ویژگی‌ها و پیامدهای حمله موشکی ایران به «دیرالزور» سوریه

سپاه پاسداران ایران مواضع داعش در سوریه را هدف قرار داد تا پاسخ عملی و علنی به ترقه‌بازی تروریست‌های تکفیری در تهران داده باشد و تفاوت حمله تروریستی به لندن و پاریس با تهران را گوشزد کند.
کد خبر: ۲۴۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ - 19June 2017
ویژگی‌ها و پیامدهای حمله موشکی ایران به «دیرالزور» سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ایران اولین حمله موشکی خود به خارج از مرزهایش را دیشب انجام داد. سپاه پاسداران، به جای ترقه بازی تروریست ها در تهران با پرتاب موشک پاسخ داده است و تفاوت حمله تروریستی به لندن و پاریس را با تهران گوشزد کرد. این حمله به یک گروه تروریستی بوده است. ویژگی ها و پیامدهای این حمله به شرح ذیل است؛

غیرقابل پیش بینی و ناگهانی بودن آن

 این حمله، غیرقابل پیش بینی برای همه تحلیلگران و حتی کشورهای درگیر در سوریه ای بود که در مقابل بشار اسد قرار داشتند. ارسال این پیام به ماجراجویان جدیدی در عربستان و آمریکا بود که متانت ایران هم پایانی دارد.

تغییر تاکتیک در استراتژی بازدارندگی

برنامه موشکی ایران تاکنون در حد اصابت بر اهداف فرضی و نمایش قدرت به کار می رفت اما برای نخستین بار به صورت آفندی و اصابت بر اهداف واقعی، به کار رفت. در گذشته ایران، ادامه برنامه موشکی را حق خود دانسته است. برنامه موشکی ایران در مقابل تهدیدات و جنگهایی بوده است که علیه ایران انجام گرفته است. همواره ایران برنامه موشکی خود را در راستای، استراتژی بازدارندگی با نمایش و افزایش قدرت نشان داده است. غیرقابل مذاکره بودن آن را بارها اعلام کرده است. ظریف اشاره کرده بود که ایران در صد سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده و در جنگ هشت ساله ایران برای به دست آوردن موشک در مضیقه بود.

اما امروز شرایط تغییر کرده است. تهدید وارد مرکز ایران شده و تروریست ها در تهران عملیات انجام داده اند. جواب این تهدید با تغییر تاکتیک به خارج از مرزها انتقال یافته است. ادامه استراتژی بازدارندگی با تغییر تاکتیک همراه بوده است.

هماهنگی نیروها و تجهیزات

ایران از خاک خود این عملیات را انجام داده است تا نشان دهد که علنا در برابر تهدیدات مقابله می کند. هماهنگی میان تجهیزات به کار رفته در این عملیات در ایران مدیریت شده است. شناسایی توسط پهپاد که از دمشق به پرواز در آمده و انتقال اطلاعات به ایران و هماهنگی با سایت موشکی و شلیک موشک به کشوری که با ایران مرز مشترک ندارد و باید از روی کشوری ثالث(عراق) عبور کند.

حفظ هژمونی

ایران تاکنون توانسته بعد از شش سال، هژمونی خود در زمین سوریه را برتری بخشد. ترامپ به دنبال بازگرداندن هژمونی در سوریه است که در نظر وی، با بی اعتنایی اوباما همراه بود.
سفیر سابق ایران در لبنان در مصاحبه ای، از توافقات پنهانی روسیه و آمریکا خبر داده بود. دستمالچیان استقرار سامانه موشکی هیمارس در جنوب سوریه را تهدید جدید آمریکا علیه محور مقاومت خوانده بود. ایران این پیام را صادر کرد که استقلال عملیاتی در زمین سوریه دارد و دست برتری با ایران است.

تحولات جدید در سوریه

اولین تحول مهم، احتمال درگیری نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) تحت حمایت آمریکا با نیروهای اسد بسیار افزایش یافته است. دوران پسا داعش، زودتر از بین رفتن داعش آغاز شده است. نیروهای کرد و اسد که روزی متحد هم بودند امروز به دنبال  افزایش قدرت خود و بالابردن توان چانه زنی در مذاکرات پیش رو  با تصاحب زمین های بیشتر سوریه هستند. دومین تحول مهم، بحران قطر است که در تحولات پیش رو در سوریه بسیار با اهمیت است. عربستان که حامی معارضان مذاکره کننده سوری به سرپرستی محمد علوش بوده است، اعلام کرده که دیگر متحد گروه های معارض حمایت شده قطری نیست. پیامد این تحول، تضعیف معارضان و افزایش اختلافات بین گروه ها است. سومین تحول، این عملیات سبب شد که ایران این پیام را ارسال کند که در زمان مقتضی ایران دست و پابسته نیست. توان موشکی ایران در برابر تهدیدات حافظ منافع ایران است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار