علت «مسلح بودن» مقام معظم رهبری در نماز عید فطر+ عکس

این که ائمه جمعه، سلاح به دست می‌گیرند، طبق روایات سنتی دیرینه است؛ چون بر اساس روایات مستحب است امام جمعه هنگام ایراد خطبه بر عصا یا اسلحه تکیه کند.
کد خبر: ۲۴۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ - 26June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، برکف گرفتن سلاح توسط امام جمعه، سنتی است که ریشه در صدراسلام دارد، نمادی از آمادگی دفاعی در برابر دشمنان اسلام حتی در محراب و محل نماز، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحوم «آیت‌الله طالقانی» که با حکم امام خمینی(ره) ، بار دیگر این سنت اسلامی را زنده کرد. «آیت‌الله طالقانی» در برابر پیشنهاد برخی از انقلابیون که به وی پیشنهاد کردند از شمشیر به عنوان سلاح خطیب امام جمعه استفاده کند، این پیشنهاد را رد کرد و «سلاح روزآمد و مدرن» را به دست گرفت.

در اوایل انقلاب اسلامی، «سلاح ژ-3» تفنگی بود که امامان جمعه تهران و شهرستانها در حین ایراد خطبه جمعه به دست می گرفتند که در سالهای بعد، اسلحه از رده خارج «برنو» جای «ژ3» را گرفت.

این که ائمه جمعه، به خصوص در دوران جنگ، سلاح به دست می‌گیرند، طبق روایات است؛ چون بر اساس روایات مستحب است امام جمعه هنگام ایراد خطبه بر عصا یا اسلحه تکیه کند.  شاید علت و فلسفه آن این باشد که نماز جمعه و یا نمازعید فطر در واقع، یک نماز عبادی سیاسی است و اسلحه، نماد قدرت و حاکمیت و مبارزه است. از این رو، مستحب است که امام جمعه به هنگام نماز، بر اسلحه تکیه نماید و آن را در دست داشته باشد.
 
علت «مسلح بودن» مقام معظم رهبری در نماز عید فطر+ عکس
هم‌چنین مقام معظم رهبری بر این سنت دیرینه امروز در خطابه‌های نماز عید فطر و نشان دادن آمادگی ما در مقابل دشمنان سلاح در دست داشتند.

منبع: برنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار