رضا مهدوی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«قدس» قابلیت برگزاری جشنواره هنری جهانی را دارد/ مدیران فرهنگی درگیر حاشیه‌ها هستند

پژوهشگر و منتقد موسیقی با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی درگیر حاشیه‌ها هستند، گفت: موضوع «قدس» قابلیت برگزاری جشنواره هنری در سطح جهان را دارد.
کد خبر: ۲۴۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ - 21June 2017
«قدس» قابلیت برگزاری جشنواره هنری جهانی دارد/ مدیران فرهنگی درگیر حاشیه‌ها هستند
«رضا مهدی» پژوهشگر، منتقد و هنرآموخته موسیقی در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما در گفت‌وگو با دفاع پرس، با بیان اینکه هر موضوع و مناسبت انقلاب اسلامی می‎‌تواند به تنهایی بهانه برگزاری جشنواره‌های هنری باشد، اظهار داشت: مناسبت‌های انقلاب اسلامی و بخصوص مناسبت‌هایی که توسط حضرت امام خمینی (ره) در تقویم ثبت شده است مثل موضوع بسیار مهم قدس که تبدیل به یک موضوع جهانی شده، می‌توانست پس از انقلاب دستمایه خوبی برای مدیران فرهنگی جهت برگزاری همایش و جشنواره‌های جهانی باشد.

وی گفت: موضوعات هنری بخصوص موسیقی که قابلیت بهره‌برداری از شعر را نیز دارد به تنهایی می‌تواند دربرگیرنده تولیداتی باشد که مفهوم انزجار از ظالم را به جهانیان منتقل کند. جشنواره‌هایی با موضوعات مختلف و متناسب با مناسبت‌های ملی و دینی، همه ساله در کشور برگزار شده است؛ اما جای خالی جشنواره هنری قدس در همه رشته‌های هنری خالی است و احساس می‌شود که باید تدابیری برای آن اندیشید، تا تبدیل به یک حرکت رو به جلو شود.

این کارشناس موسیقی با اشاره به تولیدات عرصه موسیقی درباره موضوع قدس، عنوان کرد: یکی از نمونه‌های موفق موسیقی ایران درباره فلسطین قطعه موسیقایی «همپای جلودار» است که سال‌ها پیش با شعری از مرحوم حمید سبزواری، دکلمه فرج‌الله سلحشور و خوانندگی حسالم‌الدین سراج تولید شده است. این کار نشان می‌دهد موسیقی اصیل ایرانی قابلیت‌های زیادی دارد.

مهدوی خلأهای مدیریتی را علت کم شدن تولیدات هنری درباره موضوع قدس دانست و افزود: مدیریت فرهنگی کشور سرگرم مسائل حاشیه‌ای است و کمتر به اصل موضوعات می‌پردازند و به فرعیات کشیده شده و این معضلی است که در تمام سطوح فرهنگی وجود دارد. امروزه موضوعات زمین‌مانده‌ زیادی وجود دارند که ما احساس می‌کردیم با تغییر مدیریت‌ها جبران می‌شود اما شاهدیم همه مدیریت‌ها درگیر مسائل بودجه‌ای شده و عمیقاً از مدیریت هنری غافل می‌شوند و این آسیبی است که ما تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.

پژوهشگر موسیقی سنتی کشورمان اظهار داشت: امیدواریم روزی مشکلات مدیریت فرهنگی کشورمان برطرف شود و هنرمندان بتوانند کار هنری انجام دهند و به موضوعات زمین مانده فکر کنند و آن‌ها را عملی سازند.

این مدرس دانشگاه درباره حذف موضوعات جشنواره‌های موسیقی نیز گفت: وقتی مدیران فرهنگی درباره مناسبت‌های ملی و مذهبی، برای هنرمندان سفارش تولید اثر ندارند طبیعتاً هنرمند پس از تولید اثر هنری، نیازمند ارائه آن به یک مرکز برای پخش است که بهترین مکان برای ارائه این آثار صدا و سیماست. تلویزیون باید درخواست و سفارش داشته باشد و برای خلق اثر جدید از کلیشه‌ها فاصله بگیرد. در آرشیو صدا و سیما آثاری درباره قدس وجود دارد اما اکثر این آثار یک بار مصرف هستند. نخبگان موسیقی موافق نیستند اثری را خلق کنند که نامشان را ماندگار نکند و موجب نقد به آن‌ها باشد. هنرمندان شاخص دوست دارند درباره موضوعات ملی و مذهبی تولید داشته باشند به شرط آنکه مدیران هنری با جان و دل از آن‌ها بخواهند و سرمایه‌گذاری کنند تا مردم نیز با جان و دل به آثارشان گوش دهند.

مهدوی ادامه داد: ما در موضوعات سفارشی و مناسبتی همیشه هنرمندان دَم دستی‌ را انتخاب کرده‌ایم و هزینه‌های دَم دستی انجام می‌دهیم و نهایتاً ایده‌های دَم دستی تولید می‌شود؛ اینجاست که مثلث مدیر، موسیقی‌دان و مردم شکل نمیگیرد و آثاری تولید می‌شود که ماندگار و دلنشین نیست. تا زمانی که مردم از اثر هنری استقبال نکنند همه تلاش‌ها بیهوده خواهد بود و تولیدات ما فقط آرشیوها را پُر می‌کند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار