روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بنین در تهران:

توسعه روابط با کشورهای آفریقایی جزو اصول سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهور گفت: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی جزو اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و تهران از گسترش روابط با بنین استقبال می‌کند.
کد خبر: ۲۴۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ - 20June 2017
توسعه روابط با کشورهای آفریقایی جزو اصول سیاست خارجی ایران است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید جمهوری بنین در تهران، اظهار داشت: ایران و بنین هم ظرفیت‌های خوبی برای گسترش روابط دارند و هم برخی مشکلات منطقه آنها شبیه به یکدیگر است. در منطقه حساس خاورمیانه نیز مثل منطقه آفریقا در سال‌های اخیر شاهد مداخله قدرت‌های بزرگ و مشکل خشونت و تروریسم هستیم.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم در دوره جدید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط و تعاملات دوجانبه بهره بگیریم، گفت: ایران، بنین و دیگر کشورهای آفریقایی می‌توانند علاوه بر روابط دوجانبه، در زمینه حل مسائل منطقه ای و بین المللی با هم همکاری و رایزنی‌های بیشتر داشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه خاورمیانه و مشکلات موجود در آفریقا راهی جز مسیر سیاسی و گفتگو ندارد و رایزنی و همکاری با کشورهای آفریقایی برای مقابله با افراطی‌گری و تروریسم یک ضرورت است.

روحانی منطق تروریسم را تحمیل زور، اسلحه و خشونت به ملت‌ها، معرفی و خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که خود مردم باید مسیر سیاسی و اعتقادی زندگی شان را تعیین کنند و باید در میان نسل جوان این فکر ترویج شود که آزادی در انتخاب، اساس و مسیر پیشرفت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای حل این قبیل مشکلات علاوه بر سیاسیون باید فرهیختگان و صاحبان اندیشه و قلم احساس مسئولیت و اقدام کنند، گفت:جمهوری اسلامی ایران از همفکری و همکاری دانشگاهیان، علما و اهل اندیشه برای کمک به حل مشکلات منطقه‌ای استقبال می‌کند.

روحانی با اشاره به اجرای برخی پروژه‌ها بنین از سوی مهندسان و متخصصان ایرانی اظهار داشت: قطعا این همکاری‌های مشترک هم روابط و دوستی های دو ملت ایران و بنین را تقویت و تحکیم می کند و هم جوانان اهل بنین و آفریقا را بیشتر با توانمندی های متخصصان ایرانی آشنا می کند.

نعیم آکیبو سفیر جدید بنین نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به دکتر روحانی، از طرف رییس جمهور کشورش تلاش‌های رییس جمهور کشورمان  را برای حل مشکلات و برقراری ثبات در منطقه ستود.

آکیبو  تصریح کرد: ایران و بنین ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش همکاری دارند، بنین علاقمند به استفاده از توان و دانش فنی متخصصان ایرانی و همکاری‌های دانشگاهی است.

سفیر جدید بنین گفت که آفریقا و بنین به همکاری با ایران نیاز دارند چرا که ایران درک عمیق‌تری از مشکلات کشورهای آفریقایی دارد.

وی همچنین وقوع دو حمله تروریستی به کشورمان و شهادت جمعی از هموطنان مان در این دو حادثه را تسلیت گفت.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار