دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سیلی سنگین پاسداران ولایت بر صورت مزدوران تکفیری/ تغییر معادلات جنگی در سوریه

شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران باعث تغییر گسترده معادلات جنگی در سوریه شد.
کد خبر: ۲۴۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ - 20June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، روزی که حمله تروریستی عناصر داعش در پایتخت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان تأکید کرد: «این تروریست‌ها از جمهوری اسلامی سیلی خواهند خورد!» با این وجود برای برخی سخت بود که باور کنند ضربه سیلی فرزندان رهبر انقلاب اسلامی، بسیاری از معادلات موجود در تحولات میدانی در غرب آسیا بویژه سوریه را متحول کند.
 
شلیک شش فروند موشک میان‌برد «ذوالفقار» با برد 650- 700 کیلومتر، که به مراکز فرماندهی، تسلیحات و پشتیبانی گروهک تروریستی داعش در شهر «دیرالزور» مرکز استانی مرزی به همین نام در شرق سوریه اصابت کرد، تحولی مهم در حیطه بین‌المللی محسوب می‌شود.
 
این نخستین بار است که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دست به یک عملیات نظامی مهم در خاک کشوری دور از مرزهای جمهوری اسلامی می‌زند. پیش از انقلاب اسلامی، کماندوهای تیپ نوهد ارتش شاهنشاهی ایران برای کمک به خاندان سلطنتی عمان در مقابل شورش چریک‌های چپگرای جدایی‌طلب مورد حمایت بلوک شرق، راهی منطقه «ظفار» کانون درگیری با این جدایی‌طلبان شدند و توانستند ضربه‌ای سخت به آنان وارد کنند.
 
با این وجود، اهمیت حمله موشکی روزهای اخیر سپاه پاسداران به ستاد فرماندهی داعش در دیرالزور بسیار بالاتر از نبرد کماندوهای تیپ نوهد ارتش شاهنشاهی با شورشیان چپگرای منطقه ظفار است.
 
ایران در زمان رژیم سلطنتی پهلوی، پایگاه آمریکا بود و حمله ایران به چریک‌های سوسیالیست در منطقه ظفار عمان، در راستای تأمین منافع آمریکا و جلوگیری از افتادن عمان در دستان کمونیسم بود.
 
در مقابل، حمله اخیر جمهوری‌ اسلامی به مهم‌ترین پایگاه عملیاتی داعش در غرب آسیا، یعنی شهر دیرالزور، نه یک هجوم پیش‌دستانه بلکه یک پاسخ متقابل به حمله تروریست‌ها به پایتخت ایران و ترور و مجروح‌کردن بیش از 50 تن از مردم و نیروهای امنیتی در ساختمان مجلس و حرم امام خمینی(ره) بود.
 
از سوی دیگر، ایران برخلاف دوران رژیم شاهنشاهی، نه‌تنها این عملیات را زیر نظر آمریکا انجام نداد، بلکه با اجرای این عملیات موشکی، باعث غافلگیری گسترده در میان مقامات، فرماندهان و تحلیلگران رسانه‌ای ایالات متحده شد. گزارش فوری شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا پس از انتشار بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر تأیید اجرای عملیات موشکی علیه اهدافی در سوریه، که با تعجب شدید گوینده و هیجان خبرنگار و تحلیلگر این شبکه همراه بود، سند خوبی برای این ادعا است.
 
شلیک موشک‌های ذوالفقار از استان‌هایی که اولا مرزی هستند و ثانیا بخش قابل توجهی از جمعیت اهل‌سنت ایران را در داخل خود جای داده‌اند، پیام‌هایی مهم دربردارد.
 
شلیک این موشک‌ها، که به تبرک نام شمشیر مبارک امیرالمومنین(ع) ذوالفقار نامیده شده‌اند، در شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) در نبرد با گروهی که همچون خوارج، خود را نماینده اسلام حقیقی می‌پندارند و برای ترویج تفکر خود دست به وحشیانه‌ترین اقدامات تروریستی می‌زنند، نشان از تکیه نیروهای انقلابی بویژه سپاه پاسداران بر سیره و شیوه امامان معصوم(ع) در نبرد با اشرار تکفیری بویژه داعش دارد.
 
دومین نکته، انتخاب نواحی مرزی برای اجرای عملیات است. برای سپاه پاسداران هیچ مشکلی نداشت که برای نشان دادن توان موشکی خود، از تهران یا حتی مشهد اقدام به شلیک موشک به سمت ستاد فرماندهی داعش در شهر دیرالزور سوریه کند. با این حال انتخاب دو استان مرزی در غرب کشور، نشان از آسودگی خاطر افسران نیروی هوافضای سپاه از امنیت مرزهای غربی کشور جهت اجرای عملیات موشکی از این ناحیه علیه تروریست‌های داعش در خاک سوریه است.
 
نکته سوم، انتخاب دو استان با هویت واحد است. حمله موشکی به داعش از استان‌های کردستان و کرمانشاه، که دارای مردمی با زبان واحدی و جمعیت‌های ترکیبی از شیعه و سنی هستند، نشان از این دارد که انتخاب این دو استان به عنوان محل اجرای عملیات در واقع نمایانگر وحدت میان اقوام ایرانی بویژه جمعیت مسلمان اعم از شیعه و سنی در مبارزه با گروهکی است که به نام اسلام، به جنگ با اسلام آمده است.
 
از نظر نظامی، هماهنگی میان سه کشور ایران، سوریه و عراق را می‌توان آغازی بر اجرای گسترده عملیات‌های نظامی از سوی تهران، دمشق و بغداد علیه تروریست‌ها به حساب آورد. تا پیش از این، نقش ایران محدود به فعالیت‌های مستشاری و پشتیبانی از ارتش‌ها و نیروهای مردمی عراق و سوریه بود.
 
با اجرای این عملیات غافلگیرانه، که پس از عملیات تروریستی داعش در تهران صورت گرفت، انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی دست به تغییراتی گسترده در ساختار عملیاتی خود بزند و فعالیت‌های نظامی خود علیه گروهک تروریستی داعش در خاک سوریه را با شتاب هرچه بیشتر در ابعاد گسترده‌تر دنبال کند.
 
در سوی دیگر میدان، رژیم صهیونیستی که هنوز زخم صدها فروند موشک کوتاه‌برد حزب‌الله لبنان طی جنگ 33 روزه در 11 سال قبل را فراموش نکرده است، از مقامات و فرماندهان ایرانی خواسته است که «کاری به کار تل‌آویو نداشته باشند!»
 
این لحن نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، نشان از این دارد که دولت جعلی اسرائیل، قصد هیچ نوع مداخله در واکنش‌های نظامی ایران علیه داعش را ندارد و بیش از هر چیز، در پی این است که خود را از خشم ایران دور نگه‌دارد.
 
عملیات موشکی سپاه پاسداران، که پاسخی سخت به «ترقی‌بازی» داعش در تهران بود، نشان داد که حتی جایگزین‌کردن رقه و موصل با دیرالزور نیز نمی‌تواند مانع از تلاش ایران برای انهدام کامل داعش شود.
 
تجربه نشان داد که تهدید همزمان حرم حضرت زینب(س) و مردم بویژه شیعیان وابسته به جنبش حزب‌الله و سید حسن نصرالله توسط تروریست‌های تکفیری باعث ورود حزب‌الله لبنان به سوریه و برگشتن معادلات جاری در جنگ این کشور شد.
 
با مقایسه میان ورود حزب‌الله لبنان با ورود مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنگ با داعش، آن‌هم طی یک حمله موشکی غافلگیرانه و راهبردی، می‌توان فهمید که داعش از این پس، سراشیبی سقوط تا نابودی کامل را با سرعتی بسیار بیشتر از هفته‌ها و ماه‌های گذشته طی خواهد کرد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار