دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کودک و نوجوان؛ حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی و هنری دفاع مقدس

عدم توجه به مسئله کودک و نوجوان در تولیدات فرهنگی و هنری مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسئله ملموسی به نظر می‌رسد که آسیب‌های بزرگی را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۴۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ - 28June 2017
کودک و نوجوان؛ حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی و هنری دفاع مقدسگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: فرهنگ و مسائل مربوط به آن از جمله موضوعاتی هستند که در تدوین و اجرای سند و چشم اندازهای بلندمدت کلان فرهنگی در دستور قرار می گیرند. متولیان فرهنگی همواره در برنامه‌ریزی‌های خود نگاه بلند مدتی را دنبال می‌کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان ۲ اتفاق مهم قرن اخیر، نقطه اوج کشور ما محسوب می شوند. گذشت قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و به وجود آمدن نسل‌های جوان و به عبارتی نسلی که انقلاب و دفاع مقدس را نظاره‌گر نبوده است ما را به برنامه‌ریزی دقیق بلندمدتی برای معرفی این ۲ اتفاق بزرگ و تاریخی ترغیب می کند.

شرایط جدید فعالیت‌های اجتماعی و زندگی بشری که توام با فناوری های نوین رسانه ای شده است همه فعالیت های فرهنگی و هنری را به سمت تکنولوژی رسانه ای هدایت می کند که به نظر می رسد در این عرصه فرصت ها و تهدیدات متعددی نهفته شده باشد.

رسانه های جدید با بهره گرفتن از جذابیت های گرافیکی و تعامل با مخاطب از استقبال بی سابقه ای برخوردار شده اند. آنچه امروز توانسته دنیای پر رمز و راز کودک و نوجوان را تسخیر کند، استفاده از وجوه مختلف هنری با دنیای رسانه است.

توجه به کودک و نوجوان برای درک کردن مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس امروزه در برنامه ریزی های فرهنگی حلقه مفقوده ای است که اگر مورد توجه متولیان کلان فرهنگ قرار نگیرد فاصله فرهنگی نسل ابتدایی انقلاب اسلامی و شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس را با سایر نسل‌ها، بیش از پیش بیشتر می کند و خسارت های جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

کمبود تولیدات فرهنگی و هنری مرتبط در نمایش بین المللی کتاب تهران، جشنواره فیلم کودک، تئاتر کودک و محصولات فرهنگی و هنری، زنگ خطری است که سال ها پیش به صدا در آمده است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها درباره این غفلت تذکر داده اند.

رسالت مجموعه های خودجوش فرهنگی در فرمان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر «آتش به اختیار» بودن در فعالیت های فرهنگی را می توان در ورود به این مسایل برای کار تمیز فرهنگی تعبیر کرد.

بررسی و شناسایی نقاط آسیب پذیر فرهنگی و اقدام فوری در غالب مجموعه های  منسجم و تشکیلاتی فرهنگی می تواند راه چاره ای برای رفع فاصله نسل امروز و نسل های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار