جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید»

بر اساس اخبار منتشر شده، نیروهای نظامی آمریکا در جنوب و شمال سوریه مستقر شده‌اند و با توجه به استحکامات و برنامه‌ریزی‌های زیرساختی، در آینده نزدیک قصد خروج از این کشور را ندارند.
کد خبر: ۲۴۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ - 03July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، از حدود یک سال پیش تصاویر و اخبار مربوط به حضور نیروهای ویژه آمریکایی در سوریه به صورت علنی در رسانه های دنیا پخش شد چراکه تعداد محدودی از یگان های عملیات مخصوص آمریکا در مناطق جنوبی و شمالی سوریه به امر آموزش به نیروهای به اصطلاح معتدل سوری مشغول شدند اما بعد از مدتی تصاویر و اخبار مربوط به حضور مستقیم این نیروها در جریان درگیرهای سوریه نیز منتشر شد.

حضور نیروهای ویژه آمریکا به صورت مخفی یا آشکار در شرایط جنگ داخلی، همانند وضعیتی که هم اکنون سوریه در آن درگیر است سابقه طولانی دارد و شاید بتوان گفت در این مورد با مسئله جدیدی رو به رو نیستیم اما آنچه که ماجرا را درباره حضور نظامی آمریکا در سوریه در ماه های اخیر به نوعی عجیب و پیچیده کرده است، حضور یگانی از سپاه تفنگداران دریایی این کشور در شمال سوریه است که بنا بر اعتراف رسمی مقامات آمریکایی و همچنین تصاویر موجود از آنها، به صورت علنی اقدام به ایجاد مواضع مورد نیاز کرده و با استقرار یگان های توپخانه در حال حمایت از نیروهای دموکراتیک و کردها در سوریه هستند.

کدام یگان با کدام سلاح؟

بر اساس اعلام آمریکایی ها، نزدیک به 400 نفر از نیروهای یگان اعزامی یازدهم سپاه تفنگداران دریایی ارتش آمریکا در حال حاضر در شمال سوریه مستقر هستند و وظیفه پشتیبانی آتش برای عملیات به منظور تصرف شهر رقه را بر عهده دارند. در حال حاضر نیروهای آمریکایی عمدتا در شمال غربی شهر رقه در منطقه تحت کنترل کردها و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر شده و به وسیله توپ های M777A2 به اجرای آتش می پردازند.

جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید»
جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید» 
تصویر ماهواره ای از مواضع توپخانه ای آمریکا در شمال سوریه

توپهای مورد نظر ساخت کشور انگلستان بوده و به دلیل استفاده از فلز تیتانیوم در آنها از وزن کمی در حدود 4.5 تن برخودار هستند. کالیبر این توپ های کششی 155 میلی متر است و بسته به نوع مهمات مورد استفاده در آنها برد آن بین 24 تا 40 کیلومتر است. طبق آمارهای منتشره توسط منابع غربی، یگان مورد نظر و توپهای ام 777 آنها تا به الان بیش از 4500 گلوله توپ را به سمت مواضع نیروهای داعشی شلیک کرده اند.
 
جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید»
جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید» 
یگان توپخانه ای آمریکا در سوریه

در ادامه درز اطلاعات از این اقدام جدید این نیروها، اخیرا تصویری از یکی از واحدهای توپخانه آمریکایی در سوریه منتشر شده است که نوع برخی از مهمات مورد استفاده را نیز مشخص کرده است. در این تصویر دو نوع گلوله 155 میلی متری دیده می شود که یکی از گلوله ها، مدل شدید الانفجار معمولی مجهز به کیت های هدایت M1156 است.
 
جای پای اشغالگران آمریکا در سوریه مستحکم‌تر شد/ افشای استفاده از گلوله‌های حاوی «فسفر سفید»
تفنگداران دریایی آمریکا در سوریه به همراه توپ M777A2 و مهمات هدایت شونده و فسفری

کدام گلوله های آمریکایی در سوریه استفاده می شوند؟

گلوله های 155 میلی متری در برد بیشینه خود ممکن است به خطایی تا حدود 260 متر دچار شوند و مشخصا برای تصحیح این خطا نیاز به شلیک تعداد زیادی گلوله است. از طرفی گلوله های هدایت شونده ایکس کالیبر نیز برای کالیبر 155 میلی متری توسعه پیدا کرده اند که البته بسیار گران هستند، در این میان نیروهای مسلح آمریکا راه حل را در توسعه یک کیت هدایتی ارزان قیمت برای نصب در سر گلوله های مورد نظر دیده است. این سیستم کوچک علاوه بر گیرنده جی پی اس در نقش تصحیح کننده مسیر پروازی گلوله مورد نظر نیز عمل کرده و می تواند خطای گلوله مورد نظر را به حدود 50 الی 30 متر کاهش دهد.

اما دیگر مهمات دیده شده در این تصویر گلوله های فسفر سفید هستند. به طور معمول این گلوله ها برای نشان گذاری هدف قبل از آغاز آتشباری بر روی نقطه مورد نظر شلیک می شوند اما در صورت استفاده در تعداد بیشتر و خصوصا در مناطق شهری و یا مکان هایی که تجمع نیروها وجود دارد، فسفر سفید می تواند در نقش یک ماده کشنده بسیار قوی ظاهرا شود چراکه حرارت بسیار زیادی که این ماده ایجاد می کند به راحتی توان نابودی بافت های انسانی را داشته و می تواند زخم های بسیار هولناکی را در انسان ایجاد کند. با توجه به آمار بالای شلیک گلوله توسط این نیروها، در صورتی که درصد کمی از این گلوله ها نیز حاوی این ماده باشد، نقش مخربی در مناطق شهری خواهد داشت.

بعید نیست، اگر تاثیرات شلیک گلوله های حاوی این ماده، در مناطق تحت اشغال داعش و علیه نیروهای نظامی و غیرنظامی، مشخص شود، دولت های غربی در اقدامی پیش دستانه، آنرا تبدیل به هجمه ای جدید علیه دولت و ارتش سوریه و اتهام زنی به آنها مبنی بر استفاده از سلاح های ممنوعه علیه داعش کنند.

فارغ از بحث حضور یگان های سپاه تفنگداران دریایی آمریکا در سوریه باید به این نکته اشاره کرد که این واحدها در حقیقت یگان های عادی نیروهای مسلح این کشور محسوب می شوند و در حقیقت آمریکا با اعزام این نیروها به سوریه به صورت علنی تجاوز نظامی و به نوعی اشغال رسمی نظامی را در بخشی از خاک این کشور صورت داده است؛ موضوعی که از نظر نظام بین الملل که مبتنی بر قلدری و زور است، اتفاق خاصی محسوب نمی شود که بخواهند به آن توجه کنند.

مسئله مهم دیگر که به نظر می رسد لازم است مورد توجه رسانه ها و مسئولین مربوطه در کشورمان قرار بگیرد این نکته است که بر اساس اخبار منتشر شده، نیروهای نظامی آمریکا در جنوب و شمال سوریه مستقر شده اند و با توجه به استحکامات و برنامه ریزی های زیرساختی، در آینده نزدیک قصد خروج از این کشور را ندارند، لذا به نظر می رسد مبارزه با داعش صرفا بهانه و پوششی برای دخالت مستقیم آمریکا در سوریه بوده و ممکن است در آینده نزدیک با تقویت نیروها و گسترش حوزه های اشغالگری، برنامه های خاص آنها برای چند پاره کردن کشور سوریه فعلی را یک گام دیگر جلوتر ببرد.
 
منبع: مشرف
نظر شما
پربیننده ها