معرفی کتاب؛

بررسی عوامل حضور بسیجیان در جبهه‌های نبرد در هشت سال دفاع مقدس

کتاب «انگیزش و دفاع مقدس» به بررسی عوامل حضور بسیجیان در جبهه‌های نبرد در هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد که چاپ سوم این اثر توسط «انتشارات صریر» در سال 96 صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۴۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ - 19June 2017

بررسی عوامل حضور بسیجیان  در جبهه های نبرد در هشت سال  دفاع مقدسبه گزارش دفاع پرس از سمنان، کتاب «انگیزش و دفاع مقدس» نخستین بار با تدوین حسینعلی احسانی در سال 1388 توسط « پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» و « انتشارات زمزم هدایت» منتشر شد.

در مقدمه این کتاب 223 صفحه‌ای نکته‌هایی درباره متن کتاب آمده است از جمله : عواملی که موجب برانگیختن بسیجیان  و حضور آنان در جبهه‌های نبرد بوده که این عوامل انگیزشی شامل خصوصیات و شیوه‌های رهبری حضرت امام خمینی (ره)، نیازهای اولیه و ثانویه و عوامل انگیزشی مذهبی (معنوی) می‌باشد.

این کتاب از دو بخش و چند فصل تشکیل شده است: در فصل اول کتاب مفهوم و تعاریف انگیزشی از نظر دانشمندان علوم مختلف و تعاریف جدید انگیزش و اهمیت و اجزای تشکیل دهنده آن و طبقه‌بندی نیازها و دیدگاه‌های تاریخی انگیزش مورد بررسی قرار گرفته است‌.

در فصل دوم کتاب تئوری‌های مختلف انگیزش که به طور کلی به دو گروه  فرآیندی و محتوایی تقسیم شده و آنچه در جامعه  مورد پژوهش نیز تاثیر داشته تبیین گردیده است.

در فصل سوم کتاب به رهبری و تعاریف آن و تفاوت‌های رهبری و مدیریت اشاره نمود و نقش رهبری در ابعاد انگیزش در پیروان را بیان می‌کند.

در فصل چهارم کتاب، هدف یافتن عوامل انگیزش غیر از عوامل معمول در تئوری‌ها می‌باشد، بنابراین انگیزش در اسلام که به طور کلی در قالب انگیزه‌های برون‌ذاتی و درون‌ذاتی تقسیم‌بندی و مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم کتاب، موضوع بسیج و تعاریف عام و خاص، تاریخچه تشکیل ویژگی‌ها و صفات، روحیه و تفکر بسیجی و معرفی خصوصیات بسیجیان از نظر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره شده است.

در فصل  ششم به ترتیب، بسیجیان رزمنده و مفاهیم جنگ به صورت عام و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به صورت خاص، انواع جهاد و صفات رزمندگان و ... مورد تعمق قرار گرفته است.

در فصل پایانی این کتاب تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. در ضمن پاره‌ای از راهکارهایی که درایجاد انگیزه در دوران دفاع مقدس موثر بوده و برای نسل آینده نیز می‌تواند مفید باشد بیان شده است.

شایان ذکر است با توجه به تیراژ 3000 جلد در هر دوره از چاپ، چاپ سوم این اثر توسط «انتشارات  صریر» در سال 96 صورت گرفته است.

کتاب انگیزش و دفاع مقدس در سال 1388 به عنوان بهترین کتاب سال در کشور قابل تقدیر معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها