یادداشت/ سیروس فتح اله

دوران پسا «داعش»

با توجه به اینکه گروه تروریستی داعش این روزها در سراشیب تند نابودی قرار گرفته است؛ لذا احتمال می‌رود که حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این گروه تروریستی برای جبران شکست دست به اقداماتی جایگزین بزنند، که این امر مستلزم هوشیاری همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه و بین‌الملل در خصوص تداوم حیات تروریست‌های داعشی است.
کد خبر: ۲۴۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ - 02July 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ گروه تروریستی- تکفیری داعش چند سالی است که با حمایت دستگاه‌های امنیتی غربی، عربی و عبری نه‌تنها امنیت منطقه غرب آسیا، بلکه امنیت سایر مناطق دنیا را نیز بر هم زده‌است. با وجود اینکه این گروه تروریستی با ایجاد رعب و وحشت در مناطقی که با توطئه برخی مقامات امنیتی کشورهای حامی آن مناطق را به سیطره در آورده بود، دست به اقدامات غیر انسانی و غیر اخلاقی می‌زد، اما این روزها شاهد سیر نزولی آن با شیب خیلی تند در عراق و به زودی هم در سوریه خواهیم بود.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای عراقی آخرین کوچه‌های موصل را از لوث تکفیری‌های داعشی‌ پاکسازی می‌کنند و این نشان می‌دهد که داعش بدون ابوبکر البغدادی (منابع غیر رسمی خبر از هلاکت این خلیفه خودخوانده داعش می‌دهند) در عراق نفس‌های آخر را می‌کشد.
 
در این میان آزادسازی موصل از لوث تروریست‌های تکفیری داعش از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیاز است که عملیات آزادسازی این شهر بزرگ که به دست نیروهای عراقی صورت گرفت، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و افزون بر این نکته‌ای که اینجا خیلی اهمیت دارد، این است که آیا با پاکسازی کامل عراق از لوث تروریست‌های داعشی‌ امنیت کامل به این کشور بازخواهد گشت یا نه؟ قطعا نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که موضوع داعش در عراق پایان می‌یابد.
 
با این وجود به جرأت می‌توان گفت که گفتمان مقاومت در منطقه جواب داده و جواب خواهد داد؛ اما نباید نسبت به این موضوع مغرور شد که داستان داعش را در عراق با آزادسای کامل موصل پایان خواهد یافت.
 
دوران پسا داعش 
اما با وجود اینکه دیر یا زود شاهد نابودی کامل تروریست‌های داعش در عراق و سوریه خواهیم بود و آنها دیگر در خاک این دو کشور حضور فیزیکی نخواهند داشت، اما این مسئله قطعا به معنای پایان تفکرات وهابیت افراط گرایی نیست.
 
امروزه متاسفانه شاهد گسترش تفکر افراطی وهابی در اقصی نقاط جهان هستیم به نحوی که با انتشار یک فایل ویدئویی در فضای مجازی افرادی که نزدیک به تفکر وهابی افراط گرایی هستند دست به اقدامات جنایت‌کارانه و جنون آمیز علیه ملت بی‌گناه می‌زنند که این به معنای این است که بحث تروریسم تبدیل به یک معضل بین‌المللی شده است.
 
اما راهکار مقابله با ترویسم چیست؟ به نظر می‌رسد این راهکار باید فراگیر باشد؛ یعنی دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که با پدیده تروریسم درگیر هستند باید به صحنه آمده و در همه ابعاد اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌‎ای و ... با تروریسم و تفکرات تروریستی مقابله کنند؛ چرا که با این معضل جهانی باید به صورت فراگیر و جهانی مبارزه کرد.
 
همانطور که صدای سیلی موشکی ایران در دیرالزور سوریه گوش تروریست‌های داعشی کر کرد، روند نابودی آنها را تسریع بخشید و تمام محاسبات آنها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌اش را بر هم زد پس سایر کشورهایی که مدعی مبارزه با پدیده تروریسم هستند نیز باید به صورت جدی دست به اقدامات تاثیرگذار علیه این پدیده بزنند تا شاید برای همیشه این غده چرکین که تنها دستاوردش ایجاد آشوب و نا امنی در جهان است و هیچ ارتباطی با امت اسلام ندارد، از بین برود. نه اینکه مثل برخی کشورها با تشکیل یک یا چند ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم که پس از گذشت سال‌ها و هیاهویی که در این خصوص به راه انداخته‌اند، هیچ اقدام قابل دفاعی از خود در مبارزه با تروریست‌ها نداشته باشند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار