مرادی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

بالاترین سهم پیشرفت علمی کشور متعلق به اساتید بسیجی است/ شهید چمران تراز و شاخص یک استاد بسیجی است

سرپرست سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بالاترین سهم پیشرفت علمی و فناوری کشور متعلق به اساتید بسیجی است؛ کسانی که با فرهنگ و نگاه بسیجی در بستر و فرهنگ گفتمان انقلاب اسلامی و امام رشد کردند.
کد خبر: ۲۴۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ - 21June 2017

بالاترین سهم پیشرفت علمی کشور متعلق به اساتید بسیجی است/شهید چمران تراز و شاخص یک استاد بسیجی استسی و یکم خرداد سالروز شهادت دکتر «مصطفی چمران» است به همین مناسبت این روز به عنوان روز قشر بسیج اساتید نامگذاری شده که بدین منظور خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، گفت‌وگویی را با دکتر «حسن مرادی» سرپرست سازمان بسیج اساتید کشور انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع پرس: مبنای شکل‌گیری بسیج اساتید چه بوده است؟

مبنای اصلی شکل‌گیری بسیج در هر قشری بر می‌گردد به مبنای شکل گیری خود بسیج؛ در رابطه با بسیج اساتید اساسا هدف و فلسفه تشکیل آن این بود که در تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مجموعه‌ای از نیروهای متدینی که در قالب اساتید و مدرسین دانشگاه نقش آفرینی علمی دارند سازماندهی شوند.

لذا بسیج اساتید برای اینکه بتواند در تولید علم و آزاد اندیشی دینی و نیز بالا بردن توان و بنیه علمی و فرهنگی اساتید در دانشگاه‌ها و جامعه و هم چنین نزدیک شدن حوزه و دانشگاه در فضای علمی و حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی نقش آفرینی کند، شکل گرفت.

دفاع پرس: 31 خرداد سالروز شهادت دکتر چمران به عنوان روز قشر بسیج اساتید نامگذاری شده؛ علت این نامگذاری چه بوده است؟

شهید چمران شخصیتی داشت که علم و دین فوق العاده‌ای در این انسان جمع شده بود؛ نقش و کارکردهایی که در طول عمر شهید چمران از دوره دانشجویی در دانشگاه تهران یا حتی قبل از آن در دوره دبیرستان، وجود داشت، جمع بین نگاه علم و دین در فعالیت‌ها، رفتارها و کنش‌های اجتماعی است و این در کل مراحل زندگی شهید چمران ظهور و بروز و حضور جدی دارد به گونه‌ای که هر چه مراحل زندگی شهید چمران به سطوح بالاتری به لحاظ سنی می‌رسد، این دو رکن یعنی علم و دین در تمامی ابعاد زندگی او برجسته‌تر می‌شود.

شهید چمران زمانی که در دانشگاه تهران است، نگاهش به مسایل سیاسی و فرهنگی از منظر دینی و حتی فعالیت‌های علمی بسیار برجسته است به نحوی که زمانی‌ که در آمریکا حضور دارد در کنار فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های فرهنگی را هم دنبال می‌کند و بعد از فارغ التحصیلی باز دغدغه‌های دینی دارد به نحوی که علی رغم داشتن بهترین شرایط ادامه فعالیت‌های علمی در آمریکا، آن را رها می‌کند و به لبنان می‌رود چون انگیزه ایمانی و دینی او را به حرکت در می‌آورد.

لذا می‌بینیم که در جنوب لبنان حضوری پر رنگ از خود به نمایش می‌گذارد و همان گونه که در عرصه علم تا بالاترین مراحل پیش می‌رود، در عرصه فرهنگی و اجتماعی و حتی کمک به مسلمانان در جنوب لبنان هم فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در عرصه نظامی، حضوری موثر و قدرتمند، همراه با احساس وظیفه و مسئولیت و آرمان گرایی که واقع بینانه هم هست در شهید چمران ظهور و بروز و تجلی زیادی دارد.

بر این اساس یکی از بهترین اساتیدی که می‌توان به بسیج اساتید معرفی کرد و روز شهادتش هم نماد شکل گیری بسیج اساتید باشد، شهید چمران است.

به تعبیر دیگر شهید چمران تراز و شاخص یک استاد بسیجی است یعنی اگر بخواهیم به عنوان مثال 20 استاد بسیجی را به عنوان شاخص معرفی کنیم، شهید چمران یکی از بهترین شاخص‌ها محسوب می‌شود به همین دلیل این انتخاب به عنوان بهترین انتخاب برای قشر روز بسیج اساتید است؛ در واقع شهید چمران به نوعی معرف هویت بسیج اساتید در قالب یک شخصیت فوق العاده است.

دفاع پرس: مقام معظم رهبری تعابیر متعددی در خصوص اساتید بسیجی دارند از جمله اینکه فرمودند «اساتید بسیجی فرماندهان جنگ نرم هستند»؛ حال با توجه به این موضوع فکر می‌کنید چرا ایشان درباره اساتید بسیجی از چنین عباراتی استفاده کردند؟

به نظر من تعابیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با اساتید بسیجی دارند، منطق روشنی دارد یعنی فقط یک تعریف و تمجید صرف نیست بلکه ریشه در واقعیت‌های عینی و منطق مستحکمی دارد.

موقعی که نیروهای متدین و اساتید دانشگاه‌ها از یک طرف مسلح به علم و دانش روز در رشته‌های مختلف هستند و از طرف دیگر تکیه بر ایمانی که منبعث از اندیشه اسلامی و معرفت دینی دارند، طبیعی است که این انتظارات و تعابیر از سوی مقام معظم رهبری در رابطه با اساتید بسیجی مطرح می‌شود؛ بنابر این تعابیر ایشان، منطبق بر واقعیت‌ها و ریشه‌های اصلی مسئله است.

دفاع پرس: انتظار از اقشار تخصصی بسیج تاثیر گذاری آن‌ها است؛ اساتید بسیجی چه مقدار در حوزه‌هایی که مشغول به فعالیت هستند، تاثیر گذار بودند؟

ابتدا باید یک نگاه تفکیکی به حوزه‌های تاثیر گذاری داشته باشیم؛ بدین صورت که اگر بخواهیم بگوییم اساتید بسیجی چه مقدار موثر بودند، اول باید ببینیم چه نقش یا کارکردهایی داشتند و بعد به حوزه‌های تاثیر این اساتید در آن نقش‌ها و کارکردها بپردازیم؛ پس برای اینکه نقش و کارکرد اساتید بسیجی را بیان کنیم حتما باید به نقش و کارکرد دانشگاه و مراکز آموزش عالی هم بپردازیم.

بر این اساس اولین نقش و کارکرد مراکز آموزش عالی که نقش علمی است، بر عهده اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قرار دارد؛ به همین جهت اساتید در پیش برد پیشرفت‌های علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف نقش‌های برجسته‌ای دارند به عنوان مثال در بسیاری از حوزه های «های تک(صنایع پیشرفته)» کشور ما جزو پنج شش کشور اول در دنیا محسوب می‌شود؛ در این رابطه اگر موسساتی مانند رویان و مپنا یا بخش‌های دفاعی و پزشکی و هسته‌ای موفق بودند به واسطه نقش آفرینی کسانی است که دارای تفکر و روحیه جهادی و انقلابی بودند.

بنابراین هر کجا در حوزه علم و فناوری پیشرفت جدی داشتیم چه در محققین و چه در مدیریت‌ها، کسانی بودند که این نگاه و رفتار و منش را داشتند؛ البته هر چند ممکن است به لحاظ سازمانی کارت عضویت در بسیج را نداشته باشند اما در این بستر و فرهنگ تربیت شده‌اند.

لذا بالاترین سهم پیشرفت علمی و فناوری کشور متعلق به اساتید بسیجی است؛ کسانی که با فرهنگ و نگاه بسیجی در بستر و فرهنگ گفتمان انقلاب اسلامی و امام رشد کردند.

در رابطه با حوزه فرهنگ هم باید گفت که یکی از نقش‌های دانشگاه نقش و کارکرد فرهنگی است تا بتواند میراث فرهنگی و بومی خودمان را به نسل جدید به خوبی منتقل کند و آن را تثبیت و توسعه دهد.

البته در این مورد، نقدها و اشکالات جدی به دانشگاه وارد است؛ اگر چه موفقیت‌هایی هم دانشگاه در این حوزه داشته مثلا امروزه حجم اقدامات فرهنگی که در دانشگاه‌ها به عنوان محصول، تولید شده، نسبت به اوایل انقلاب کم نیست اما فاصله انتظاراتی که از دانشگاه با توجه به ظرفیتی که دارد و نیازهایی که انقلاب اسلامی دارد، مناسب نیست.

یکی از دلایل آن هم این است که هنوز سیطره نگاه نظری که درحوزه علوم انسانی دیده می‌شود متاثر از نظریه‌های غربی این حوزه است که کماکان در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ بسیاری از افراد هنوز با همان شاکله ذهنی به مسائل نگاه می‌کنند لذا طیبعی است که برون‌دادها و محصولاتی هم که این نگاه را در تربیت نیروی انسانی دارند، متناسب با شرایط بومی و فرهنگی ما نخواهد بود.

پس به میزانی که آن نگاه اول که در واقع با نگاه انقلاب اسلامی و فرهنگ بسیجی و جهادی در مکتب امام و با تکیه بر این مکتب با محوریت گفتمان ولایت فقیه میدان پیدا کرده است به همان میزان هم موفقیت‌های آن افزایش یافته است؛ ولی این معادله در دانشگاه، هیچ موقع به نفع این تفکر نبوده و همیشه اکثریت به نوعی متاثر از آن فضا بودند.

در حوزه رشته‌های پزشکی و فنی هم اساتید بسیار زیادی با دغدغه‌های فرهنگی، دانشجویان خود را با همین نگاه‌ها تربیت کردند با این حال اکثریت و یا تمام ظرفیت دانشگاه پای این نگاه نیامده که این هم ناشی از مشکلات مدیریتی است.

دفاع پرس: چه برنامه‌هایی برای روز بسیج اساتید پیش بینی کرده‌اید؟

در دانشگاه‌های کشور یک سری برنامه‌هایی برای تبیین وضعیت موجود نظام و انقلاب اسلامی با رویکرد مکتب امام و گفتمان انقلاب اسلامی و رهبری که در محوریت آن مفهومی مانند انقلابی‌گری قرار دارد، برگزار می‌شود.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار