انتقاد مسکو از گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی

وزارت خارجه روسیه از گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره خان‌شیخون انتقاد کرد.
کد خبر: ۲۴۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸ - 30June 2017
انتقاد مسکو از گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیاییبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره استفاده از گاز سارین در شهرک خان شیخون سوریه با استناد به اطلاعات نادرست منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است: متاسفانه باید تاکید کنیم نتایجی که سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به آن رسیده است، مبتنی بر اطلاعات بسیار مشکوکی است که این سازمان از نهادهای غیر دولتی بدست آورده است و از سوی دیگر این اطلاعات در محل وقوع حادثه به دست نیامده بلکه در یک کشور مجاور به دست آمده است.

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از عدم بازدید کارشناسان سازمان منع گسترس تسلیحات شیمیایی از خان شیخون، افزود: عجیب نیست که محتوای بسیاری از بندهای این گزارش، جانبدارانه است و این موجب می‌شود که ما چنین فرض کنیم که سازمان منع گسترس تسلیحاتی شیمیایی در این گزارش خود سیاسی کاری کرده است.

مسکو همچنین ضمن ابراز تعجب از سخنان نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت مبنی بر اینکه کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به حقیقت قطعی دست یافته اند، افزود: طرف روسی به هیچ وجه به درستی اطلاعاتی که این گزارش به آن تکیه کرده است، اعتماد ندارد. این گزارش به خواننده عادی چنین القا می‌کند که مسئول حمله شیمیایی در خان شیخون ارتش سوریه است.

پیش از این گروه حقیقت‌یاب که از طرف دیدبان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد مامور شده است حمله خان‌شیخون را بررسی کند، اعلام کرد در جریان حمله ماه آوریل به خان‌شیخون در شمال سوریه از گاز شیمیایی سارین استفاده شده بود.

این گروه حقیقت‌یاب، که در پراگ مستقر است، بعد از گفت‌وگو با شاهدان عینی و آزمایش‌کردن نمونه‌های جمع‌آوری‌شده، نتیجه گرفته است که «گروه بزرگی از مردم، که برخی از آن جان‌شان را از دست دادند، در معرض گاز سارین یا ماده‌ای شبیه آن قرار گرفته بودند.»

حالا گروهی با مشارکت سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی بررسی خواهد کرد که عامل حمله کدام طرف درگیری‌ها بوده است.

سرویس های اطلاعاتی غرب دولت اسد را به خاطر این حمله شیمیایی، سرزنش کرده ولی مقام های سوری بارها ادعاهای مطرح شده درباره استفاده از سلاح های شیمیایی را رد کرده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار