گزارشی از اولین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی

شهدا جای قهرمان های پوشالی دفتر مشق

شکرستانی ها، شهدای هسته ای، ثنا و ثمین، کلاه قرمزی و رستم و سهراب از جمله شخصیت هایی هستند که روی جلد دفاتر اولین نمایشگاه بین المللی لوازم التحریر نقش بستند.
کد خبر: ۲۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵ - 05August 2014

شهدا جای قهرمان های پوشالی دفتر مشق

به گزارش خبرنگار دفاع پرس، چند سالی هست که  محصولات متنوعی از لوازم التحریر و لباس و اسباب بازی با نام و نشان و تصاویر با شکل شخصیت های کارتون های غربی باب اسفنجی و بن تن و دیگر کارکترهای خیالی به بازارهای کشور سرازیر می شوند. همین می شود که با سر زدن به مغازه های لوازم التحریری تنها طرح جلدهای متنوع کارتون های غربی به چشم می خورند.

چند سالی هست که برخی شرکت های ایرانی و سازمان های فرهنگی در فضای رقابتی لوازم التحریر دست به تهیه محصولاتی با شکل و شمایل شخصیت های کارتونی زدند تا جای خود را در میدان بزرگ رقابت با بن تن ها و باب اسفنجی های باز کنند. رقابتی که با وجود تجربه کم و مدت زمان کوتاهی که از شروع آن می گذرد با استقبال خوب خانواده ها و کودکان همراه شد.

نمایشگاهی همچون نمایشگاه لوازم التحریر و یا نمایشگاه پاییزه که با نزدیک شدن به شروع فصل بازگشایی مداردس برپا می شود فرصت خوبیست تا شرکت های ایرانی محصولات خود را ارائه دهند.

اولین نمایشگاه تخصصی لوازم التحریر که از روز جمعه 10 مرداد ماه آغاز و روز گذشته پایان یافت با حضور 40 شرکت داخلی و خارجی فضای رقابتی خوبی را برای نمایش شرکت های ایرانی با محصولات جدید و استفاده از المان های ایرانی فراهم کرد.

اگرچه فضای کوچک و نیز همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه بین المللی مبلمان مجال دیده شدن بیشتر این نمایشگاه را نداد اما فرصت خوبی بود تا شخصیت کارتونی ایرانی که سالهاست مهمان خانه های ایرانی شده اند به نمایش گذاشته شود.

سالن های 1 و 1آ بیشتر به محصولاتی با برندهای خارجی و وارداتی اختصاص یافته بود. در سالن  2 و 3و اما شاهد حضور شرکت هایی ایرانی بود.

آزاده از برندهای معتبر در تولید لوازم التحریر نیز از جمله غرفه داران این سالن بود که با محصولات متنوعی از قبیل انواع دفتر و مداد، قمقمه و ظرف غذا و حتی کاغذ های بسته بندی و کادوئی در نمایشگاه شرکت کرده بود.

عکس شخصیت های کارتونی کارتونی شکرستان، کلاه قرمزی، قهرمانان و سنجد با رنگ ها و طرح های متنوع روی محصولات خودنمایی می کرد. شخصیت هایی که در سالهای گذشته با تولید برنامه های مختلف در اذهان کودکان و خانواده ها به شخصیت های شناخته شده ای تبدیل شده اند.

حدیدی مسئول غرفه آزاده در این باره می گوید: سال گذشته بود که اتفاق ملی خوبی کلید زده شد و ما با وجود سختی هایی در ابتدای کار داشتیم توانستیم 1 میلیون نسخه از این دفاتر را در شهرستان با کیفیت و رنگ آمیزی خوب و کاغذ مرغوب عرضه کنیم.

وی کاراکترهای انیمیشن قهرمانان و کلاه قرمزی را از جمله شخصیت های جدید محصولات این شرکت معرفی کرد و امید داد تا از این کارکترها در تولید دفتر و لوازم التحریر بیشتر استفاده شود.

معصومه یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه که فرزند پیش دبستانی خود را برای کشیدن نقاشی به این غرفه آورده درباره تولید لوازم التحریر با تصاویر شخصیت های کارتون های ایرانی گفت: استفاده از تصاویر کارتون شکرستان کار جالبی بود. فکر نمی کردم تا این اندازه محصولات ایرانی متنوع باشد  این تنوع باعث می شود که هم بچه ها و هم خانواده برای خرید این محصولات ترغیب شوند.  

یکی دیگر از بازدیدکنندگان از فراهم نبودم امکان خرید این لوازم التحریرها شکایت داشت و می گفت: کاش این نمایشگاه صرفا برای بازدید نبود و ما امکان خرید محصولات را داشتیم.

غرفه مجمع مراکز تولید نوشت افزار اسلامی ایرانی نیز از با دفترهای متنوعی که تصاویری از شهدا، مفاخر علمی؛ دینی و مذهبی و همچنین کارکترهای تخیلی همچون ثنا و ثمین را روی جلد خود داشت در سالن چهارم نمایشگاه حضور پیدا کرده بود.

دفترهایی با موضوع مفاخر، حرم های مطرح، اقتدار نظام جمهوری اسلامی، اماکن سیاحتی و مشاغل از جلمه موضوعاتی بود که روی طرح جلد دفترهای به چشم می خورد.

ظفر از مسئولین این غرفه دلیل انتخاب چهره برخی شهدا را مشهور بودن و شناخته تر شدن انها در بین کودکان و نوجوانان دانست و گفت: تلاش داریم برای هر مقطع تحصیلی محصولاتی مناسب با همان مقطع را تولید کنیم. در حال حاضر دفاتر 40، 60 و 70 برگ به همراه کیف را به بازار عرضه کرده ایم.

یکی از بازدیدکنندگان که خود را مدیر مدرسه معرفی می کند برای تهیه دفاتر با طرح های شهدای هسته ای به این غرفه میراجعه می کند وی دلیل انتخاب این طرح دفاتر را جاوادانه و  الگو بودن شهدا برای نسل جوان امروز می داند.

نشر سپند و ژاندارک که از برندهای قدیمی تولید دفتر در ایران هستند تصاویر شخصیت های ملی همچون رستم و سهراب را برای طرح روی جلد دفاتر خود انتخاب کردند. مسئول این غرفه از بیشتر کردن تولیدات خود با استافده از طرح شخصیت های ایرانی در سالهای بعدی خبر داد.

بازدیدکنندگان که در روزهای گذشته به نمایشگاه بین المللی رفتند  کافی بود تا با صرف کمتر از دو ساعت از تمامی غرفه ها لوازم التحریر دیدن کنند ازاین میان شاید تنها چند تولید کننده محدود با استفاده از کارکترهای ایرانی اسلامی اقدام به تولید دفاتر و لوازم التحریر کرده بودند که با توجه به ظرفیت عظیم فرهنگ ایرانی اسلامی انتظار می رود تا این قبیل کارهای صورت گرفته با حمایت سازمان ها و نهاد های متول فرهنگی رو به رو شود.

نظر شما
پربیننده ها