نویسنده کتابی درباره نسل‌کشی شیعیان:

یکی از ابزارهای پیروزی در جنگ نرم اثبات مظلومیت‌هاست

محمدرضا محقق ضمن اشاره به لزوم حضور موثر در احقاق حقوق شیعیان در مجامع بین‌المللی گفت: بزرگترین قدرت‌های دنیا سعی می‌کنند خود را مظلوم نشان بدهند، تا افکار عمومی را به خود جلب کنند؛ برای همین یکی از ابزار جنگ نرم اثبات مظلومیت‌هاست.
کد خبر: ۲۴۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ - 02July 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مساله نسل‌کشی شیعیان از مباحث مغفول مانده‌ای است که در هیاهوی رسانه‌های غربی و کم‌کاری فعالان فرهنگی داخلی به آن توجهی نشده بود. این درحالی است که شیعیان در طول تاریخ به عنوان مهم‌ترین پایگاه فکری و نشر آموزه‌های اهل بیت (ع) مورد ظلم قدرت‌های استعماری بودند. دشمنان برای خاموش کردن مکتب اهل بیت همواره سعی در سرکوب شیعیان داشتند، تا از گسترش فلسفه ظلم‌ستیزی شیعیان جلوگیری کنند.

علی‌رغم همه جنایاتی که علیه شیعیان صورت گرفته، هنوز کتاب مستقل و جامعی در خصوص نسل‌کشی شیعیان تدوین و منتشر نشده است. «محمدرضا محقق» از نویسندگان و تاریخ‌پژوهانی است که به این موضوع ورود پیدا کرده و با تدوین کتابی تحت عنوان «نسل‌کشی سادات و مسلمانان شیعه» مساله کشتار جمعی شیعیان توسط حکومت‌های استعماری را مورد بررسی قرار داده است.

گفت‌وگوی دفاع پرس با این نویسنده، در خصوص کتاب «نسل‌کشی سادات و مسلمانان شیعه» را در ادامه می‌خوانید.

یکی از ابزار پیروزی در جنگ نرم اثبات مظلومیت‌هاست 

دفاع پرس: ضرورت پرداختن به موضوع «نسل کشی شیعیان» چه بود که سراغ آن رفتید؟

در بررسی‌هایی که طی 10 سال انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در بسیاری از کتاب‌هایی که درباره شیعیان نوشته شده است، دست‌هایی از سوی دشمنان، فضا را به این سمت برده که جای متهم و شاکی را عوض کرده است. یعنی به فرموده مقام معظم رهبری جای شهید و قاتل عوض شده است.

این مساله با تحریف تاریخ بوجود آمده است. دشمنان، شیعیان را که قربانیان نسل کشی بودند به عنوان ظالم نشان بدهند. همانطور که در مقدمه کتاب هم اشاره کردم، یکی از ابزار جنگ نرم اثبات مظلومیت‌هاست. بزرگترین قدرت‌های دنیا به رغم برخورداری از ابزارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی سعی می کنند خود را مظلوم نشان دهند تا افکار عمومی را به خود جلب کنند.

نمونه بارز این مساله یهودیان و ادعای هولوکاست و ارامنه و ادعای نسل کشی توسط عثمانی‌ها است. در حالی که این موضوعات هر چند مربوط به گذشته است اما همچنان آن‌ها بواسطه این اتفاق‌ها از بشریت باج می‌گیرند. چون معتقدند که مظلوم واقع شده‌اند و باید پاسخ آن را مردم بدهند. این درحالی است که شیعیان در طول تاریخ بزرگترین قربانیان نسل کشی هستند که همچنان ادامه دارد. اگر اخبار را دنبال کنید متوجه می‌شوید که در نقاط شیعه نشین دنیا چه تعداد از آنها کشته می‌شوند.

این حمله به تشیع و سادات به خاطر داشتن مذهب، هیچگاه قطع نشده است. بر همین اساس بنده تصمیم گرفتم کتابی با موضوع تاریخ نسل کشی سادات و شیعیان در طول تاریخ بنویسم و در ادامه آن به شرایط امروز هم بپردازم.

دفاع پرس: کتاب «نسل کشی» چه برهه تاریخی را دربرمی‌گیرد؟

این کتاب 14 قرن تاریخ اسلام را شامل می‌شود که دارای 14 فصل می‌شود. یعنی هر فصل کتاب به یک قرن از تاریخ اسلام پرداخته و فصل چهاردهم نیز به قرن حاضر می‌پردازد.

دفاع پرس: برای نوشتن این کتاب از چه منابعی استفاده کردید؟

معمول منابع برای چنین کتاب‌هایی، منابع تاریخ اسلام است که جزء منابع اصلی است. این منابع که توسط اهل سنت و تشیع نوشته شده است نتوانستند از موضوع نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه بگذرند و به آن پرداخته‌اند. مثل قتل عامی که بوسیله امویان، عباسیان صورت گرفت.

برخی منابع هم به طور خاص به این موضوع پرداخته‌اند مثل «مقاتل الطالبین» نوشته «ابوالفرج اصفهانی»، «شهدا الفضیله» اثر «علامه امینی» که به کشتار علمای شیعه توسط دشمنان پرداخته شده است.

در منابع جدید نیز به آثار و نوشته‌های محقق حقوق بشر عراقی «عبدالصاحب حکیم» مراجعه کرده‌ام که به کشتار شیعیان در زمان رژیم بعث می‌پردازد. در خصوص قتل عام شیعیان و سادات در زمان «عبدالجبار خان جلاد» در افغانستان از کتب تاریخ‌ معاصر افغانستان استفاده کردم. همچنین در خصوص نسل کشی شیعیان در آناتولی در زمان «سلطان سلیم یاقوز» از آثار «سائم ساباش» نویسنده ترک بهره بردم که بسیار ارزشمند بودند.

دفاع پرس: آیا یهودیان در این کشتار دخالت مستقیم داشتند؟

بله. از همان قرن اول که یهودیان به دنبال اسلام بودند، یهود و امروزه صهیونیزم بین الملل با ابزارهای استعماری در این نسل کشی دخالت داشتند. نسل کشی مسلمانان شیعه براوو در شرق آفریقا، مسلمانان ابوه در هند توسط انگلیسی‌ها از این نمونه‌ها است. یکی از جنایات یزرگ استعمار علیه شیعیان در جنگ جهانی اول بود که با راه اندازی جنایات متعدد، شیعیان را در شرق آسیا به اقلیت کشاندند.

یکی از این جنایات، ایجاد قحطی بود که جمعیت ایران را از 21 میلیون به 11 میلیون نفر تقلیل دادند. این یک نسل کشی آشکار توسط انگیلیسی‌ها بود. در عراق و بحرین نیز اتفاق‌های مشابهی روی داد. طبق تحقیقاتی که من انجام دادم جمعیت شیعیان قبل از استعمار بیش از جمعیت اهل تسنن و یا حداقل برابر با آنها بود.

دفاع پرس: نگاه شما به این موضوع چگونه بوده و چقدر سعی کردید نگاه جانیدارانه نداشته باشید؟

بنده سعی کردم واقعیات تاریخی را بیان کنم. مثلا اینکه شیعیان در زمان رژیم بعث یکی از خونبارترین دوران خود را تجربه کرده‌اند یک واقعیت تاریخی است که همه منابع و اسناد حقوق بشری به آن اشاره کرده‌اند. همچین بحث استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک و اورانیوم ضعیف شده علیه شیعیان در ایران و لبنان و عراق و ... مسائلی نبود که جانبدارنه باشد. یکی از بزرگترین جنایات بشری علیه شیعیان، تروریسم تکفیری و حمایت قدرت‌ها از آنها است؛ که عراق و سوریه و لبنان رادرگیر کرده است. البته سعی کردم از منابع بی‌طرف استفاده کنم.

دفاع پرس: غیر از منابع مکتوب تحقیقات میدانی هم داشته‌اید؟

بله من سفرهایی به عراق داشتم. در این کشور دست‌نوشته‌های محقیقنی که هنوز منتشر نشده را پیدا کردم و مورد استفاده قرار دادم. خوشبختانه در این زمینه محدودیت منابع نداشتیم. البته باید اذعان کنم که کتاب بنده کامل نیست و نیاز است که آثار دیگری در زمینه نسل کشی شیعیان تدوین شود.

دفاع پرس: نگاه شما در تدوین این کتاب تاریخ نگاری صرف بوده یا نگاه تحلیلی هم داشتید؟

بنده در کلیات بحث به تحلیل پرداختم مثل توضیح واژهای قتل عام، کشتار و ... همچنین در موضوع نظریه پردازی که آیا نسل کشی و قتل عام اولا در منابع اسلامی مثل قرآن و احادیث به آن اشاره شده است یا نه. در این کتاب به یکی از وقایع نسل کشی که در قرآن، یعنی اصحاب اخدود در سوه بروج اشاره شده است، پرداختم. بعد از کلیات نیز به عوامل آن در زمینه حقوق بین الملل پرداختم. در آخر کتاب نیز به علل، انگیزه‌ها و بهانه‌ها از زاویه‌های گوناگون پرداختم. البته به راه‌های برون رفت از منظر مقام معظم رهبری و مراجع هم اشاره کرده‌ام.

دفاع پرس: کتاب «نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه» چقدر در جبهه جنگ نرم موثر است؟

به نظر من باید کار فراگیری صورت بگیرد تا مظلومیت شیعیان در جهان روشن شود. وقتی یک اتفاق کوچک برای جامعه غربی می‌افتد آنها ذهنیت دنیا را به خود معطوف می‌کنند. در حالی که ما بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم. 17 هزار نفر از نخبگان و مردم عادی در دهه شصت ترور شدند. همچنین ما قربانبان سلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی هستیم. باید در جبهه جنگ نرم این ظلم‌هایی که علیه ما شده را در سطح دنیا مطرح کنیم. نباید اجازه دهیم دشمنان ما را ظالم معرفی کنند. وقتی این مظالم که علیه ما صورت گرفته و وجدان‌های بشری بیدار شود قطعا در جنگ نرم موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار