یادداشت/

آتش‌افروزی در خلیج فارس؛ راهبرد جدید آمریکا در دوران پسا داعش

به نظر می‌رسد ائتلاف آمریکا در دوران پسا داعش برای تامین منافع خودش به دنبال آتش افروزی در خلیج فارس باشد.
کد خبر: ۲۴۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ - 05July 2017

آتش‌افروزی در خلیج فارس؛ راهبرد جدید آمریکا در دوران پسا داعشگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ با شکست‌های داعش در عراق و سوریه، این سوال مطرح می‌شود که حامیان داعش یعنی آمریکا، صهیونیسم، غرب و ارتجاع عربی چه سیاست‌ها و رفتارهایی را برای استمرار دشمنی خود با کشورهای منطقه و جبهه مقاومت در آینده به کار خواهند گرفت.

با توجه به جغرافیای سیاسی غرب آسیا و تحرکاتی که طی سال‌های گذشته در منطقه صورت گرفته، به نظر می‌رسد آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال انتقال آتش‌افروزی‌ها از سرزمین شامات به خلیج فارس هستند.

خریدهای تسلیحاتی هنگفت کشورهای جنوبی خلیج فارس، سفرهای نخست وزیر انگلیس به برخی از این کشورها و اظهار مواضع ضد ایرانی و تاسیس دفتر نمایندگی ناتو در کویت، نشان می‌دهد که آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال راه‌اندازی جنگی در خلیج فارس هستند. خلیج فارس محل اتحاد و البته رقابت آمریکا و انگلیس است، سفرهای «ترزا می» هم نشان می‌دهد که انگلیس نیز تلاش دارد در جنگ احتمالی آینده سهمی داشته باشد.

سخنان برخی از فرماندهان نظامی آمریکا و ناتو نیز نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال راه‌اندازی جنگی جدید با هدف فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی که به تعبیر خودشان دوشاندن حساب می‌شود و مشغول کردن منطقه به جنگ و درگیری است. به طور مثال می‌توان به حرف دریاسالار «جیمز استاوریدیس» فرمانده ارشد سابق ناتواشاره کرد که گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، بین ایران و آمریکا در عرصه دریایی درگیری رخ می‌دهد.

ضمن اینکه آمریکا در سال‌های گذشته با جوسازی‌های رسانه‌ای تحرکاتی را در خلیج فارس داشته است که با آمادگی و هوشیاری نیروهای مسلح، این تحرکات مهار شده است و آمریکا را در ایجاد یک درگیری نظامی به مثابه جرقه‌ای برای آغاز جنگ، ناکام گذاشته است. این رفتار آمریکایی‌ها تکرار رفتارهایی است که در نیمه دوم دهه شصت شمسی در خلیج فارس علیه ایران داشته‌اند؛ به طور مثال در جریان حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، آنان به دنبال این بودند که با این حمله، ایران را تحریک و وارد درگیری نظامی کنند اما صبر نیروهای مسلح ایران و شناخت هدف آنان، این فرصت را از دشمن سلب کرد. همچنین آمریکا هرگاه که متوجه بشود، عناصر منطقه‌ایش که در آن زمان عراق و صدام سرکرده‌ی آنان بود و امروز عربستان این نقش را بازی می‌کند، توانایی انجام ماموریتشان را ندارند، خود وارد منطقه می‌شود و عرصه دریا بهترین و بازترین راه نظامی برای تخاصم‌گری آنان است.

سعودی‌ها نیز به دنبال این هستند تا با ورود آمریکا و انگلیس به منطقه و ایجاد همپیمانی میان کشورهای عربی (ناتوی عربی)، شکست‌های خود در عراق، سوریه و یمن را جبران کنند و وزن سیاسی خود در منطقه را دوباره افزایش دهند. اما اختلاف قطر با عربستان هم نشان داد که سعودی‌ها در این زمینه نیز آنچنان موفق نبوده‌اند.

به هر حال بر اساس شواهد، پیش بینی می‌شود ائتلاف آمریکایی در دوران پسا داعش به دنبال ایجاد فتنه‌ای در خلیج فارس و آتش‌افروزی دریایی است. البته آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه، همچنان به حمایت خود از داعش می‌پردازد.

 * عکس خبر مربوط به رزمایش دریایی سپاه در خلیج فارس است که ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفت.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها