یادداشت/ سجاد عابدی

توانمندی نظامی سپاه در خدمت قدرت بازدارندگی ایران

در حال حاضر ایران در عرصه هوافضا،‌ قدرت موشکی، قدرت دریایی، عرصه زمینی، بالگردها و جنگنده‌های پیشرفته وضعیت مناسبی دارد. در کنار این موضوع باید نقش سپاه را در افزایش توانمندی‌های دفاعی و نظامی ایران را مورد توجه ویژه قرار داد.
کد خبر: ۲۴۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۸ - 01July 2017

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پایگاه «بصیرت» در یادداشتی نوشت:

آمادگی کامل در برابر تهاجمات احتمالی، جزو الزامات نیروهای مسلح در هر کشوری است. طبعا این مساله درباره ایران با توجه به حجم بالای تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ضرورت بیشتری برخورداراست.

نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف هر گونه تجاوز خارجی بود اما بواسطه اینکه در دوران دفاع مقدس در معرض تهاجم قرار گرفت به دفاع همه جانبه پرداخت. از این روست که ایران همواره اعلام کرده که در بخش دفاعی و توانمندی های نظامی خود با دشمنان مذاکره نخواهد کرد. چون وجود امنیت زمنیه را برای توسعه و پیشرفت فراهم می سازد.

در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران در حوزه زمینی و دریایی پیشرفتهای بسیار خوبی دارد. از سوی دیگر برنامه موشکی ایران توانمندی های بالایی دارد و این مساله باعث شده که ما در طی سالهای گذشته از قدرت بازدارندگی نظامی برخوردار باشیم. در حال حاضر ایران در عرصه هوافضا،‌ قدرت موشکی، قدرت دریایی، عرصه زمینی، بالگردها و جنگنده های پیشرفته وضعیت مناسبی دارد. در کنار این موضوع باید نقش سپاه را در افزایش توانمندی های دفاعی و نظامی ایران را مورد توجه ویژه قرار داد. سرلشگر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی این نهاد انقلابی را نیروی برتر منطقه اعلام کرد. واقعیتی که البته رقبای ایران نیز به آن معترفند.

رمز ثبات در منطقه‌ای پرآشوب

شواهد نشان می دهد که در منطقه پرتلاطم غرب آسیا و خاورمیانه کشور ایران جزو امن ترین کشورهای دنیا محسوب می شود و بدون تردید نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایجاد این امنیت بسیار موثر بوده است.

برگزاری رزمایش های متعدد در طول سال جاری حاکی از آمادگی روزافزون سپاه پاسداران به عنوان بازوی اجرایی نظام جمهوری اسلامی دارد. رزمایش پیامبر اعظم که در فرودین امسال در سیستان و بلوچستان برگزار شد جزو بزرگترین و پر‌شمارترین تمرین‌ عملیاتی سپاه در حوزه پهپادی بود که در عین حال، رصد دقیق تحولات منطقه و تجارب فعالیت‌های مستشاری در سوریه و عراق، اثرات خاصی بر روی نوع نگاه و تمرین‌های آن داشته است.

طی سالهای اخیر، می‌توان پهپادهایی چون کرار، فطرس و شاهد 129 را به عنوان نسل جدید پرنده های بدون سرنشین ساخت کشورمان نام برد که به طور تخصصی، توان و ساختار ورود به صحنه نبرد را در اختیار دارند و حتی پهپادی چون شاهد 129 از تولیدات مدرن نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ماههای اخیر، درخشش ویژه و جهانی داشته است و می توان نشانه های این دستاورد مهم فرزندان انقلاب را در ماههای اخیر، ملموس تر مشاهده کرد. در جریان این رزمایش نیروی زمینی سپاه با استعداد بسیار بالایی در بخش پهپادی وارد شد که تا به امروز سابقه نداشته است. بر اساس اعلام مسئولین نزسا «بیش از 10 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین «حماسه»، «مهاجر»، «صادق» ، «ابابیل» و «شاهد» سپاه با پرواز در آسمان جنوب شرق کشور، منطقه رزمایش نیروی زمین سپاه را رصد کردند.»

مانور قدرت پهپادهای ایرانی

بگفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه ما در حوزه پهپاد در تراز چهار کشور اول جهان هستیم ولی در برخی امور آمریکایی‌ها هم تراز ما هستند و این موضوع در بخش هواپیماهای بدون سرنشین پنهان کار و بمب افکن ها مصداق دارد و در واقع آمریکایی ها در تلاش هستند در این بخش همطراز ما شوند. فرمانده هوافضای سپاه با اشاره به خطوط تولید پهپاد بمب افکن های خانواده سیمرغ، «صاعقه» را به عنوان جدیدترین پهپاد رزمی ایرانی، دستاورد «نهراسیدن از تهدیدها» دانست و گفت: این پهپاد که در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است، چهار نقطه و هدف را با بمب های هوشمند نقطه زن با دقت مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد، جدیدترین پهپاد ایران است. سردار حاجی زاده تصریح کرد:«صاعقه» جدیدترین پهپاد ایران در سری سیمرغ است و بعد از این هم قرار نیست متوقف شویم، کار دفاع از کشور مانند دوچرخه سواری است که اگر بایستیم خواهیم افتاد. دشمن در مسیر دشمنی به پیش می رود و ما هم باید برای تقویت بنیه خود برای دفاع برابر دشمن، مسیر خود را ادامه بدهیم. سردار حاجی زاده تولید پهپاد RQ170 آمریکایی یا همان «سیمرغ» را نقطه حیرت و عصبانیت آمریکایی ها دانست و افزود:سیمرغ ایرانی بحمدالله در مقیاس و اندازه های مختلف برای انجام ماموریت های متنوع تولید شده است.

همچنین وزیر دفاع از رونمایی تانک پیشرفته کرار و بالگرد ملی صبا 248 در آینده نزدیک خبر داد. سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی و هوانوردی ایران در جزیره کیش سخن می گفت اعلام کرد: بالگرد ملی صبا 248 و تانک پیشرفته بومی کرار در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. همچنین در جریان نمایشگاه هوایی کیش، صنایع دفاعی کشورمان دو مدل موتور جدید از نوع وانکل به اسم صراط 01 و صراط 02 را به نمایش گذاشتند که مشخصات آن، سطح جدیدی از توان متخصصان کشورمان را نشان می داد. این دو مدل در توان ها و وزن های مختلف طراحی و ساخته شده اند. صراط 01 ظرفیتی بالغ بر 208 سی سی داشته و توان برون دهی آن 35 اسب بخار است و میزان مصرف سوخت آن 420 گرم در ساعت و وزن آن 11 کیلو و 300 گرم است.

قدرت‌نمایی در دریا

از دیگر دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال جاری الحاق سری جدید شناور شهید ناظری به ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران بود. این خبر را سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بهره برداری از بیمارستان 32 تختخوابی این نهاد در چالوس داد و گفت: سری جدید شناور شهید ناظری امسال به ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق می شوند. وی با بیان اینکه ورود شناور جدید به ناوگان دریایی سپاه، یک الزام قطعی است که محدود به زمان خاصی هم نیست افزود: ملحق شدن شناور شهید ناظری به نیروی دریایی سپاه یک نقطه عطف است. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، این شناور ساخت مرکز جهاد و خودکفایی ندسا است و در موسسه کشتی سازی شهید محلاتی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ساخته و به یگان عملیاتی این نیرو تحویل شده است.

سردار فدوی با اشاره به بدنه آلومینیومی این شناور که 55 متر طول، 141 متر عرض و 13 متر ارتفاع دارد و کمترین اصطکاک با آب موجب افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت آن است خاطرنشان کرد: امروز دستاوردی جدید از متخصصان داخلی را شاهدیم که با قابلیت حمل نیرو و بالگرد ، توان اجرای عملیات‌ برد بلند در آب‌های اقیانوسی را دارد ، 100 نیرو را حمل می کند، در برابر امواج بلند مقاومت است و ماموریت‌های فرامرزی را نیز به خوبی انجام دهد. وی افزود: شناورهای جدید شهید ناظری با نام قایق تندروبر با ابعاد بسیار بزرگتر در حال ساخت است که ویژه انجام ماموریت‌های مهم است و اقتدار فرزندان انقلاب را در آب‌های دور و نزدیک دنیا به نمایش می‌گذارد.

توانمندی دریایی سپاه پاسداران از آن حیث مهم است که سال پیش، بازداشت 10 ملوان آمریکایی در آب‌های ایران، توانست اقتدار دفاعی کشورمان را به رخ واشنگتن و متحدانش بکشد. در سال جاری نیز بارها پیام‌های هشدار ناوگان دریایی سپاه به کاروان‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس در صدر خبرها قرار گرفت که حکایت از سطح بالای آمادگی دفاعی کشورمان داشت.

آسمان امن ایران

از دیگر تحولات سال جاری حضور سپاه پاسداران در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت7 بود که به مدت سه روز در منطقه عمومی جنوب کشور برگزار شد، با موفقیت به کار خود پایان داد.

در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت7 با محوریت منطقه پدافند هوایی بوشهر و مشارکت نیروی هوایی ارتش و یگان‌های پدافندی سپاه و بسیج مردمی در منطقه عمومی جنوب کشور، آمادگی دفاعی یگان‌های پدافند هوایی، توانمندی یگان‌ها در رزم‌های ناهمتراز، هماهنگی سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح و تبعیت آنها از شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، رزم و واکنش به موقع نیروها و سامانه‌ها و عدم غافلگیری، توانایی تصمیم گیری، نحوه و کیفیت آموزش‌های ارائه شده و استقلال تاکتیکی یگان‌ها مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت.

در این رزمایش مشترک، مراکز کنترل و فرماندهی منطقه‌ای، سایت‌های موشکی ارتفاع بلند، متوسط و کوتاه، سامانه‌های پدافند هوایی موشکی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران، سامانه‌های پدافندی و دیده‌بانی نیروی زمینی و هوایی، پست‌های دیده‌بانی نیروهای مسلح و بسیج مردمی، سامانه‌های شنود الکترونیکی و رادارهای بومی ثابت و سیار، هواپیماهای طرح پدافند هوایی و پهپادهای رزمی و شناسایی با هماهنگی کامل و به صورت یکپارچه و منسجم توانمندی های رزمی و عملیاتی خود را تحت نظارت داوران و کارشناسان نیروهای مسلح به معرض نمایش گذاشتند. همچنین عملکرد تاکتیکی، توان تصمیم گیری و میزان هماهنگی عملیاتی نیروهای جوان مستقر در قرارگاه حضرت علی اکبر (ع) که در کنار نیروهای باتجربه و پیشکسوت پدافند هوایی در رزمایش مشارکت داشتند نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

تجربه نشان داده است که هر گاه نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای متخاصم مورد تحریم قرار می گیرد، عزم و اراده نیروی های مسلح و بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای افزایش توانمندی ها دفاعی و نظامی جدیت بیشتری پیدا می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار