عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

مالیات کمر کتاب‌فروشی‌ها را خمیده کرده است/ رفع موانع معافیت مالیاتی نیازمند همت دولت

«ذوالقدر» رفع موانع قانونی معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها را ضروری دانست و گفت: مالیات‌های هنگفت کمر نحیف بسیاری از کتاب فروشی‌ها را خم کرده است.
کد خبر: ۲۴۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ - 24June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «فاطمه ذوالقدر»، عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی تصمیم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ مبنی بر ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها را اقدام اجرایی مناسبی برای رونق کتابفروشی و کتابخوانی در کشور دانست و گفت: کمک وزارت فرهنگ و ارائه تسهیلات مناسب به ناشران و کتاب فروشی‌ها همان‌طور که خود آن‌ها اذعان کرده‌اند می‌تواند تاثیرات خوبی بر چرخه اقتصادی حوزه نشر و خرید و مطالعه بیشتر کتاب در کشور داشته باشد اما این مهم تنها با خروج کتاب فروشی‌ها از حیطه اصناف تجاری به معنای واقعی اصلاح خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عوارض و مالیات‌های هنگفت کمر نحیف بسیاری از انتشاراتی‌ها و کتاب فروشی‌های عمومی را خمیده کرده به همین دلیل بسیاری از آن‌ها عطای کار فرهنگی را به لقایش بخشیده و تغییر شغل داده و بسیاری دیگر نیز ورشکست شده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت تدوین لایحه‌ای برای خروج کتابفروشی‌ها از اصناف تجاری، افزود: تا خلاء قانونی پیش‌روی کتابفروشی‌ها از بین نرود معضل بی‌رونقی کتابفروشی‎ها حل نخواهد شد.

ذوالقدر با بیان اینکه کشورهای پیشرفته برای رونق کتابخوانی در میان مردم خود با توجه به گسترش تکنولوژی‌های اغواکننده، از شیوه‌های نوین بهره می‌برند، افزود: اگرچه طرح‌های همچون عیدانه و تخفیف‌های ویژه ایام خاص به رونق کتاب کمک می‌کند اما باید مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید از کتاب فروش‌ها به شکل مناسب‌تری در اداره مالیات حمایت کند، افزود: شاید مالیاتی که به کتابفروشان اختصاص پیدا می‌کند در مقایسه با سایر مشاغل و صنعت‌ها چندان قابل توجه نباشد، اما به هر حال به دلیل ضعیف بودن این شغل حذف همین مقدار مالیات نیز بسیار مؤثر خواهد بود و از لحاظ بار روانی نیز تأثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

منبع: خانه ملت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار