امینی در نشست «شعر دفاع مقدس و مخاطب امروز»:

سبک مستقلی در شعر دفاع مقدس نداریم

شاعر کشورمان با اشاره به اینکه در شعرهای دفاع مقدس کتاب مستقل و سبک مستقلی نداریم، گفت: این یکی از مهمترین مسایلی است که در پژوهش‌ها باید به آن پرداخته شود.
کد خبر: ۲۴۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ - 04July 2017
سبک مستقلی در شعر دفاع مقدس نداریمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سودابه امینی شاعر در نشست «شعر دفاع مقدس و مخاطب امروز» که عصر دیروز برگزار شد، گفت: شعر دفاع مقدس زیرشاخه ای از ادبیات پایداری و مقاومت است. به هر حال مقاومت در برابر ظلم، بی عدالتی، خشم و تعرض را طی 8 سال جنگ ایران و عراق تجربه کردیم. شعری که به عنوان شعر دفاع مقدس در دوره هشت ساله و پس از آن رقم زدیم، متنوع است. شعر دفاع مقدس شاخه ای از ادبیات اعتراض است.

امینی با بیان اینکه شعر دفاع مقدس فصل بندی دارد، عنوان کرد: دوره جنگ فصل اول شعر دفاع مقدس است و فصل دوم آن امروز است که کشورهای مسلمان دیگر درگیر جنگ هستند. به عنوان شاعر وظیفه داریم در این حوزه احساس مسئولیت و نقش آفرینی کنیم. در عنوان دفاع مقدس تعریفی برای شاعر داریم که شعرهایش بیشتر بر مدار دفاع باشد نه تعرض. وحدت، کلمه کلیدی دفاع است که در تمام فصل های دفاع مقدس باید لحاظ شود.

این شاعر خاطرنشان کرد: شعری که دچار عجز است، شعر دفاع مقدس نیست. شعر دفاع مقدس باید روح ملی و حماسی داشته باشد. شعر دفاع مقدس باید هویت ملی و مذهبی را برانگیزاند. در شعر «اول مهر» قیصر امین پور چند مولفه است که به شعر دفاع مقدس برمی گردد. روایت جنگ را بدون استفاده از واژه خشونت بار در این شعر شاهدیم. این شعر روایت شهادت کلاس شهادت را دارد. در این شعر وحدت و پرهیز از شعارگونگی را شاهدیم. همه خوان بودن از دیگر ویژگی های این شعر است.


امینی با اشاره به اینکه در شعرهای دفاع مقدس کتاب مستقل و سبک مستقلی نداریم، تصریح کرد: این یکی از مهمترین مسایلی است که در پژوهش ها باید به آن پرداخته شود. بیشتر شاعران ما سراغ واژه هایی همچون خاکریز، پلاک و استخوان می روند تا فضاسازی کنند و ذهن مخاطب را به سمت جنگ ببرند. ما در شعر دفاع مقدس تک اثر موفق داریم اما سبک موفق نداریم.

این شاعر بیان کرد: در دو ماه اخیر قم، خراسان رضوی و تهران قطب تولید کتاب بودند. همانطور که از رشد عناوین کتاب گزارش داده می شود، گزارشی هم باید در مورد تیراژ و خوانده شدن کتاب ها داده شود. مسئله تربیت مخاطب حوزه مهمی است که باید به عنوان یک مبحث مهم در حوزه دفاع مقدس به آن پرداخته شود.
 
منبع: شبستان

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار