مقاله «جنایت آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران»؛

حقوق بشر آمریکایی در آسمان خلیج فارس به روایت سرلشکر شهید ستاری

سرلشکر شهید ستاری پس از وقوع حادثه حمله ناو وینسنس آمریکا به هواپیما مسافربری ایران، به تجزیه و تحلیل این حادثه و ادعاهای کذب آمریکایی‌ها پرداخت.
کد خبر: ۲۴۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ - 05July 2017
حقوق بشر آمریکایی در آسمان خلیج فارس به روایت سرلشکر شهید ستاری

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: رضا جهانفر پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس در مقاله‌ای به بررسی جنایت آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران با توضیحات شهید سرلشکر منصور ستاری پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید:

حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس 655 ایرانی در دوازدهم تیرماه 1367 رخ داد و در طول 28 سال گذشته مطالب مختلفی در این خصوص منتشر شده است. این جنایت آن‌قدر دردناک بود که اکثر مقالات و مطالب منتشر شده عاطفی و احساسی به شمار می‌رود. در تعدادی از مقالات و مطالب نیز از دیدگاه حقوقی به ماجرا پرداخته شده است. مطالب پیش روی شما بررسی جنایت آمریکا و تجزیه و تحلیل آن توسط فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شهید سرلشکر منصور ستاری است.

اهمیت بازخوانی روایت شهید ستاری از این جنایت آمریکا از آنجا نشأت می‌گیرد که پس از جنایت علیه هواپیمای مسافربری، مقامات آمریکایی اتهاماتی را متوجه ایران کردند. اتهامات مضحکی که از پیش شکست خورده بود. شهید ستاری به بسیاری از ادعاهای کذب آمریکایی‌ها پاسخ داده بود.

توضیحات فرمانده وقت نهاجا در خصوص ماجرا

شهید سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش در مصاحبه مطبوعاتی خود با موضوع اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی گفت: «عمل جنایت‌کارانه آمریکا در خلیج فارس بی‌پاسخ نخواهد ماند.» وی در یک گفتگوی مطبوعاتی این رویداد را عمدی دانست و اعلام کرد: «حمله دیروز ناوگان دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران عمدی بوده است و این عمل جنایتکارانه بی‌پاسخ نخواهد ماند... آمریکایی‌ها این همه مدت در خلیج فارس بوده‌اند و تمام پروازها را زیر نظر داشتند و نمی‌توانند در مورد مسیر حرکت پروازهای ما اشتباه کرده باشند و با توجه به اینکه کریدور پرواز بین‌المللی است و هواپیماهای ما از هیچ مسیری جز این حرکت نمی‌کنند، این کریدور منطقه غیرنظامی و غیرجنگی است. آخرین نوتام از جمهوری اسلامی در سال 1988 به شماره (A 32-83) بود که در کریدور پروازی آن در داخل خلیج فارس به خاطر استفاده عراق برای حمله به منابع جمهوری اسلامی ایران منطقه جنگی اعلام شد. آن هم تا غرب جزیره سیری منطقه تنگه هرمز و بندرعباس که حتی بیمه‌گزاران بین‌المللی آن را غیرجنگی می‌دانند... از ساعت 10:10 تا 10:24 یعنی 14 دقیقه، آمریکایی‌ها فرصت داشتند که هواپیما را شناسایی کنند. شب گذشته دریاسالار «ویلیام کرا» رییس ستاد مشترک آمریکا پس از چند جلسه بحث و گفت‌و‌گو با خبرنگاران مسایلی را برای آن‌ها بازگو کرده است. ما معتقدیم که در این مصاحبه دروغ‌های بسیار زیادی گفته ولی نتوانسته است عمل را توجیه کند.

آنها می‌گویند ما در شناسایی هواپیما اشتباه کرده‌ایم. در حالی که در هواپیماهای غیرنظامی، دستگاه شناسایی وجود دارد که هواپیمای غیرنظامی از ابتدای برخاستن از باند این رادار را روشن نگه می‌دارند. این فرستنده به هر ارگان نظامی و غیرنظامی شرق و غرب جهان که به رادار مجهز باشند اعلام می‌کند که من هواپیمای غیرنظامی هستم و دایم به صورت الکترونیکی ارتفاع هواپیمای خود را با دقت 10 پا در روی زمین گزارش می‌دهد. آمریکایی‌ها با یک رادار شنودی می‌توانند در منطقه ارتباط برقرار کنند. در حالی که سیستم‌های الکترونیکی در هواپیمای مسافربری با هواپیماهای جنگی فرق دارد و آنها بدون استثنا به این گزارش‌ها گوش می‌دهند. مسئله دیگری که مطرح است، اندازه بازتاب راداری یک هواپیمای غول پیکر با 300 سرنشین با بازتاب راداری یک هواپیمای شکاری است که بخوبی قابل تشخیص است. مسئله بعدی نوع مانور و اوج‌گیری یک هواپیمای مسافربری است که برای تحرکات گوناگون طراحی نشده است. ضمن اینکه این نوع هواپیماها به خاطر رفاه حال مسافران مجاز به انجام مانور در آسمان نیستند. دریاسالار کراو شب گذشته گفته است که هواپیما خارج از کریدور پرواز بین‌المللی حرکت می‌کرده است. در حالی که لاشه هواپیما در داخل کریدور پروازی سقوط کرده است. بنابراین حرف‌هایی که رییس ستاد مشترک آمریکا می‌زند، به هیچ عنوان واقعیت ندارد و آدم کهنه‌کاری مانند او علناً دروغ می‌گوید. هواپیمای مسافربری ایران در حال اوج گیری با 14 هزارپا ارتفاع به سوی دوبی در حرکت بوده است. سرعت این هواپیما در اصطلاح تکانی نمی‌تواند زیاد باشد.[در حالی که] سرعت در عرف نظامی چسبیده به صوت است.

[شهید ستاری با اشاره به سخنان رییس ستاد مشترک آمریکا مبنی بر (اینکه کسی که منطقه را منطقه جنگی اعلام می‌کند و در این منطقه جنگی هواپیمای غیرشکاری را به پرواز در می‌آورد، باید منتظر این ریسک‌ها باشد) گفت:] دریاسالار کراو باید ثابت کند که چه کسی منطقه را جنگی اعلام کرده است. امروز بیمه‌گزاران بین المللی حتی آب‌های منطقه را جنگی نمی‌دانند و این مطلب را می‌توان از بیمه لویدز هم پرسید. [شهید ستاری در جمع‌بندی سخنانش گفت:] جنایت دیروز آمریکا 2 حالت دارد. یا آمریکا راست می‌گوید که در شناسایی هواپیما اشتباه کرده است که ما هیچ اعتقادی به این مسئله نداریم. زیرا معنی این حرف این است که آنها در شناسایی هواپیما در منطقه ناتوانند یا کنترل و فرماندهی بر یگان‌های شناور خود ندارند. همه کشورها بدانند که آمریکاییان برای حفظ امنیت منطقه به خلیج فارس نیامده‌اند. آنها جز نا امن کردن منطقه هیچ وظیفه دیگری ندارند. آمریکاییان یک روز پیش از این حادثه اعلام کردند که ما به دنبال بهانه برای درگیری با ایران هستیم و روز بعد مرتکب چنین جنایتی شدند. در این روز قایق‌های ما در حال گشت زنی مستمر خود در منطقه بودند و کارهای عادی خود را انجام می‌دادند و ما به عنوان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت پروازی نداشته‌ایم و هیچ هواپیمای شکاری ایران حرکتی را انجام نداده است.

چطور می‌شود که آمریکایی‌ها حمله 16 فروند شکاری عراق را به منطقه لارک یک اقدام خصمانه نمی‌دانند ولی هواپیمای مسافربری که در ارتفاع پایین و با سرعت زیاد حرکت می‌کند، شکاری و جنگی محسوب می‌شود. بنابراین ما معتقدیم عمل دیروز ناوگان آمریکا به عمد صورت گرفته است و این جنایت آمریکاییان بی‌پاسخ نمی‌ماند. با یک نفر در پاریس مصاحبه شده و وی گفته است که موشک حرارتی بوده و احتمالا برای یک هواپیمای شکاری شلیک شده است و چون حرارت موتور هواپیمای مسافربری زیاد است موشک منفجر شده و به آن اصابت کرده است. در حالی که هیچ هواپیمای شکاری ایران در آسمان منطقه نبوده و موشک پرتاب شده از سوی ناوگان آمریکا راداری بوده است.»

شهید ستاری در میزگردی که به همین مناسبت در سیمای جمهوری اسلامی ایران برپا شده بود شرح ماوقع را این گونه تشریح کرد: «هواپیما در ساعت 10:15 دقیقه از باند بلند می‌شود و در ساعت 10:23 مورد اصابت قرار گرفت. زمانی حدود 8 دقیقه پس از پرواز و 13 دقیقه پس از کسب اجازه از برج مراقبت برای خزش. بحث روی شناسایی میشه. [در پاسخ به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اشتباه در شناسایی هواپیمای مسافربری به جای هواپیمای جنگنده] با این وسایل پیشرفته‌ای که روی ناوهای آمریکایی هست، من به مواردی اشاره می‌کنم که به این دلایل این مسئله [اشتباه در شناسایی هواپیما] از نظر ما مردود است. هواپیماهای تجارتی و غیرنظامی به رادار شناسایی مجهز هستند که در یک حالت خاص وقتی که عمل می‌کنند که تمام هواپیماها در این حالت موج پخش می‌کنند- ضمن اینکه خودشان را می‌شناسانند که غیر نظامی هستند، در هر لحظه رادارهایی که این امواج را دریافت می‌کنند به طور اتوماتیک ارتفاع این هواپیما را می‌توانند اندازه گیری کنند، خود هواپیما به صورت الکترونیکی اعلام می‌کند که من ارتفاعم چقدر است. این وسیله فقط روی هواپیماهای غیرنظامی است. هواپیماهای نظامی به این وسیله مجهز نیستند. این حالت از شناسایی را در اختیار ندارند. [در پاسخ به ادعای آمریکایی‌ها مبنی برحرکت خارج از کریدور هواپیمای ایرانی شهید ستاری با استفاده از نقشه و نشان دادن مسیر پرواز هواپیما و موقعیت ناو آمریکایی گفت:] اینجا محل بندرعباس است هواپیما درست در مرکز کریدور به سمت مقصد خودش به سمت دوبی در حال پرواز بود. این کریدور یک کریدور بین‌المللی است. من نقشه‌ای از خودمان دارم که با رنگ زرد مشخص شده و کریدورهای دیگری که در داخل خلیج فارس و تنگه هرمز و رأس مسندام موجود است و مورد استفاده هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی قرار می‌گیرد. نقشه‌ای که می‌بینید یک نقشه بین المللی است و دقیقاً همین کریدور مشخصاً روی آن پیدا است. محل اصابت دقیقاً در مرکز کریدور است و در این حدود هواپیما مورد اصابت قرار گرفت. دقیقاً روی راه هوایی خودش در حال پرواز بود. اینجا محل حضور رزم ناو وینسنس که این عمل جنایت‌کارانه را انجام داده مشخصاً نشان دادیم. هواپیما به وسیله دو تیر موشک هدایت شونده راداری مورد حمله قرار گرفته است.»

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار