جاسوسی محور فعالیت پهپادهای امریکایی / گزارشی از چشم های همیشه بیدار خاورمیانه

آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین اجرا نموده است و از آنها برای اهداف مختلف اطلاعاتی و جاسوسی و همچنین هدف قرار دادن اهداف خاص استفاده کرده است.
کد خبر: ۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵ - 06September 2013

جاسوسی محور فعالیت پهپادهای امریکایی / گزارشی از چشم های همیشه بیدار خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، استفاده امریکا از هواپیماهای بدون سرنشین موضوعی جدید نیست و این کشور در سال های گذشته از این نوع هواپیماها برای تعقیب اقدامات غیرقانونی خود نظیر اجرای عملیات های جاسوسی در مناطق مختلف جهان بهره برداری نموده است که البته با واکنش هایی نیز همراه شده است.

بعد از آن که مقامات نظامی امریکا، علاقه وافری به تهیه عکس ها و به تبع آن نقشه ای دقیق از کشورهای دیگر و به خصوص محل های مورد حمله یا مکان سوژه های جاسوسی نشان دادند، شرکت های هواپیمایی و صنایع نظامی آمریکا، رقابت شدیدی را برای جلب توجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آغاز نمودند که منجر به ساخت و به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به پهپاد شد.  این فعالیت ها در نهایت موجب آن گردید به تدریج جایگاه خلبان حذف شود و با کاهش برخی هزینه های ناشی از حذف کابین و تجهیزات مربوطه، حذف هزینه های بالای آموزش خلبانان، کاهش مصرف سوخت، افزایش مداومت پروازی و از بین رفتن خطای انسانی پهپادهای نسل امروزی ساخته و به کار گرفته شوند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکا موضوعی جدید نیست و بیش از یک دهه است که در عملیاتهای مختلف نظامی از آنها استفاده میشود. بیشترین سرمایهگذاری در جهان در زمینه ساخت و تجهیز پهپادها را وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام دادهاست. به طوری که بین سالهای 1990 تا 1995 حدود ۳ میلیارد دلار هزینه برای طراحی ساخت و تجهیز پهپادها هزینه کردهاست.  حادثه 11 سپتامبر نیز  باعث شد تا دولت آمریکا بودجه بیشتری را به طراحی و ساخت و تجهیز پهپادها اختصاص دهد.

برخی از نمونه های پهپادها و ویژگی های آنها

یکی از نمونه های شناخته شده پهپادهای امریکایی هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 از تولیدات شرکت لاکهید مارتین است. این هواپیما برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی به صورت عملیاتی وارد نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخته همچنین گزارشاتی از حضور این پرنده در کشور کره جنوبی به منظور رصد فعالیتهای موشکی کره شمالی وجود دارد. در یک نگاه کلی RQ-170 یک بال پرنده شبیه به طرح بمب افکن پنهان کار B-2 نیروی هوایی آمریکا است که به منظور انجام عملیات های شناسایی بر فراز حریم هوایی متخاصم طراحی شده است.

از دیگر انواع پهپادهای امریکایی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد. این هواپیمای بدون سرنشین که ایکس-چهل و هفت -بی (X-47B)نام دارد به اندازه یک هواپیمای جنگنده واقعی است و نخستین پرواز آزمایشی خود را از عرشه  ناو هواپیما بر یو. اس. اس. (USS) بوش در اقیانوس اطلس انجام داد. پرواز آزمایشی این پهپاد در عرصه های مختلف قدرت جدیدی به آمریکا و نیروی دریایی این کشور در حمله به دشمنان می بخشد.
پیتر سینگر از  موسسه بروکینگز در این زمینه میگوید: " حسگرهای تعبیه شده در این هواپیمای بدون سرنشین امریکا ارزشمندتر از قابلیت های رادار گریز آن است. این فناوری پیچیده استفاده کنندگان از هواپیمای پهپاد آمریکایی را قادر می سازد تا مظنونان تروریستی را از فاصله دهها هزارپایی در هوا به درستی شناسایی کنند . اگرچه برخی از ابزار و ماشین آلات بکار رفته در این هواپیماها بخوبی شناخته شده و معلوم است ولی اطلاع از برخی دیگر از جنبه ها به ویژه حسگرهای آن برای کشورهایی دیگر با اهمیت و حساس خواهد بود ."
 
طبق گزارشات منتشر شده این هواپیماهای بدون سرنشین علاوه بر تصاویر ویدئویی، تجهیزات و سنسورهای رهگیری خاصی دارند که قادرند حتی میزان اندکی از ایزوتوپ های رادیواکتیو و دیگر مواد شیمیایی را تشخیص داده و تحقیقات هسته ای را برملا کند.

پهپاد پیشرفته X-47B حداکثر ارتفاع پرواز 40 هزار پا، سرعت مافوق صوت، حداکثر زمان پرواز بدون سوخت گیری مجدد هشت ساعت و وزن هنگام برخاست پهپاد 20 هزار کیلوگرم اعلام شده است. طراحی پهپادی با قابلیت برخاست و فرود بر عرشه ناو هواپیمابر نیاز به استفاده از فرودگاه ها و سایت های پروازی کشورهای دیگر را به حداقل رسانده و به راحتی توسط کشتی به مناطق مختلف جهان منتقل می شوند.
این پهپاد توسط شرکت Northrop Grumman با بودجه 1.8 میلیارد دلاری و در یک برنامه هشت ساله طراحی و ساخته شده است.

کشورهای مختلفی از پهپادها استفاده می کنند

به طور کلی می توان بیان داشت در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل بهپادهای اکتشافی هستند. امریکا، بیشتر کشورهای اروپای غربی، روسیه، چین، ایران، افریقای جنوبی و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که از این نوع هواپیماها د رموضوعات مختلفی استفاده می کنند.

پهپادهای ساخت فرانسه و آلمان در جریان عملیات هایی در بوسنی در دهه 90 کاملا موفقیت آمیز عمل کردند.  روسیه با ساخت پهپاد TU- 300 به فناوری بهتری دست یافتهاست و ایتالیا نیز mirach ۱۵۰ را ساختهاست. این پهپادها مجهز به موتور جت میباشند و میتوانند در ارتفاع بالائی حرکت و پرواز کنند.

ایران نیز دارای پهپادهای پیشرفته ای است که "مهاجر"، "ابابیل" و "سفره ماهی" از جمله انواع مهم آن ها به شمار می روند. البته در رابطه با قدرت و موفقیت ایران باید به عملیات های موفقیت آمیز کشورمان در کنترل و دست یابی به دو پهپاد امریکایی نیز در چند سال اخیر اشاره داشت که قدرت جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه نشان می دهد.

ماموریت پهپادها

در یک دهه اخیر بیشترین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط امریکا انجام گرفته است. بیشترین موارد استفاده امریکا از این هواپیماها به ماموریت های جاسوسی بر می گردد. بیشتر فعالیت های این کشور نیز در این حوزه به عملیات های پهپادهای آن در افغانستان، پاکستان و یمن در شناسایی سوژه های خاص و هدف قرار دادن افراد و مناطق خاص مربوط می شود که البته به دلیل تلفات گسترده آن با اعتراضاتی نیز از سوی این کشورها مواجه شده است. از جمله این اعتراضات می توان به واکنش دولت پاکستان به تداوم استفاده امریکا از این پهپادها که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان پاکستانی شد اشاره داشت؛ به گونه ای که روابط دو طرف را تا حد زیاید تحت تاثیر قرار داد.

نکته مهم دیگر در رابطه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به فعالیت ها و برنامه های دولت امریکا در استفاده از این هواپیماهای مدرن برای جاسوسی از مناطقی در داخل خود امریکا مربوط می شود که چالش هایی برای دولت این کشور ایجاد کرده است.

به طور کلی پهپادها از لحاظ فناوری در چهار زمینه مورد بررسی قرار میگیرند که عبارتند از زمینه های ارتباطی، اطلاعاتی، مخابراتی و محموله های خاص. ماموریتهایی از جمله شناسایی، رله ارتباطات مخابراتی و حمله به اهداف سطحی از جمله ماموریتهایی هستند که پهپادها امروزه به عهده دارند و با توجه به توانمندی های خاص این هواپیماها میزان ماموریت ها با استفاده از این پهپادها در زمینه های جاسوسی، اطلاعاتی و حمله به اهدافی خاص افزایش یافته است.

نظر شما
پربیننده ها