محسنی اژه‌ای خبر داد؛

کاهش 5 درصدی زندانیان/ توقف نرخ رشد طلاق توافقی/ تقویت نظارت‌های درون قوه‌ای

معاون اول قوه قضائیه ضمن تشریح برنامه‌های ویژه هفته قوه قضائیه، به تبیین عملکرد دستگاه قضا در سال 95 پرداخت.
کد خبر: ۲۴۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ - 20June 2017
کاهش 5 درصدی زندانیان/ توقف نرخ رشد طلاق توافقی/ تقویت نظارت‌های درون قوه‌ایبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و ان‌شاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می‌کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریان‌های تکفیری و تروریستی به موقع و به جا عمل کردند. 

وی افزود: در آستانه هفته قوه قضائیه هستیم. فرارسیدن هفته قوه قضائیه را به خانواده بزرگ قوه قضائیه و به ملت شریف تبریک عرض می‌کنیم و گرامی می‌داریم. یاد و خاطره شهدای هفتم تیر سال 60 و در راس ایشان سید شهیدان بهشتی را.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: امروز نشست دو بخش دارد، بخش اول پیرامون هفته قوه قضائیه و برنامه‌های این هفته و بخش دوم پاسخ به سوالات رسانه‌ها همانند جلسات قبل.
 
محسنی اژه‌ای ادامه داد: با توجه به این دو بخش، جلسه ما طولانی‌تر خواهد بود؛ ولی فرصت کافی برای پرداختن به هر دو بخش وجود دارد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: هفته قوه قضائیه هر ساله فرصتی است که مسئولین قوه، بخشی از عملکرد سال قبل و سیاست‌ها و راهبردها و برنامه‌های سال بعد را با مردم مطرح کنند و نقطه نظرات مردم و رسانه‌ها را بشنوند.

وی افزود: این نکته را باید متذکر شوم که چون امسال هفته قوه قضائیه مصادف شده با روز قدس و روز عید فطر و تعطیلات عید فطر به ناچار بعضی از برنامه‌ها در روزهای بعد از آن خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اسامی روزهای هفته قوه قضائیه را به این ترتیب اعلام کرد:
 1.قوه قضائیه و امنیت همه‌جانبه
 2. قوه قضائیه و همکاری با سایر قوای قانونی در مبارزه جدی با همه مظاهر فساد
 3. قوه قضائیه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال
4. قوه قضائیه و خدمت بهتر و آسان‌تر به مردم و تکریم ارباب رجوع
5. قوه قضائیه و  میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی
6. قوه قضائیه و ولایتمداری و بصیرت انقلابی
7. قوه قضائیه و تجلیل از شهدا، ایثارگران و خدمتگزاران دستگاه قضایی

وی افزود:برنامه‌هایی که در این هفته داریم، به این ترتیب است:
روز پنجشنبه 1 تیر 96 دیدار با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران
روز شنبه سوم تیر حضور مسئولین در مرقد حضرت امام (ره) و تجدید میثاق با امام و آرمان‌های امام رحمت الله علیه 
روز 9 تیر (جمعه هفته بعد) حضور رؤسای کل و بعضی از مسئولین از جمله اینجانب در نمازهای جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها
روز 11 تیر ماه همایش و نشست سراسری قوه قضائیه با حضور مسئولین عالی کشوری و لشکری
12 تیرماه دیدار با مقام معظم رهبری و ارائه گزارش و استفاده از رهنمودها و ارشادات معظم‌له 
14 تیرماه مصاحبه ریاست محترم قوه آیت‌الله آملی لاریجانی با رسانه ملی (شبکه 1 بعد از خبر 21)

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در این نشست با توجه به زمانی که در اختیار داریم، به فهرست بعضی از مسائلی که در سال 95 مورد اهتمام بود، اشاره می‌کنیم. فعالیتهایی که برای ارائه خدمت هرچه بهتر و علمی‌تر به مردم در سال 95 صورت گرفت، عبارت بود از آموزش ضابطان و کارکنان دستگاه قضایی: 84 هزار و 808 نفر ساعت آموزش به ضابطان که برای سال 96 هم ادامه دارد و  2 میلیون 905 هزار و 348 نفر ساعت آموزش به کارکنان اداری و 2 میلیون و 413 هزار و 433 نفر ساعت آموزش به اعضاء شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور.

محسنی اژه‌ای در ادامه، بخش دیگری از عملکرد دستگاه قضا در سال 95 را اینگونه برشمرد: تخصصی کردن هرچه بیشتر در مراحل مختلف رسیدگی. ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به کالاهای قاچاق و ارز و مواد مخدر، منابع طبیعی، زیست محیطی، مسائل دریایی و کشتیرانی و مسائل پولی و بانکی و ...

وی به تقویت نظارت‌ها در قوه قضائیه در سال 95 هم اشاره کرد و عملکرد دستگاه قضا را در این مورد اینگونه برشمرد: تقویت هرچه بیشتر نظارت، نظارت دادستانی کل بر همه دادسراها، نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم، نظارت هرچه بیشتر حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و نظارت دادسرای انتظامی قضات. نتیجه این نظارت‌ها برخورد با بیش از 50 نفر  اعم از کارمند، قاضی، وکیل و کارشناس در سال 95 و شناسایی و دستگیری بیش از 185 نفر از افراد کارجاق کن، دلال و کسانی بود که با جعل عنوان و نسبت دادن خود به دستگاه قضایی و مسئولین قضایی از مردم کلاه‌برداری کردند.

سخنگوی قوه قضائیه، بخش دیگری از عملکرد دستگاه قضا در سال 95 را اینگونه فهرست کرد: تسهیل کار برای مردم و ارباب رجوع، توسعه اقدامات الکترونیکی در حد مقررات و بودجه، ابلاغ الکترونیکی که ظرف چند ماه آخر سال 95 بیشتر ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام شد که در سال 96 شتاب بیشتری خواهد گرفت و انشاء‌الله در فرصتی آثار و فواید آن برای مردم و دستگاه قضایی توضیح داده خواهد شد. ثبت اسناد الکترونیکی در سال 95 که 12 میلیون و 958 هزار و 115 سند به‌صورت الکترونیکی بوده و در سرجمع 92% خدمات سازمانی ثبت، بصورت الکترونیکی بوده است.
 
محسنی اژه‌ای افزود: برای سرعت بخشیدن به طرح جامع حدگار  144 ایستگاه با تجهیزات مدرن و مناسب و با استفاده از سیستم ماهواره و دستگاه‌های متحرک ایجاد شده است.

وی افزود: حذف دفاتر املاک دستی و راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی و توسعه خدمت الکترونیکی از طریق درگاه از دیگر خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 95 بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی از مسائل بسیار مورد اهتمام در سال 95 موضوع پیشگیری از وقوع جرم بوده. معاونت پیشگیری در قوه قضائیه در سال 95، 186 برنامه ملی و 1329 برنامه استانی داشته که بحمدالله در موضوعات مختلف موقعیت‌های خوبی ایجاد شده است. از جمله نتایج اقدامات پیشگیرانه می‌توان به این موارد اشاره کرد:
کاهش 9% ورودی پرونده‌های دعاوی خانواده در سال 95 نسبت به سال 94
توقف نرخ رشد طلاق توافقی و کاهش 1% پرونده‌های طلاق توافقی نسبت به سال 94
کاهش 57درصدی دادخواست مطالبه نفقه نسبت به سال 94
حصول حداقل 8% صلح و سازش بین زوجینی که به دادگاه مراجعه کرده بودند.
کاهش حدود 8600 فقره‌ای پرونده‌های ورودی مواد مخدر
کاهش حدود 4درصدی پرونده‌های سرقت‌های خودرو

محسنی اژه‌ای افزود: در سال 95 توجه ویژه به امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری صورت گرفت؛ به طوری که در این سال نسبت به سال 94، 5% کاهش زندانی داشتیم. همچنین فهرست برخی از اقدامات قوه قضائیه در موضوع زندان از این قرار است:
استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای کنترل زندانی در خارج از زندان
استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس
در سال 95، 39791 نفر مشمول عفو قرار گرفته اند (اعم از حبس، جزای کیفری، جزای نقدی، انفصال، عفو از شلاق و یا تقلیل حبس)
2/45 % نسبت سال 94 بیستر از مرخصی استفاده کرده‌اند.
15757 نفر با آزادی مشروط از زندان آزاد شده‌اند.

وی با اشاره به کلاس‌های اموزشی و عقیدتی و حرفه‌آموزی برای زندانیان گفت: 294 دارالقرآن در زندان‌ها ایجاد شده؛ 829 دوره مسابقات قرآنی برگزار گردیده و 1872 محفل انس با قران در زندان‌ها تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تشریح برخی از خطوط عملکردی دستگاه قضا در سال 95 به توسعه کتابخانه در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: 383 کتابخانه کوچک و بزرگ در زندانها ایجاد شده و در زمینه سوادآموزی بیسوادان زندانی در سال 95 تعداد 4967 نفر موفق به اخذ کارنامه قبولی نهضت سوادآموزی شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به موضوع منابع انسانی قوه قضائیه در سال 95 پرداخت و گفت: در سال 95 بالغ بر 1070 قاضی جذب شده و جذب پرسنل اداری 1017 نفر بوده که در مقابل 313 قاضی بازنشسته و یا منفصل شدند و یا استعفا دادند. همچنین 678 کارمند نیز بازنشسته شده‌اند.

وی درباره موضوع معوقات بانکی گفت: معوقات بانکی متاسفانه کم نشده؛ اما قوه قضاییه در این رابطه قدم بزرگی را برای بانکها برداشته؛ بطوریکه در سال 95، 48 هزار و 500 میلیارد ریال از معوقات بانکی، توسط اجراییات سازمان ثبت وصول شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شبکه های مجازی مطرح شده که یکی از قضات پرونده کهریزک به اتهام فساد اقتصادی در بند 8 اوین تحمل کیفر می کند؛ در صورت تأیید این خبر در این زمینه توضیح دهید؛ گفت: وی دو پرونده دارد یک پرونده دردادسراست و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. این فرد در پرونده قبلی دو سه اتهام داشته و محکومیتی که داشته سنگین است و طبق قانون باید اشد حکم حبس اجرا شود که 15 سال حبس است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه هفته قوه قضائیه در راستای مقابله با مفاسد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چه نمره‌ای به خود می دهید، تصریح کرد: مکرر عرض کردم که قوه قضائیه ،‌دولت و مجلس تلاش خود را در زمینه برخورد با مفاسد می‌کنند. در ستاد مبارزه بامفاسد اقتصادی حقیقتا نسبت به سالهای گذشته جلسات بیشتری برگزار شده و نسبت به پرونده‌هایی  که در آنجا رسیدگی ‌می شود، تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ چرا که این ستاد، ستاد هماهنگی است و ازهر سه قوه در آنجا حضور دارند و به پرونده های سنگین و ملی رسیدگی می‌شود.

وی افزود: تلاش هر سه دستگاه در مبارزه با مفاسد بسیار بالاست و به این تلاش نمره بیشتری نسبت به گذشته داده می‌شود؛ اما اینکه درعمل چه مقدار توفیق داشتیم، باید بگویم توفیقات درحد انتظار نظام جمهوری اسلامی و مردم نبوده و خیلی بالا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم جایگاه این مهم در برنامه‌های دستگاه قضا راتشریح کنید، بیان کرد: تمام وظایفی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چارچوب برنامه ششم توسعه به قوه قضائیه مربوط است را استخراج  کرده‌ایم و برای آنها برنامه عملیاتی می‌نویسیم که زمین نماند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: اقدام دیگر، تدوین،تصویب و ابلاغ برنامه چهارم قضایی بود که الهام گرفته از تجربیات و برنامه‌های قبلی و اعلامی بود. بنابراین پیشگیری ازوقوع جرم همواره مورد اهتمام دستگاه قضا بوده است؛ اما بایددر نظر داشت که قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند مسئله پیشگیری را عهده دار باشد؛ چرا پیشگیری مقدمات مختلفی دارد؛ به عنوان مثال درمورد بیکاری و فقر که زمینه ارتکاب جرم است، قوه قضائیه نمی‌تواند به تنهایی ورود کند؛ البته به دولت کمک می‌کند. 

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده در پرونده دانیال‌زاده دو نفر از متهمین مرتبط با ایشان متواری شده‌اند؛ آیا این خبر را تایید می ‌فرمائید؟ گفت: تا آنجایی که در جریان هستم یک نفر که در ارتباط با این پرونده بوده، متواری شده است. خودِ ایشان در بازداشت است و از افراد دیگر تحقیقات صورت می‌گیرد. هنوزکیفرخواست صادر نشده است و پرونده به دادگاه نرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیر از عبارت "آتش به اختیار" استفاده کرده‌اند که برداشت های مختلفی از این سخن شده؛ تفسیر قوه قضائیه از عبارت "آتش به اختیار" چیست و اقداماتی که از باب قانون‌گریزی احتمالی در رابطه با تفسیر اشتباه این موضوع ممکن است صورت بگیرد را تشریح بفرمایید، گفت: مسئله خیلی روشن است و اگرکسی عادی به قضیه نگاه کند، هیچ ابهامی ندارد؛ مگر آنکه خدای ناکرده انگیزه دیگری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مقام معظم رهبری درجمع فرهنگیان درمورد مسائل فرهنگی صحبت کردند و فرمودند اگر چنانچه دستگاه‌های مسئول در مسائل فرهنگی کم کاری کردند و اگر قرارگاه کاری نکرد، افراد در میدان، کار خود را انجام می‌دهند؛ البته بنده نقل به مضمون می‌کنم. اینجا "آتش به اختیار" درست است که یک واژه نظامی است، اما مشخص است که کجا و با چه کسانی صحبت  می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا پرسید: اگر دستگاه‌های مسئول فرهنگی کار خود را انجام ندادند، آیا ما به عنوان فرد دلسوز انقلاب و آمر به معروف و ناهی ازمنکر وظیفه‌ای نداریم؟ فرض کنیم وزارت فرهنگ وارشاد کار خود را به درستی انجام نداد؛ آیا سینماگران باید کاری انجام ندهند؟ طبیعی است که باید دنبال تولید فیلم‌های فاخر سینمایی باشند.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: اگر احیاناً کتابهای ناجور از خارج ترجمه و در اینجا تولید شد، آیا نباید دستگاه‌های مسئول کاری کنند؟ آیا نباید وارد میدان شوند و شبهات را پاسخ دهند؟ امام بزرگوار(ره) در وصیتنامه سیاسی- الهی خود چه فرمودند؟ مسئله روشن است. بنابراین در اینجا منظور این نیست که خلاف جهت قانون عملی صورت بگیرد؛ ولی اگر کسی بخواهد سوء استفاده کند، آن بحث دیگری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فضای مجازی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه خانمی در یک شب دوبار مورد تجاوز قرار گرفته است؛ آیا نمی‌توان قانون را درمورد راه‌های اثبات این جرم تغییر داد؟ بیان کرد: دراین زمینه مجازات بسیار سنگین است؛ بنابر اگر شما منظورتان این است که قانون برای تشدید مجازات تغییر کند، باید بگویم که مجازات این جرائم سنگین است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: البته  اثبات برخی امور بسیار مشکل است و تنها مربوط به این مسئله نمی‌شود؛ اما در عین حال راه مسدود نیست و شما می‌بینید در همین سالهای اخیر برخی از افراد که این اتهام را داشتند، اتهامشان ثابت شد و حتی  در استان‌های مختلف به مجازات اعدام در ملاء عام محکوم شدند. بنابراین درست است که اثبات این مسئله مشکل است، اما قانون، مجازات سنگینی را وضع کرده است. 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آخرین وضعیت پرونده فساد نفتی در ارتباط با تجدید نظر متهمان ردیف دوم و سوم به کجا رسید و اینکه آیا آقای (ع.ز.م) همچنان در اختیار وزارت اطلاعات است؟ گفت: اینکه زمان دادگاه چه روزی است، اطلاع ندارم. آن فرد که شما گفتید چند ماه است که وزارت اطلاعات به او دسترسی دارد؛ البته وزارت اطلاعات به هر 4 متهم بازداشتی دسترسی دارد؛ یعنی هم به بابک زنجانی و آن دومتهم و متهمی که اخیرا از طریق اینترپل دستگیر شد، دسترسی دارد و برخی از متهمان هم بطورکامل در اختیار وزارت اطلاعات هستند. قرار شد وزارت اطلاعات ردیابی کند که متهم نفتی پولی در خارج از کشور دارد یا خیر.

معاون اول قوه قضائیه گفت: هم بازپرس و هم وزارت اطلاعات چند ماه است که به این متهمان دسترسی دارند و اگر نیاز و ضرورت باشد، فردی که نام بردید، در دادگاه حاضر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه درصحبت‌های اخیر اعلام کردند کسانی که با دشمن همراهی می کنند، محارب و مفسد فی‌الارض هستند؛ با توجه به اینکه طی روزهای اخیر افرادی مرتبط با داعش در کشور دستگیرشده‌اند، رسیدگی به پرونده آنها در چه مرجعی است وچه حکمی برای آنها صادر می‌شود،  تصریح کرد: در خصوص اینکه چه کسی محارب و مفسد است، در قانون پیش‌بینی شده است. یک مصداق آن این است که اگر کسی جزو گروهی باشد که آن گروه به عنوان مسلحانه علیه نظام کار می‌کند و دست به اسلحه برده است، تمام اعضای آن گروه محارب محسوب می شوند؛ حتی آن عضوی که اسلحه هم نداشته باشد.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار