«تغییر مذهب در ایران»؛ تفسیری تازه از مهاجرت علمای جبل‌عامل به ایران

کتاب «تغییر مذهب در ایران» (دین و قدرت در ایران عصر صفوی) تالیف رولاجردی ابی‌صعب با ترجمه دکتر منصور صفت‌گل تفسیری تازه از ادبیات موجود درباره مهاجرت علمای جبل‌عامل به ایران را ارائه می‌کند. این تفسیر تازه، بیشتر با تاکید و گاه مبالغه درباره نقش و اهمیت این گروه از فقها ارائه شده است.
کد خبر: ۲۴۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ - 02July 2017
«تغییر مذهب در ایران»؛ تفسیری تازه از مهاجرت علمای جبل‌عامل به ایرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «تغییر مذهب در ایران» (دین و قدرت در ایران عصر صفوی) تالیف رولاجردی ابی‌صعب با ترجمه دکتر منصور صفت‌گل به بررسی پیوند میان نهاد سیاسی و ساختار دیوانی در ایران سده‌های دهم تا دوازدهم هجری پرداخته است.

«دیهیم صوفی و شعایر فقهی صفویان و فقهای مهاجر عرب»، «مجتهدان برتر و مجتهدان کاذب»، «علمای شیعه در خدمت سلطنت»، «نارضایتی و رویه‌های نماز جمعه»، «مجادله برای کسب تولیت سیاسی: فقها و صوفیان» و «فرمان سلطنتی برای اقامه نمازجمعه» فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
 قسمتی از متن کتاب:

در پیشگفتار کتاب با اشاره به تاثیر قدرت و مذهب آمده است: «تحقیق حاضر براساس نظریه رابطه قدرت سیاسی با دانش انجام یافته است. فرض بر این بوده که میان این دو رابطه‌ای دوسویه برقرار است. در شکل خاص‌تر آن در این پژوهش بر ارتباط میان دانش مذهبی و اتکای نهاد سیاسی به نهاد دینی تاکید شده است. هرگاه در حوزه سیاسی به ضرورت تغییری رخ می‌داد، این تغییر بر نهاد دینی تاثیر می‌گذاشت و هر گاه در نهاد دینی تحولی صورت می‌گرفت، این امر به سرعت بر سیاست و جامعه موثر واقع می‌شد. مهاجرت فقیهان عاملی به ایران عصر صفوی و کارکرد آنها در تشکیلات دیوانی دینی ایران در این عصر بر پرتو چنین نظریه‌ای با استفاده از روش تحلیل گفتمان مورد بررسی قرار گرفته است.»
 
«تغییر مذهب در ایران» به قلم رولاجردی ابی‌صعب و ترجمه دکتر منصور صفت‌گل در 572 صفحه نوشته و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 300 نسخه منتشر شده است.
 
 انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها