گزارش دفاع پرس از فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه؛

اقداماتی فراتر از توان یک دولت/ عملیات‌های گسترده سپاه در زمینه محرومیت‌زدایی

سپاه پاسداران طی سال‌های گذشته بر اساس احساس مسئولیت انقلابی، به انجام اقدامات محرومیت‌زدایی در مناطق محروم مرزی و حساس پرداخته است که این اقدامات و حجم پروژه‌های انجام شده فراتر از توان یک دولت بوده است.
کد خبر: ۲۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ - 02July 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، قرارگاه «قرب کوثر» یکی از قرارگاه‌های فرعی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه و با ماموریت «محرومیت‌ زدایی» است. سپاه تلاش داشته تا در کنار تامین امنیت کشور، به آبادانی کشور نیز بپردازد. ضمن اینکه محرومیت زدایی در مناطق مختلف کشور به خصوص در استان‌های مرزی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت امنیت و تنومند شدن درخت امنیت پایدار خواهد شد؛ درختی که ثمره‌اش توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. لذا گرچه دولت مسئول محرومیت زدایی در کشور می‌باشد اما سپاه بر اساس احساس مسئولیت به این اقدام پرداخته است.
 
شاید بتوان گفت، شهید بروجردی نخستین فرد در سپاه بود که این اندیشه را ترویج داد و شهید شوشتری، با کمک مردم برخی از مناطقی که دچار محرومیت و عقب ماندگی شده بودند، این اندیشه را عملی کرد و فعالیت‌های محرومیت‌زدایی را بنا نهاد.
 
آبادانی در مناطق مرزی و حساس
 
به گفته‌ی سردار حزنی فرمانده قرارگاه قرب کوثر و دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، عمده‌ی فعالیت‌های این قرارگاه در مناطق دورافتاده مرزی و حساس انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل چند بخش است که در بخش عمرانی احداث مسکن برای مددجویان، جاده، پل‌های روستایی، مدرسه، کتابخانه، پارک، حمام، استخر ذخیره آب، نانوایی، غسالخانه، سرویس بهداشتی، خانه عالم، مسجد، نمازخانه، حوزه علمیه و مصلی، آبرسانی به روستاها و احداث و لایروبی قنوات روستایی را شامل می‌شود. قابل ذکر است که بیشتر فعالیت‌های قرارگاه قرب کوثر عمرانی است، فعالیت‌های غیر عمرانی نیز شامل کشاورزی، توزیع وسایل بهداشتی و آموزشی می‌شود. سردار حزنی آذر ماه سال گذشته طی یک نشست خبری اعلام کرد که تاکنون 34 هزار پروژه توسط این قرارگاه انجام شده است.
 
اقداماتی فراتر از توان یک دولت/ عملیات‌های گسترده سپاه در زمینه محرومیت‌زدایی
سردار حزنی فرمانده قرارگاه قرب کوثر و دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه
 
قرارگاه برای اینکه اشتغالی موقت نیز برای ساکنان مناطق محروم به وجود بیاورد، انجام پروژه‌هایی که دارای پیچیدگی‌های فنی نیستند را به مردم واگذار کرده است که طبق اعلام قرارگاه 80 درصد پروژه‌ها با بکارگیری مردم بومی به سرانجام رسیده است.
 
همچنین در سال گذشته با نظر فرمانده کل سپاه، 60 درصد اعتبارات صرف اشتغال‌زایی شد که به طور نمونه با همکاری وزارت نیرو و کشاورزی در حاشیه مرزها، از زمین‌های بکر برای کشاورزی و دامداری استفاده و در قالب تعاونی به مرزنشینان تحویل داده شد.
 
ضمن اینکه قرارگاه قرب کوثر در هر منطقه‌ای که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پروژه‌ای داشته باشد، به مردم محروم آن منطقه خدمات ارائه می‌دهد.
 
اقداماتی فراتر از توان یک دولت/ عملیات‌های گسترده سپاه در زمینه محرومیت‌زدایی
یکی از کارگاه‌های اشتغال‌زایی ایجاد شده توسط سپاه

سپاه رقیب محرومیت
 
قرارگاه قرب کوثر در مناطقی اقدام به انجام فعالیت‌های محرومیت زدایی پرداخته است که پیمانکاری حاضر نیست سختی و دوری مسیر را به جان بخرد و در شرایط بد و تقریبا ناامن فعالیت‌های عمرانی انجام بدهد و سپاه بر اساس برآورد دولت به انجام محرومیت‌زدایی در مناطق حساس و مرزی می‌پردازد و رقیب بخش خصوصی نیست؛ بلکه رقیب محرومیت است.
 
قرارگاه برای اجرای این پروژ‌ها از پشتیبانی‌های گروه‌های جهادی دانشجویان، دانش آموزان و طلاب و امکانات بسیج، نیروهای زمینی، دریایی و هوافضا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه بهره می‌گیرد و تلاش شده است با همکاری سپاه استان‌ها و یگان‌هایی که در مناطق مرزی مستقر هستند، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی انجام شود.
 
سپاه همراه دولت و نهادها برای رفع محرومیت
 
سپاه فعالیت‌های محرومیت زدایی خود را با هماهنگی دولت و برای کمک به دولت در این راستا انجام می‌دهد چرا که معتقد است فقر و محرومیت زیبنده کشور نیست و باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران تقویت شود.
 
یکی از نهادهایی که سپاه ارتباطی تنگاتنگ با آنان برای رفع محرومیت و به خصوص ساخت مسکن مددجویی و تهیه جهیزیه نوعروسان دارد، کمیته امداد امام خمینی (ره) است. ذوالفقاری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در این رابطه بیان داشته است: با همت سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، کارگروه‌هایی شکل گرفته تا همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های فرهنگی، آموزش، اشتغال،‌ مسکن و معیشت بین نیروهای مسلح و کمیته امداد انجام بگیرد. همچنین قرار است تفاهم‌نامه‌هایی در این رابطه به امضا برسد.
 
اقداماتی فراتر از توان یک دولت/ عملیات‌های گسترده سپاه در زمینه محرومیت‌زدایی
ساخت شهرک مسکونی مخصوص ایتام
 
 
کیفیت و استحکام در خدمات
 
فعالیت‌های عمرانی و غیر عمرانی قرارگاه قرب کوثر با تاکید بر استحکام در ساخت و سازها، توجه به کیفیت به جای کمیت اقتصادی بودن پروژه‌ها و پرهیز از نگاه انتفاعی انجام می‌گیرد.
 
توجه به محرومیت زدایی و کیفیت خدمات ارائه شده طی سال‌های اخیر به یکی از اولویت‌های مهم سپاه پاسداران تبدیل شده است به طوری که این امر بارها مورد تاکید سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه قرار گرفته است و خود فرماندهی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه را بر عهده دارد.
 
اقداماتی فراتر از توان یک دولت/ عملیات‌های گسترده سپاه در زمینه محرومیت‌زدایی
مراسم افتتاح برخی از پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه که با حضور معتمدین سیستان و بلوچستان و با حضور سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه برگزار شد.
 
قرارگاه قرب کوثر که از نیمه دوم سال 87 آغاز به کار کرده است تاکنون توانسته است با انجام بیش از 35 هزار پروژه عمرانی و غیر عمرانی گامی بزرگی در راستای محرومیت‌زدایی بردارد. اقداماتی که این قرارگاه و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه انجام داده، اقداماتی فراتر از توان یک دولت و بر اساس احساس مسئولیت این نهاد انقلابی بوده است.
 
انتهای پیام/211 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار