دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آزادسازی موصل؛ آغازی بر پایان داعش

آزادسازی شهر راهبردی موصل از چنگال خلافت تکفیری داعش، نشان‌دهنده نزدیک بودن سرنگونی کامل این گروهک در عراق و سوریه و دیگر نقاط جهان است.
کد خبر: ۲۴۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ - 01July 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، برخلاف آنچه دولت‌های غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا گمان می‌کردند، آزادسازی شهر موصل مرکز استان مرزی نینوا در شمال غربی عراق و در جوار مرزهای بین‌المللی با سوریه و ترکیه، نه یک تا دو دهه بلکه 8 ماه، که در مقایسه با بازه زمانی مطرح شده از سوی آمریکا بسیار کوتاه‌تر است، به طول انجامید.

عملیات «قادمون یا نینوا» در میانه ماه اکتبر سال گذشته با هدف پاکسازی کامل مناطق مرزی شمال غرب عراق با محوریت شهر موصل و مناطق همجوار آن توسط نیروهای ارتش، پلیس فدرال و حشدالشعبی آغاز شد. در نخستین هفته‌ها پیشروی‌های قابل توجهی از سوی نیروهای عراقی صورت گرفت و بخش‌های مهمی از شرق موصل (ناحیه معروف به ساحل چپ) از اشغال تروریست‌های چندملیتی داعش درآمد.

 
آزادسازی موصل؛ آغازی بر پایان داعش

در همین زمان نیروهای بسیج مردمی بر اساس مأموریت محول شده، اقدام به پاکسازی نواحی جنوب و غرب استان نینوا کردند تا راه امداد رسانی به تروریست‌های داعش بسته شود. در همین راستا نیروهای عراقی پس از پاکسازی چند شهر در جنوب و غرب استان نینوا، که در پوشش سلسله عملیات‌های «محمد رسول الله(ص)» اجرا شد، موفق شدند خود را در غرب استان نینوا، به مرز بین‌المللی با سوریه برسانند.

آخرین حلقه مقاومت داعش در عملیات آزادسازی غرب موصل، همان ناحیه‌ای بود که روزی ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده این گروهک، خلافت خود را از آنجا اعلام کرده بود. نیروهای باقی مانده داعش، که اغلب آنان از تروریست‌های چچنی و سعودی بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا به هر شیوه ممکن از سقوط مسجد نوری جلوگیری کنند اما همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها و پاکسازی محله‌های مشرف به این ناحیه، در اقدامی بی‌‌شرمانه این مسجد تاریخی، که جزو نمادهای مهم شهر موصل بود، را پس از بمب‌گذاری منفجر کردند.

 
آزادسازی موصل؛ آغازی بر پایان داعش 

این اقدامی درحالی صورت گرفت که داعش خود را نماینده مسلمانان اهل سنت عنوان می‌کند اما حقیقت این بود که در میان نظامیانی که در نواحی غربی موصل خصوصا اطراف مسجد نوری با داعش می‌جنگیدند، افرادی از اهل سنت حضور داشتند.

نکته جالب توجه اینکه ائتلاف بین‌المللی هیچ نقشی جز چند بمباران اشتباهی علیه مواضع نیروهای عراقی در آزادسازی موصل ایفا نکرد. نیروهای بسیج مردمی پیش از این و طی عملیات‌های آزادسازی در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین، از ارسال مهمات از سوی هواپیماهای عراقی برای تروریست‌های داعش خبر داده بودند.

در مقابل اقدامات نیروهای عراقی، تمام تلاش‌های خارجی بویژه غربی و عربی در این مورد، بر جلوگیری از گسترش نقش نیروهای حشدالشعبی در نبرد با تروریست‌های داعشی استوار بود و هست. بنابه گفته‌های حاج هادی عامری فرمانده سپاه بدر، دولت‌های خارجی عامل اصلی فشار بر حیدر عبادی جهت جلوگیری از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر در حومه غربی موصل هستند.

با پاکسازی موصل، تمام تمرکز ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق بر دو مسأله متمرکز خواهد شد:

1- آزادسازی مناطق باقی مانده در استان نینوا؛ تمرکز اصلی در این مورد بر آزادسازی شهر تلعفر که هم‌اکنون مهم‌ترین پایگاه داعش در خاک عراق است، خواهد بود. تلاش نیروهای بیگانه و دولت‌های مرتجع وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون بر محور فشار روی دولت عراق جهت ممانعت از آغاز عملیات توسط حشدالشعبی استوار است.

2- پاکسازی کامل نواحی مرزی میان دو کشور؛ نیروهای دولتی و مردمی عراق طی هفته‌های اخیر توانستند در دو نقطه، خود را به مرزهای بین‌المللی با سوریه برسانند که در یک ناحیه یعنی منطقه «تنف» در نزدیکی مثلث مرزی عراق- سوریه- اردن، الحاق با ارتش سوریه و نیروهای رزمنده جبهه مقاومت نظیر لشکر فاطمیون افغانستان صورت گرفت.

پیروزی نیروهای عراقی در شهر موصل پس از آزادسازی شهر حلب توسط ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت، دومین پیروزی بزرگ محور مقاومت بر تروریست‌های تکفیری طی یک سال گذشته است. این پیروزی مهم، بخشی از سلسله پیروزی‌های بدست آمده پس از فتوای آیت‌الله سیستانی و مرجعیت حوزه علمیه نجف مبنی بر جهاد علیه تروریست‌های تکفیری است که سرآغاز تأسیس بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) به حساب می‌آید.

این پیروزی بیش از آنکه خرسندی دولت‌های غربی و عربی از آزادسازی موصل را در پی داشته باشد، باعث خشم آنان از افزایش توان محور مقاومت و گسترش الگوی ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز در میان دیگر ملل جهان شده است. هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد این خشم چگونه از سوی ائتلاف عبری- غربی- عربی علیه نیروهای مقاومت ابراز خواهد شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها