چرا سپاه وارد پروژه‌های عمرانی می‌شود؟

سپاه به این دلیل وارد پروژه‌های عمرانی شد که نه به دنبال سود بوده و نه تامین منافع. بلکه خدمتی را که از عهده دیگران برنمی‌آمد و برنمی‌آید را به خوبی تمام انجام می‌دهد.
کد خبر: ۲۴۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸ - 04July 2017

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی که دغدغۀ حفظ انقلاب اسلامی، استقلال و آزادی در کشور مطرح بود، نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی، بسیج و سپاه به پاسداشت انقلاب اسلامی، همت گماشتند و در عرصۀ دفاع و سازندگی، باقی ماندند. با شروع سازندگی و رفع ویرانی‌های جنگ و عقب‌ماندگی‌هایی که با تحریم‌های ظالمانۀ دشمن، به وجود آمده بود به کمک دولت و سازمان ها و دستگاه های غیر نظامی آمدند و ظرفیت‌ها و توان سازمانی خود، به ویژه بخش مهندسی را که علاوه بر دانش مهندسی از تجربه و روحیۀ جهادی نهادینه شدۀ دوران دفاع مقدس برخوردار بود، به نفع سازندگی کشور و افزایش کارآمدی در عرصۀ غیر نظامی، وارد کردند؛ تلاشی که هم قانون اساسی اجازۀ کلی آن را داده بود.

از این رو این فعالیت‌ها در قالب قرارگاه سازندگی سپاه،در عرصۀ فناوری پیشرفتۀ نفت و گاز که دستاوردهایی چون احداث چند پالایشگاه، کشیدن خطوط سراسری انتقال گاز و ساخت پالایشگاه‌ بزرگ ستارۀ خلیج فارس وساخت دهها سد بزرگ در بستر رودخانه های کشور با اتکا به دانش و نیروی کار بومی صورت گرفت.

امروزه شاهد احداث و بهره‌برداری پروژه‌های بزرگ کشور به دست قرارگاه سازندگی خاتم هستیم، قرارگاهی که بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی را به چالش کشیده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم؛

شهباز حسن‌پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه سپاه محافظ دستاوردهای انقلاب و نظام است، به بصیرت، گفت: برخلاف تصور همه مبنی بر اینکه مطرح می کنند چرا سپاه در پروژه های عمرانی وارد شده است این را بگویم که سپاه به این دلیل وارد پروژه های عمرانی شد که نه به دنبال سود بوده و نه تامین منافع. بلکه خدمتی را که از عهده دیگران بر نمی آمد و بر نمی آید را به خوبی تمام انجام می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سپاه به درخواست دولت ها وارد کارهای عمرانی بزرگ شده است، افزود: پروژه های بزرگی توسط سپاه تکمیل و یا راه اندازی شده است و این موفقیت ها باعث شده تا آمریکا و اسرائیل این گونه خدمات را زیر سوال ببرند. اما سوالی که از دوستان و مدیران عزیزی که خودشان سپاه را بهتر از هر کسی می شناسند این است که آیا خدمات سپاه را فراموش کردند، سد کارونی را که آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصا از سپاه خواست وارد کار عمرانی شود و این طرح بر زمین نماند را فراموش کرده اید که در زمان تحریم با موفقیت به مرحله اجرا در آمد. یا پالایشگاه خلیج فارس که اخیرا شاهد بهره برداری منابع نفت و گاز آن بودیم از مهمترین دستاوردهایی است که با توجه به مقوله تولید و اشتغال و تکیه بر توان دانش بنیان به سرانجام رسید.

حسن پور، یادآور شد: هر چند شهادت و شهید شدن افتخاری برای تلاشگران سپاه است و همیشه از ان استقبال می کنند اما فعالیت در مناطق محروم و رفع مشکلات معیشتی، اشتغال و تولید از دیگر زمینه هایی است که اشتیاق خدمت این ایثارگران را افزایش می دهد.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تلاش سازنده سپاه در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست، اظهار داشت: حضور و موفقیت سپاه در عرصه دفاع از کشور و انقلاب بر کسی پوشیده نیست و امروزه هم اقتدار سپاه مثال زدنی است. اگر مجاهدت و تلاش سپاه نباشد ظرفیت های عمرانی به خوبی پیدا نمی شود .

حسینی کیا با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از اهداف سپاه پاسداران است، افزود: سپاه توانسته است در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، موشکی، دفاعی و.. اقدامات شایسته ای از خود به نمایش گذارد و با تجربه و تلاشی که دارد می تواند یکی از بخش های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. سپاه با تکیه بر توان داخلی توانسته پروژه های بزرگی را به صورت ارزان و نسیه برای دولت انجام دهد، وقتی نهادی اینچنین با خلوص و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بر می دارد باید دستش را بوسید.

هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تجهیزات بخش های نظامی باید پویا بماند به خبرنگار بصیرت، گفت: کشورهایی که در زمان جنگ جهانی درگیر جنگ بودند برای صنایع نظامی خود سرمایه گذاری هایی انجام دادند همانند آلمان که روزانه به تولید ده‌ها و چه بسا صدها موشک و هواپیما دست می زد تا بتواند جبهه های دفاعیش را تقویت کند اما امروزه که جنگ تمام شده و خبری از جنگ نیست، کارخانه ها، صنایع نظامی و نیروهای انتظامی آن در بخش های مرتبط صنعتی مشغول به کار شدند و فعالیت روزانه خودشان را انجام می دهند. یا چین که امروزه صنایع نظامی آن در خدمت صنعت هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران سرمایه گذاری زیادی برای تجهیزات دوران جنگ تحمیلی انجام داده است، افزود: کشور ما هم در دوران جنگ سرمایه گذاری هایی در بخش های مختلف دفاعی انجام داد و امروز که در صلح به سر می بریم این صنایع باید پویا بماند و در راستای سازندگی از آن بهره برد. حال این صنایع را باید به گونه ای به کار بریم تا شاهد افزایش تولید ناخالص ملی و گردش چرخه صنعتی باشیم.

نایب رئیس کمیسون انرژی مجلس، تصریح کرد: پارس جنوبی یکی از پروژه هایی موفقی است که سپاه با انجام فاینانس آن را انجام داد و بدون اینکه پولی در ابتدا دریافت کند این طرح را با اعتبار بودجه ای و نیروی کار بومی هدایت کرد و به سرانجام رساند.

خادمی، ادامه داد: مشکل امروز دولت ها این است که نمی خواهند دستشان را از سر اقتصاد بر دارند و اصل 44 را اجرایی کنند، چرا که اگر این‌گونه باشد بخش های خصوصی و دیگر بخش هایی که علاقمند به مشارکت در پروژه های صنعتی و عمرانی هستند میزان رقابت برایشان کمتر فراهم می شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار