تنها راه برون‌رفت از دام اعتیاد توجه به ایستگاه خانواده و مدرسه است

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید بر «پیشگیری» تمرکز کرد گفت: تنها راه برون‌رفت از دام اعتیاد توجه به ایستگاه‌های اثر‌گذار همانند خانواده و مدرسه است.
کد خبر: ۲۴۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱ - 03July 2017
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار دکتر «سعید منتظرالمهدی»، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در پاسخ به این سوال که راهکار مبارزه با مواد مخدر چیست؟ اظهار کرد: سوءمصرف مواد مخدر به 5‌هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) باز می‌گردد، در برهه‌ای برای رفع دردها و التیام آلام  و در برهه‌ای نیز برای رفع خلاء‌های عاطفی و روانی استفاده  می‌شد.

 وی افزود: چنان جریان اقتصادی مواد مخدر بالا است که بعید است به این راحتی مواد مخدرعرضه نشود، به طورمثال یک کیلو شیشه در کشور ما شاید بین 50 تا 80 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

معاون اجتماعی ناجا بیان کرد: خوشبینانه‌ترین حالت این است که ما حدود 2 میلیون معتاد در جامعه داریم و باید برای «بازاجتماعی کردن» این 2 میلیون نفر تلاش کنیم و هر کاری که می‌توانیم برایشان انجام دهیم، امروز پلیس مبارزه با مواد مخدر در سرحداد مرزها و در جای جای نقاط شهرها تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و تقدیم بیش از 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در این عرصه  شاهد این ادعاست.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه معتادانی که امروز می‌بینیم، آیینه تمام نمای عبرت جوانان و نوجوانان امروز و آینده کشورهستند، خاطرنشان کرد: باید در حوزه «پیشگیری» کار و به «ایستگاه‌های اثر‌گذار» توجه کرد، اولین ایستگاه؛ خانواده است به طوری که باید ادبیات «تهدید، تحدید، تحقیر و تنبیه در خانواده‌ها  به ادبیات تشویق،ترغیب، تسهیل، تحبیب، تعظیم و تکریم» تبدیل شود.

 سردار منتظرالمهدی ادامه داد: متاسفانه امروزه آسیب‌ها متعدد و متنوع هستند، عدم ایجاد فرصت «گفتمان» در بین اعضای خانواده (پدر و مادران شاغل) منجر به ایجاد فرزندان رها شده می‌شود بنابراین باید فکری در ایستگاه خانواده کرد.

 سخنگوی نیروی انتظامی، مدرسه را به عنوان دومین ایستگاه اثرگذار در فرایند تربیتی کودکان و نوجوانان معرفی کرد و افزود: دومین ایستگاه اثرگذار ایستگاه مدرسه است، باید تلاش کنیم که جوانان ما  قدرت «نه گفتن» را  در مواجهه با مواد مخدر داشته باشند، به طوری که با یک خلاءعاطفی و یا یک شکست عشقی به سوی مواد مخدر نروند، در واقع باید رزیلینس (Resiliency یا تاب آوری روانی ایجاد شود،  تاب آوری روانی؛ یعنی اینکه فرد مانند نهالی در طوفان خم می شود اما شکسته نمی شود و این نیاز بهآموزش و هوشیارسازی دارد.

 دکتر منتظرالمهدی گفت: امروز خطر مواد مخدر از «زراد‌خانه‌های اتمی» و سلاح‌های میکروشیمیایی بالاتر است و دغدغه‌های همه دولتمردان و مردمان عزیزمان است.  

انتهای پیام/     


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار