عید فطر از منظر امام خامنه‌ای

با استفاده از توشه‏‌ای که از ماه رمضان به دست آورده‌‏ایم، که همان رقّت قلب و اراده و صفا و خلوص و ان‏‌شاءالله طاعات مقبول است، سعی کنیم از این فهرست، مقداری را حذف نماییم. اگر حسودیم، حسد را؛ اگر لجوجیم، لجاجت را؛ اگر در راه‌های زندگی، تنبل و بی‌‏نشاطیم، تنبلی و کسالت را؛ اگر بددل و بدخواهِ دیگرانیم، بددلی و بدخواهی را.
کد خبر: ۲۴۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ - 26June 2017

بیانات مقام معظم رهبری

به گزارش دفاع پرس از تهران، عید سعید فطر از والاترین اعیاد مسلمین جهان است، آنانکه به فرمان پروردگار در ماه مبارک رمضان از سحرگاهان تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن امتناع ورزیدند و روح خود را با بندگی و زمزمه کردن اذکار خدا سیقل دادند، حال در این روز بزرگ، پاداششان را از معبود کریم طلب می‌کنند.

عید فطر روزى است كه خداوند آن را از ميان ديگر روزها برگزيده است و خاص اعطای هدیه به بندگان خويش قرار داده، در این روز تمام مسلمین اعم از زن و مرد، پیر و جوان، چشم اميد به درگاه خداوند می‌دوزند و از خطاهای خود پوزش می‌طلبند و نیازهای دنیوی و اخروی خود را با معبودشان نجوا می‌کنند، چرا که به خوبی می‌دانند با خدایی معامله کرده‌اند که خیرخواهی و منفعت‌دهی‌اش به وسعت آسمان‌هاست.

روز اول ماه شوال را به این دلیل عید فطر می‌خوانند که در این روز، خودداری از خوردن و آشامیدن از روزه داران منع شده است و به آنان رخصت داده شده که در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند و در واقع فطر و فطور به معناى خوردن و آشاميدن است.

امیر مومنان آن حیدر کرار در يكى از اعياد فطر، خطبه‏‌اى خوانده‌‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده‌‏اند.

اى مردم! اين روز، روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏‌گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نا اميد مى‌شوند و اين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت ‏برين، اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه‏‌دار داده مى‏‌شود اين است كه فرشته‏‌اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گويد:

«هان!بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‌‏تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد.»

در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ( مد ظله العالی)، پیرامون این عید گرانقدر اشاره می‌کنیم که مرور این سخنان گوهربار خالی از لطف نیست.

عید فطر روز پاداش گرفتن و رؤیت رحمت الهی بعد از ماه رمضان

عید فطر روز پاداش گرفتن و رؤیت رحمت الهی بعد از ماه رمضان است، بحمدالله ماه رمضان را که ماه صبر صلات بود، با عافیت گذراندید و خدای متعال، با دعا و ذکر و مناجات شما را به ادای فریضه روزه و توسل و خشوع در مقابل حضرت حق موفق کرد. امروز روزی است که انشاءالله خدای متعال پاداش شما را عنایت خواهد کرد. شاید یکی از بزرگترین پاداش‌های الهی این باشد که خدا همه‌ی ما را موفق کند تا بتوانیم وسیله رحمت الهی را تا ماه رمضان آینده برای خودمان باقی بداریم. درس ماه رمضان را برای دوره سال فرا بگیریم، این می‌شود یکی از بزرگترین پاداش‌های خداوند که توفیق این چنینی را به ما بدهد. رحمت و رضا و قبول و عفو و عافیت را از خدای متعال طلب کنیم این در حقیقت عید واقعی خواهد شد.

«از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی 1380.9.25 »

عید سعید فطر، مراسمی معنوی و بین المللی

عید سعید فطر شاید برجسته‌ترین خصوصیتش این است که مراسمی معنوی و بین‌المللی است. این رسم بین‌المللی جنبه معنوی بارز و نمایانی دارد. در دعای قنوت عید فطر می‌خوانیم، «اسئلک بحق هذا الیوم‌الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمداً صلی‌الله علیه و آله ذخراً و شرفاً و کرامه و مزیدا» عید همه مسلمانان و مایه شرف اسلام و پیامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخیره‌ای تمام نشدنی در طول تاریخ است. با این چشم به عید سعید فطر نگاه کنیم. امروز ملّت اسلامی بزرگ ما به این ذخیره نیازمندیم. از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده مسلمان‌ها قرار گیرد، اول، وحدت و نزدیکی مسلمین است و دوم توجه به معنویت در دنیای اسلام است. در دنیای اسلام هر دو عامل تکامل بخش و پیش‌برنده مورد خدشه قرار گرفته است.

«از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی 1370.10.7»

عید فطر، عید مسلمین جهان

روز عید فطر از جمله‌ى مناسبت‌هایى است كه امّت اسلامى مى‌تواند از آن منتفع شود و خوشبختانه در اسلام از این مناسبت‌ها بسیار است. این روز براى همه‌ى مسلمانان جهان عید است؛ روزى است كه مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌دارى و عبادت و توجّه و تذّكر، با دل‌هایى كه براى جلب رحمت و نورانیّت الهى آماده شده است، با اقامه‌ى نماز و اجتماعات گوناگون، گرد هم جمع مى‌شوند و این براى دنیاى اسلام یک فرصت است. همه‌ى اعیاد و مناسبت‌هاى اسلامى باید این خاصیت را براى ما داشته باشد كه دل‌هاى ما مسلمانان را به هم نزدیک كند. امروز مسلمانان بیش از همیشه احتیاج دارند به این‌كه دلهایشان را به هم نزدیک كنند.

«بیانات مقام معظم رهبری در دیدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى 1381.9.15»

فطر، هدیه‌ای از جانب دوست

عید فطر، یكى از عظیم‌ترین مناسبت‌هاى اسلامى است. دنیاى اسلام، روز عید فطر را به معناى حقیقى عید مى‌داند و عید مى‌گیرد؛ و این چیزى است كه اسلام براى امّت اسلامى خواسته است؛ «جعله‌اللَّه لكم عیدا و جعلكم له اهلا»، خداى متعال امروز را براى امّت اسلامى عید قرار داد و آن‌ها را شایسته‌ى این عید دانست. آنچه مهم است، بخش دوم قضیه است. ما باید از این هدیه‌ى الهى استفاده كنیم؛ هم استفاده‌ى شخصى، به معناى راه دادن نور معرفت و توبه و انابه به دل‌هاى خودمان، كه اگر از عالم معرفت و محبّت الهى دریچه‌اى بر روى دل‌هاى خودمان باز و اندرون خود را نورانى كنیم، بسیارى از تاریكی‌ها و گرفتاری‌هاى دنیاى بیرون هم حل خواهد شد؛ چون دل انسان‌هاست كه سرچشمه‌ى خوبی‌ها و بدی‌هاست، در اعمال و رفتار و مناسبات اجتماعى و بین‌المللى آن‌ها، و هم استفاده‌ى عمومى بكنیم.

«بیانات مقام معظم رهبری در دیدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى به مناسبت عید سعید فطر 1380.9.25»

عید فطر، عیدِ حقیقی

هر عید فطری، برای انسانِ مسلمانِ آگاهِ هوشیار، می‏‌تواند یک روزِ عیدِ حقیقی باشد. روز شروعِ دوباره زندگی معنوی و روحی؛ مثل بهار برای گیاهان و درختان. انسانی که ممکن است در طول سال دچارِ انواع آلودگی‌ها و گناهان شود، و انسانی که بر اثر هوای نفس و خصلت‌ها و صفات زشت، خود را تدریجاً از ساحتِ رحمتِ الهی دور کرده است، هر سال از طرف پروردگار عالم از یک فرصت استثنایی برخوردار می‏‌شود و آن فرصت، ماهِ مبارک رمضان است. در طول ماه رمضان، دل‌ها نرم می‏‌شود، روح‌ها تلألؤ و درخشندگی پیدا می‏‌کند، انسان‌ها آماده قدم نهادن در وادی رحمتِ خاصه الهی می‌‏شوند و هر کس به قدر استعداد، همّت و تلاش خود، از ضیافت عظیم الهی برخوردار می‏‌گردد. بعد از آن‏که این ماه مبارک به پایان رسید، روزِ شروعِ سال جدید، روز عید فطر است. یعنی روزی که انسان می‏‌تواند با استفاده از دستاوردهای ماه رمضان، راه مستقیم الهی را پیش گیرد، و از کج‏راهه‏‌ها پرهیز کند.

«بیانات مقام معظم رهبرى‏ در خطبه‏‌هاى نماز عید سعید فطر 1373.12.11»

عید فطر و سیاهه اعمالِ بدمان

با استفاده از توشه‏‌ای که از ماه رمضان به دست آورده‌‏ایم، که همان رقّت قلب و اراده و صفا و خلوص و ان‏شاءالله طاعات مقبول است، سعی کنیم از این فهرست، مقداری را حذف نماییم. اگر حسودیم، حسد را. اگر لجوجیم، لجاجت را. اگر در راه‌های زندگی، تنبل و بی‌‏نشاطیم، تنبلی و کسالت را؛ اگر بددل و بدخواهِ دیگرانیم، بددلی و بدخواهی را. اگر سست‏‌عهدیم، سست‏‌عهدی را. اگر پیمان‏‌شکنیم، بی‌‏وفایی را. هر عیبی را که از لحاظ اخلاق در ما وجود دارد، به برکت ماه رمضان و روز عید فطر، تا آن‏جا که می‏‌توانیم از فهرست و سیاهه اعمالِ بدمان پاک کنیم و برسر آن بایستیم و پیش برویم. بدانید که خدای متعال در این راه به کسانی که مجاهدت کنند کمک خواهد کرد. خدای متعال شما را در میدان مجاهدت برای رسیدن به کمال، تنها نمی‌‏گذارد و اوّلین سود، به خود هر شخص می‌‏رسد.

«بیانات مقام معظم رهبرى‏ در خطبه‌‏هاى نماز عید سعید فطر 1373.12.11»

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار