در انتظار محسن چریک

شهید سعیدگلاب‌بخش معروف به «محسن چریک» روز هفتم آبان‌ماه ۱۳۵۹ پس از مبارزه سخت همراه ۴۰ تن از دوستانش در ارتفاعات «افشارآباد» شهید شد. نیروهای بعثی پیکر او را با خود بردند و تاکنون پیکرش به میهن بازنگشته است.
کد خبر: ۲۴۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ - 20June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهید سعیدگلاب‌بخش از جمله فرماندهان سپاه‌ در دوران دفاع مقدس است که می‌توان از او به عنوان یکی از پدیده‌هایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نام برد.

هشت سال دفاع مقدس پدیده‌های متفاوتی را به جامعه ایران و جهان معرفی کرده است. مانند سرلشکر «قاسم سلیمانی» که در نوجوانی بنایی می‌کرد و پس از تأسیس سپاه پاسدارن به عضویت آن در آمد و اکنون فرماندهی سپاه قدس را عهده دار است. از این فرمانده در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی «شهید زنده» نامیده شده است.

«شاهرخ ضرغام» هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به جاهل مابی و لات‌گری معروف بود و حتی ساواک از او و چند لات دیگر خواسته‌بود در سرکوب مردم شرکت کنند. اما پس از انقلاب تغییر رویه داد و در جنگ  به شهادت رسید از شاهرخ با عنوان «حرّ انقلاب» یاد می‌کنند.
 
در انتظار محسن چریک
سعید گلاب‌بخش (محسن چریک)

این اسامی و عنوان‌ها تنها دو نمونه کوچک از تأثیر انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت بر روش و منش جوانانی است که تا کنون توانسته‌اند حافظ مرزهای اسلام و میهن در شرایط دشوار باشند.
 
در انتظار محسن چریک
شهید سعید گلاب‌بخش با پیرهن مشکی قبل از انقلاب اسلامی

یکی دیگر از این نمونه‌ها شهید سعید گلاب‌بخش است. تصاویری که از او در دوران پیش از انقلاب اسلامی باقی مانده‌ است با دوران انقلاب و دفاع مقدس بسیار متضاد و متناقض است.

اما پس از انقلاب او نیز در تحولی که درونش شکل گرفته بود به یک عنصر انقلابی تبدیل شد و با تأسیس سپاه به عضویت آن در آمد و پس از مدتی به «محسن چریک» معروف شد. بخش نخست اسمش در حقیقت به این «محسن» است که در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی بسیاری از فرماندهان سپاه برای رعایت اصول اطلاعاتی و امنیتی با نام مستعار داشتند. سعید هم برای خودش اسم محسن را انتخاب کرده بود.

«چریک» هم به این دلیل به او می‌گفتند که با حضور در کشورهای لبنان و فلسطین فنون نظامی و چریکی را آموخته بود و همدوره‌ای‌ها و شاگردانش این نام را برایش انتخاب کرده بوند.
 
در انتظار محسن چریک
شهید سعید گلاب‌بخش در وسط تصویر با عینک

محسن چریک بسیاری از امور آموزشی در سپاه را پایه‌ریزی کرد و سر و سامانی داد. رزم شب را او برای اولین بار اجرا کرد. دوره‌های آموزشی با زمان، تکنیک‌ها و اهداف مشخص مثل ۱۵ روزه، ۴۵ روزه هم این فرمانده بود که باب کرد.

خاطره سرلشکر قاسم سلیمانی از محسن چریک

حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگویی اشاره دارد: «در روزهای اول ورود به جبهه، دشمن را قادر به انجام هر کاری می دانستم، اما در اولین حمله‌ای که انجام دادیم موفق شدیم نیروهای دشمن را از کنار جاده سوسنگرد تا حمیدیه به عقب برانیم و تلفاتی نیز بر آنها وارد کنیم که این امر باعث شد تصور غلطی که از دشمن در ذهن داشتم از بین برود. یادم می‌آید که پس از این حمله، شب‌ها وارد مواضع عراقی‌ها می‌شدیم. دوستی‌ داشتم به نام «محسن چریک» که بعداً به شهادت رسید. حتی برخی مواقع با موتور سیکلت خود را به خاکریزهای عراقی‌ها می‌رساند.»

شهادت و ۳۷ سال بی خبری

محسن چریک یا همان سعید گلاب‌بخش روز هفتم آبان ماه ۱۳۵۹ پس از مبارزه سخت همراه ۴۰ تن از دوستانش، بر اثر آتش پر حجم دشمن در ارتفاعات «افشار آباد» شهید شد. نیروهای بعثی پیکر او را با خود بردند و تا کنون پیکرش به میهن باز نگشته است.
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها