«آتش به اختیار فرهنگی» به معنای تقویت پایه‌های فکری است

رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان گفت: «آتش به اختیار» در حوزه فرهنگی بدین معنی است که همان‌طور که در بخش صنایع نظامی و ساخت موشک‌های پیشرفته همت کردیم باید در جهت تقویت پایه‌های فکری نیز همت بورزیم.
کد خبر: ۲۴۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ - 17June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «غلامرضا حسنی مقدم»، رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقام معظم رهبری شهدای مؤتلفه را ستارگان و برجستگان دانستند که در راه خدا کشته شدند.

رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان با بیان اینکه شهدای مؤتلفه در دوران ظلمت، نور خدا بودند که درخشیدند و فضا و دل‌ها را روشن کردند، افزود: «شهید امانی» به مصداق یک استاد بسیجی بود که بیش از 6000 حدیث را حفظ بودند و «شهید بخارایی» کسی بود که به دلیل اهانت به رهبر اسلامی گلوله را به حنجره منصور زد.

حسنی مقدم ضمن اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: در این نامه حضرت علی(ع) به فرزندش خطاب می‌کنند حوادث عالم شبیه یکدیگرند و لذا قضایای گذشته را چراغ راه آینده کن و در گذشته دقت کن می‌توانی از آن عبرت بگیری و بر همین اساس وقتی دوران‌ها و اتفاقات گذشته را بررسی می‌کنیم می بینیم شباهت‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه توطئه‌ها و حملاتی به شیوه‌های مختلف علیه کشورمان انجام می‌شد، عده‌ای از مرد و زن غیور و شجاع به میدان می‌آمدند و از سرزمین خود دفاع می‌کردند تصریح کرد: شهدا نقش و سهم مهمی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشتند که از جمله آن‌ها شهدای مؤتلفه بودند که برای نشر حقایق الهی گام در میدان نهادند.

رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان ابراز داشت: متاسفانه ما نتوانستیم ابعاد عظیم شخصیتی شهدای موتلفه اسلامی را برای نسل جوان امروز بیش از گذشته روشن کنیم در‌حالی که آن شهدا زندگی خود را وقف اعتلای اسلام و قرآن کردند و ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند.

حسنی مقدم بیان کرد: شهدای مؤتلفه شهدایی بودند که در بسیاری از ویژگی‌ها همچون ثابت قدم ماندن آنان در راه آرمان هایشان، عشق ورزیدن به امامشان، ایستادگی در برابر ظلم و ستم، آگاهانه عمل کردن، دور بودن از هیجان و عمل کردن به دور از شعارزدگی با هم اشتراک داشتند.

وی با بیان اینکه در مجموع نتوانستیم شهدا را آنچنان که شایسته است به عنوان الگوی درست و حقیقی به نسل جوان معرفی کنیم اذعان داشت: حق شهدا ادا نشده است در حالی که برگزاری یادواره شهدا خوب و لازم است اما کافی نیست و برنامه‌های مستمر بعد از یادواره‌ها باید مد نظر برنامه‌ریزان فرهنگی باشد.

رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان حوزه فعالیت بسیج اساتید را به چهار دسته تقسیم بندی کرد و تاکید کرد: حوزه اول تشکیل حلقه‌های  صالحین است که با هدف بصیرت افزایی و اعتقادی اساتید ایجاد شده است به طوری که در هر حلقه بین 12 تا 25 نفر از اساتید حضور دارند.

حسنی مقدم گفت: حوزه دوم، حلقه‌های علمی است با هدف تقویت ارتباط با صنعت و توجه به  امر پژوهش در دانشگاه‌ها ایجاد شده است و ساخت پهباد، ساخت دستگاه جوش مفتول با یک سوم قیمت نمونه خارجی آن و مقاومت بیشتر از جمله نتایج این حوزه دوم است.

وی افزود: حوزه سوم برگزاری کارگاه‌های جنگ نرم است که در زمان فعلی با توجه به گسترش تهاجم فرهنگی دشمن لزوم برگزاری این گارگاه‌های آموزشی بیش از گذشته احساس می‌شود و حوزه چهارم تبیین و گفتمان‌سازی منویات مقام معظم رهبری است.

رئیس بسیج اساتید منطقه کاشان با بیان اینکه با پشتوانه عظیم بسیج شکل گرفت خاطرنشان کرد: دولتمردان ما باید بیش از گذشته از ظرفیت بالای بسیج از جمله بسیج اساتید در حل مشکلات و معضلات کشور استفاده کند زیرا بسیج اساتید در حوزه اقتصاد مقاومتی، حوزه جمعیت و خانواده، تمدن‌پژوهی  اسلامی ایرانی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و غیره می‌تواند کمک کند.

حسنی مقدم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بسیج اساتید تبیین منویات مقام معظم رهبری است تصریح کرد: آتش به اختیار یک مفهوم هوشمندانه است ولی می‌بینیم در جامعه تفسیرهای مختلف می‌شود اما ما همان‌طور که در بخش صنایع نظامی و ساخت موشک‌های پیشرفته همت کردیم  باید در جهت تقویت پایه‌های فکری نیز همت بورزیم.

وی ابراز داشت: آتش به اختیار از نظر لغوی یک اصطلاح نظامی است و یعنی وقتی که فرمانده دچار بی‌کفایتی شد سربازان بدون دستور گرفتن و بنا به صلاحدید خود می‌توانند شلیک کنند اما این بخش از منویات مقام معظم رهبری دال بر این است که اگر مرکز فرماندهی دچار اختلال شد هرکسی باید وظیفه خود را تشخیص دهد و به آن عمل کند.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها