واکنش وزارت خارجه به وجود شبکه‌های واسطه اطراف سفارتخانه‌های خارجی

به دنبال انتشار اخبار وجود افراد و شبکه‌های واسطه و سوداگر در اطراف برخی سفارتخانه‌های خارجی در تهران، روابط عمومی وزارت امور خارجه به این موضوع واکنش نشان داد.
کد خبر: ۲۴۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴ - 20June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مطابق اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل و بعنوان یک قاعده عرفی، حمایت از حقوق و منافع اتباع و شهروندان یک کشور در هر نقطه‌ای از جهان، از جمله وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه محسوب می‌شود.

با پذیرش این اصل که حمایت و صیانت از حقوق و منافع اتباع و شهروندان ایرانی در سایرکشورها، از جمله وظایف اولیه وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های (سفارتخانه ها و سرکنسولگری ها) جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود؛  بی‌شک این مسئولیت به نوعی و در مواردی در داخل مرزهای کشور نیز قابل تصور است، بدین صورت که حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در تعاملات و ارتباطات آنها با سفارتخانه‌های خارجی مقیم کشورمان نیز بخشی از مسئولیت‌های وزارت امور خارجه محسوب می‌شود.

یکی از مصادیق این مسئولیت، صیانت از حقوق و حفظ شان و احترام شهروندان ایرانی در مراجعات کنسولی به سفارتخانه‌های خارجی است. در همین راستا، معتقدیم برخورد با موارد تخلف و نقض مسئولیت‌ها و وظایف نمایندگی‌های خارجی در داخل کشور در ارتباط با شهروندان ایرانی، از جمله وظایف قطعی و غیرقابل چشم پوشی وزارت امور خارجه به حساب می‌آید.

 موضوع بسیار مهم تعاملات و تبادلات انسانی و سفر اتباع و شهروندان یک کشور به سایر کشورها با اهداف مختلف، مانند سیاحت، تجارت، تحصیل، دیدارهای خانوادگی و ...، بویژه زمانی که در فرآیندی قانونی در‌حال انجام است، ممکن است در معرض آسیب‌ها و سوء‌استفاده‌های مختلف قرار گیرد که البته، آسیب‌پذیری تبادلات انسانی بین کشورها نه موضوع تازه‌ای است و نه مختص به کشوری خاص.

متاسفانه به رغم تلاش‌ها و نظارت‌های انجام شده، تذکرات و راهنمائی‌های ارائه شده توسط وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌ها و نهادهای داخلی ذیربط، از مدتی قبل با مواردی از تخلف و سوء استفاده از نیازها و ضرورت‌های مسافرتی اتباع و شهروندان ایرانی از سوی برخی واسطه‌ها و «سوداگرانِ روادید» مواجه بوده ایم که بصورتی غیرقانونی در مسیر اخذ روادید از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در کشورمان قرار گرفته‌اند. با وجود تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه، این افراد همچنان به اقدامات غیرقانونی خود ادامه داده و فرایند درخواست روادید از برخی از سفارتخانه‌های خارجی و زمان‌بندی آن را تبدیل به ابزاری برای سودجوئی و کسب درآمد نامشروع کرده‌اند.

همانگونه که پیش از این نیز به دفعات  به اطلاع عموم شهروندان محترم ایرانی رسانده شد، موضوع سوء‌استفاده‌های نامشروع دلالان و واسطه‌گرانی که با بهره‌گیری و استفاده از عناصری در داخل برخی سفارتخانه‌های خارجی، به کسب درآمد و تضییق حقوق طبیعی و شئون اخلاقی اتباع ایرانی مبادرت می‌نمایند، با دقت و با حساسیت فراوان مورد رصد و پیگیری مستمر وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط قرار دارد و تذکرات  لازم  از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک به برخی از این سفارتخانه‌های خارجی مقیم در کشورمان نیز داده شده است که خوشبختانه در مواردی از نتایج مثبتی برخوردار بوده است.

علی‌رغم این اقدامات و با توجه به استمرار این رویه غیرقانونی و خلاف ِشئون انسانی و مخالف ِقواعد و مقررات بین‌المللی توسط تعدادی از افراد سود‌جو و احتمالا مرتبط با برخی  افراد نزدیک به  تعدادی از  سفارتخانه‌های خارجی، وزارت امور خارجه حق مسلم خود می‌داند تا در دفاع و صیانت از حقوق و منافع و شان اتباع و شهروندان ایرانی، از کلیه اهرم‌ها و ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک، قانونی، حقوقی و قضائی به منظور برخورد با این پدیده غیرقانونی در فرآیند اخذ روادید از سفارتخانه‌های خارجی استفاده نماید.

با عنایت به موارد فوق الاشاره، ضمن دادن اطمینان به اتباع و شهروندان عزیز کشورمان و تاکید بر غیرقانونی بودن هرگونه معامله بر سر اخذ روادید و زمان‌بندی مربوط به آن، به  این واسطه‌ها و دلالان و رابطین و عوامل آنها در درون سفارتخانه به جد اخطار داده می‌شود که در صورت تداوم چنین رفتارهایی، با قاطعیت با آنها برخورد کرده و عوامل و عناصر ذی مدخل در این فرآیند ِغیرقانونی و خلاف شئون دیپلماتیک را  تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.  

وزارت امور خارجه مصمم است با جدیت و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک موجود، اجازه ندهد که  احترام  ایران و ایرانی توسط  این سوداگران، مورد بی‌حرمتی قرار گرفته و خدشه‌ای به آن وارد شود.

ضمن قدردانی از اهتمام و مسئولیت‌شناسی برخی هموطنان عزیز در مقابله با این رویه نادرست و غیرقانونی از طریق آگاهی بخشی، از کلیه ایرانیان عزیز و شریف نیز درخواست می‌نماید جهت ریشه‌کن ساختن این معضل، از هرگونه همکاری با عوامل مذکور خودداری و ضمن معرفی این افراد، در امر مقابله و رفع این معضل یاری رسانند.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها