی‌ترین و مطرح‌ترین آثار ثبت شده مهندسی در کشور و دنیا محسوب می‌شود.

تشکیل نهاد مقدس «جهاد سازندگی» که یکی از ابتکارات مهم و الهی امام راحل (ره) محسوب می‌شود، برگرفته از متن و بطن آموزه‌های اسلام و انقلاب، مبتنی بر تعاون و همدلی است که از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز بارها در قالب‌هایی همچون «اقدام و عمل» در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، توجه به ظرفیت های داخلی، رونق اقتصادی بدون اتکای صرف به نفت، خودکفایی، سبک زندگی اسلامی و پرهیز از مصرف گرایی و ... مورد تاکید قرار گرفته است.

جریان پویای انقلابی، حرکتی جهادی در راستای صعود به قله‌های معنویت، علم، اخلاق، محرومیت‌زدایی، پیشرفت، استکبارستیزی و اهتزاز پرچم رفیع سرافرازی اسلام است که از جهاد سازندگی شروع شده، در قالب «جهاد کشاورزی» تداوم یافته و با «بسیج سازندگی» در تمامی زمینه‌ها و با مشارکت داوطلبانه همه قشرهای جامعه جلوه‌گری می‌کند و این حرکت، تحت رهنمودهای مقام عظمای ولایت و با استعانت از ارواح طیبه شهیدان والامقام تا رسیدن به صبح ظهور، محکم و استوار، استمرار خواهد داشت.

در لیالی پربرکت قدر و ایام سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع)، نخستین شهید محراب که همواره خدمت به محرومان و ایتام را قولاً و عملاً مورد سفارش قرار می‌دادند، یاد و خاطره 6 هزار شهید استان قم بخصوص 59 شهید «سنگرساز بی سنگر» جهاد کشاورزی استان را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار