منتظری در پاسخ به دفاع پرس:

نواقص قانونی در بحث مبارزه با قاچاق کالا باید رفع شود

دادستان کل کشور با بیان اینکه نواقص قانونی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد، گفت: از دستگاه‌های مربوطه انتظار داریم اشکلات قانونی را برطرف کنند.
کد خبر: ۲۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ - 05July 2017
نواقص قانونی در بحث مبارزه با قاچاق کالا باید رفع شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور در حاشیه گردهمایی روسای پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص نواقص قانونی در بحث انهدام کالای قاچاق اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، متوجه قانون است. قانون نواقصی دارد که باید رفع شود اما مسئول آن ما نیستیم.

وی ادامه داد: ما در موادی از آیین دادرسی نواقصی داریم که با حضور رییس قوه قضائیه بررسی کردیم؛ موادی از آیین باید حتما اصلاح شود که در حال تهیه متن آن هستیم تا به صورت لایحه یا طرح تقدیم مجلس شود.

منتظری افزود: بخشی از قانون در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا باید اصلاح شود، منتهی رفع اشکلات و نواقص قانونی در حوزه قوه قضاییه نیست و ما از دستگاه‌های مربوطه انتظار داریم اشکالات قانونی را برطرف کنند البته خود آنها نیز می‌دانند این مشکلات در کجا وجود دارد و ما هم انتظار داریم در رفع آن بکوشند.
 
وی گفت: ورود حجم زیادی از کالاهای قاچاق به کشور غیرقابل قبول است و امروز شاهد رقم بالای قاچاق در کشور هستیم و آسیبی که این موضوع به کشور می‌زند غیر قابل انکار است. باید اقدامات جدی‌تر در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود. این ستادها باید هم افزایی داشته و اعضای آن، مکمل هم باشند تا با این دو عنصر مضر برخورد جدی‌تر شود.

منتظری ادامه داد: امروزه وقتی شاهد این مقدار قاچاق در کشور هستیم یعنی این دو ستاد کارآیی لازم را ندارند. زحماتی که در زمینه مبارزه با قاچاق دارند قابل تقدیر است اما واقعیت جامعه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم چرا که با تاکیدات رهبری، دولتمردان و نیروی انتظامی آماری که از این ستادها ارائه می‌شود، قابل قبول نیست.
 
دادستان کل کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم در این راه به موفقیت برسیم باید با اراده و عزم جزم وارد کار شویم؛ در این راستا دستگاه قضایی گوشه‌ای از کار را در دست دارد، وزارت اقتصاد، گمرکات و سایرین نیز باید با هم افزایی بیشتر و اراده‌ای قوی‌تر عمل کنند تا کشور را نجات دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: قاچاق کالا و ارز و قاچاق مواد مخدر کشور را با آسیبی جدی مواجه کرده است و انتظار ما این است که مسئولان این مساله را حل کنند. شاهد افزایش قاچاق کالا و مواد مخدر هستیم و اگر گله‌ای می‌کنیم به معنی نادیده گرفتن فعالیت دست‌اندرکاران نیست بلکه هدف ما کم کردن مشکلات است.
 
منتظری در پایان بیان داشت: در امر مبارزه با مواد مخدر آیا قوه‌قضاییه مسئول انسداد مرزها و مسئول تعقیب قاچاقچی است؟ این‌ها وظایف دستگاه قضایی نیست. امر پیشگیری فرا قوه‌ای است. عمده وظایف قوه‌قضاییه در بحث قاچاق، برخورد قضایی است؛ ما می‌گوییم قبل از پرونده شدن جلوی آن گرفته شود، این وظیفه دولت و نیروی انتظامی است.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها