انتشار اثری تازه در حوزه آینده‌پژوهی دینی به قلم «رحیم کارگر»

کتاب «آینده‌پژوهی دینی و آینده جهان از دیدگاه اسلام» به قلم رحیم کارگر از سوی انتشارات علم‌آفرین منتشر شد.
کد خبر: ۲۴۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ - 26June 2017
انتشار اثری تازه در حوزه آینده‌پژوهی دینی به قلم «رحیم کارگر»
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آینده‌پژوهی دینی و آینده جهان از دیدگاه اسلام» تالیف رحیم کارگر، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهار بخش با عنوان‌های «شناخت آینده‌پژوهی»، «آینده‌پژوهی دینی»، «آینده جهان از دیدگاه اسلام» و «رجعت و معاد» از سوی انتشارات علم‌آفرین با همکاری انتشارات پارس ضیا راهی بازار نشر شده است.
 
بخش نخست کتاب در سه فصل به «چیستی آینده‌پژوهی»، «تاریخچه، انواع و رویکردهای آینده‌پژوهی» و «اهداف و کارکردهای آینده‌پژوهی» پرداخته است.
 
نویسنده در بخش دوم در قالب چهار فصل موضوعات «آینده‌پژوهی دینی، چیستی و ضرورت»، «کارکردها و جایگاه آینده‌پژوهی دینی»، «اصول و مبانی آینده‌پژوهی» و «روش‌شناسی آینده‌پژوهی» را بررسی کرده است.
 
«دورنمای دینی آینده جهان»، «نشانه‌های تحقق جامعه آرمانی (ظهور)»، «آینده فرهنگ»، «آینده اخلاق و معنویت»، «آینده سیاست و حکومت»، «آینده تعلیم و تربیت»، «آینده اقتصاد و کشاورزی»، «آینده صلح و امنیت» و «آینده علم و تکنولوژی در جهان» نیز 9 فصل سومین بخش کتاب حاضر را شامل می‌شوند و بخش پایانی کتاب نیز به تشریح دو موضوع مهم «رجعت» و «معاد (رستاخیز)» اختصاص دارد.
 
در صفحه 147 در ذیل موضوع «دورنمای دینی آینده جهان» آمده است: «آینده جهان از دیدگاه اسلام، آینده‌ای روشن، اطمینان‌بخش، آرمانی و پر خیر و برکت و دارای فرهنگ غنی و متعالی و حیات طیبه است؛ اما در عین‌حال با سختی‌ها و فراز و نشیب‌‌های فراوانی نیز روبه‌رو است که با گذر از آنها می‌توان به آن جامعه مطلوب و ایده‌آل رسید. این دشواری‌ها و ناملایمات، مردم را به وحشت اتنداخته و جنگ‌های کوچک و بزرگ، تجاوزها و ناامنی‌ها، صف‌آرایی قدرتمندان و... جهانیان را خسته و دلزده کرده است.

تولید و تکثیر سلاح‌های جنگی، نسل بشر را تهدید به نابودی می‌کند و خودسری و طغیان غارت‌گران بین‌المللی، ملل عقب نگه داشته شده را از تمام شئون زندگی ساقط کرده است. محرومیت روزافزون طبقه ضعیف، استمداد گرسنگان جهان و گسترش فقر و بیکاری، وجدان‌های زنده و دل‌های حساس را پریشان نموده است. تنزل اخلاق انسان‌ها، بی‌رغبتی نسبت به امور دینی، روی‌گردانی از قوانین الهی، افراط در مادی‌گری و رونق یافتن مظاهر فساد و شهوت‌پرستی، روشن‌بینان و آگاهان جهان را مضطرب کرده است. این اوضاع، اندیشمندان، عاقبت‌اندیشان و مصلحان را سرگردان نموده و زنگ سقوط انسانیت در گوش آنان طنین انداخته است و آنان را نسبت به اوضاع آینده جهان بدبین کرده است.»
 
همچنین در صفحه 286 درباره عقیده کلی ادیان نسبت به موضوع رجعت و معاد می‌خوانیم: «اسلام و سایر ادیان الهی دارای آموزه‌ها و گزاره‌هایی هستند که با آینده بشریت ارتباط تنگاتنگی دارد؛ در نتیجه با نگاه به طول تاریخ زندگی بشری، می‌توان انگیزه‌های اندیشیدن انسان درباره آینده را به دو عامل مهم نسبت داد:
 
یکی عقل به‌عنوان عامل درونی (حجت باطنی) و دیگری تعالیم انبیای الهی، به‌ویژه تعالیم قرآن و اهل بیت عصمت (ع) به‌عنوان عامل بیرونی (حجت ظاهری). این تقسیم، به معنای تباین و تعارض بین عقل و دین یا علم‌محوری و خدامحوری نیست؛ بلکه باید تاکید کرد درمکتب قرآن و اهل بیت (ع) این‌دو برای تصاحب آینده مطمئن و پایدار، لازم و ملزوم یکدیگرند.»
 
کتاب «آینده‌پژوهی دینی و آینده جهان از دیدگاه اسلام» در 336 صفحه  قلم «رحیم کارگر» و در 500 نسخه از سوی انتشارات «علم‌آفرین» و با همکاری انتشارات «پارس ضیا» منتشر شده است. 
 
 انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار