گزارش دفاع پرس/

جهاد سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و رفع محرومیت

جهاد سازندگی در ایران با تقدیم شهدای بسیار در راه اسلام از پر افتخارترین نهادهای انقلاب به شمار می‌رود. یکی از مهمترین افتخارات مهم جهاد ایجاد نهادی برگرفته از عمق اندیشه اسلامی در لبنان است، که از آن به «جهاد البنا» تعبیر می‌شود.
کد خبر: ۲۴۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ - 17June 2017
جهاد سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و رفع محرومیتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در بیست و هفتم خردادماه سال 1358 نهالی به دست حضرت روح الله با هدف رفع محرومیت‌های ناشی از ظلم و ستم حکام و خوانین جائر و وابسته به بیگانگان در کشوری که از درد و زخم کهنه فقر و بی کسی رنج می‌برد غرس شد. او این نهال زیبا و پر برکت را «جهاد سازندگی» نام نهاد.

جوانانی رشید و دلبسته به اسلام و غیور به‌پاخاستند و بار سنگین خدمت‌رسانی به محرومین را بر دوش نهادند؛ آنان به نقطه نقطه این سرزمین پهناور می رفتند و آسایش و آرامش موجود در کنار خانواده های خویش را بر خود حرام می کردند، تا مگر به مدد الهی و الطاف حضرات معصومین علیهم السلام و همت و غیرت خویش، میهن ویران خود را آباد سازند. این جوانان مشغول سازندگی کشور بودند که به ناگاه کشور مورد هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت.
 
آن جوانان غیور راه را از حضرت امام جویا شدند و با رهنمودهای حکیمانه پیر جماران، واحد مهندسی رزمی جهاد سازندگی را تشکیل دادند و اقدام به برطرف کردن نیازهای مهندسی جنگ کردند. آنان مخلصانه و با هدف جهاد فی سبیل الله شبانه روز چه در مقاطع پیش از عملیات، چه حین عملیات و چه پس از پایان عملیات با تلاش مضاعف خویش، رزمندگان اسلام را با تمام توان خویش حمایت و یاری کردند.
 
لودرچی ها و بولدوزرچی‌های شجاع جهادگر در بسیاری از عملیات‌ها در زیر شدیدترین آتش دشمن بعثی اقدام به احداث جاده، دژ و خاکریز برای تدارک و ایجاد جان‌پناهی که نمی‌توان گفت امن‌ترین، اما مقاوم‌ترین سنگرهای موجود با توجه به شرایط سخت آن روزگار بودند، می‌کردند.
 
ساخت انواع پل مقاوم و ایجاد جاده‌های مواصلاتی بین خطوط مقدم و عقبه باعث شد که دشمنان و مغضوبین نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات و خلاقیت‌های فرزندان حضرت روح الله انگشت حیرت بر دهان بنهند.

این نهاد پر برکت انقلابی، در سال 1361 جهت گسترش سازمانی به منظور کمک بیشتر به رزم‌آوران اسلام، به وزارتخانه تبدیل شد، تا با حضور در دولت سهم بیشتری را بتواند به جبهه ها اختصاص دهد.

پس از پایان این امتحان بزرگ و سرافرازی ملت عزیز ایران، جهاد سازندگی بار دیگر به مأموریت ذاتی خود که همان رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور بود بازگشت.
 
در دوران سازندگی، جهاد با کمک سایر نهادهای انقلابی و دیگر سازمانهای کشوری و لشکری، نسبت به بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حقد دشمنان اسلام همت گماشت؛ این وزارتخانه با روستاییان ارتباط گسترده برقرار کرد و توانست برای آنان منشأ بسیاری از خدمات گردد.

مدتی بعد، وزارتخانه مذکور، به منظور تقویت روستاییان و صرفه جویی در هزینه های اداری، با وزارت «کشاورزی» ادغام شد. این وزارتخانه هم اکنون تحت عنوان «وزارت جهاد و کشاورزی» اداره بخش مهمی از اقتصاد کشور را بر عهده دارد.

وزارت جهاد و کشاورزی را می‌توان پس از خودکفایی در امر گندم یکی از وزارتخانه هایی دانست که پیش از اعلام شعار سال 91 با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری پیشرو در امر تولید دانست.

جهاد سازندگی در ایران با تقدیم شهدای بسیار در راه اسلام از پر افتخارترین نهادهای انقلاب به شمار می‌رود. یکی از مهمترین افتخارات مهم جهاد ایجاد نهادی برگرفته از عمق اندیشه اسلامی در لبنان است، که از آن به «جهاد البنا» تعبیر می‌شود؛ آنان با الگوبرداری از اقدامات مخلصانه و در عین حال اجرای برنامه های تخصصی در رفع محرومیت از مناطق جنوب لبنان، بلکه تمام مناطق لبنان، کوشیدند عزت و شرف مسلمین را بار دیگر بازگردانند. از افتخارات جهاد سازندگی همین بس که سید شهیدان اهل قلم از نیروهای آن نهاد مقدس بوده و هم او بود که با تلاش وافر مستند خدمات جهاد سازندگی را در جبهه های نبرد حق علیه باطل، در گروه تلویزیونی آن نهاد انقلابی تولید می‌کرد، تا در سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان گزارش‌های تبلیغاتی از مناطق عملیاتی به سمع و نظر ملت ایران رسانده شود.

انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار