یادداشت/ محمد بابایی

دوئل آمريكا و مقاومت در صحرای شام

در دوئل محور مقاومت و آمريكا در شرق سوریه طرفی پيروز خواهد شد كه منافع حیاتی در این منطقه دارد.
کد خبر: ۲۴۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ - 07July 2017
دوئل آمريكا و مقاومت در صحرای شام

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نظاميان آمريكايی و نيروهای ارتش سوریه و مقاومت در مقابل هم و دست به ماشه در شرق سوريه صف كشيده‌اند و هر لحظه ممكن است طرفين به يكديگر شليک كنند و جنگ گسترده آغاز شود، باوجود این دو طرف گام‌های خود را با احتیاط و با دقت بر می‌دارند تا حد ممکن از وقوع یک درگیری خودداری کنند.

روزی نيست كه رسانه‌ها و انديشكده‌های آمريكايی از احتمال جنگ بين ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و آمريكا در شرق سوريه حرف نزنند؛ جايی كه دو طرف بر سر تسلط بر مناطق تحت كنترل داعش رقابت می‌كنند. مهم‌تر اينكه آمريكايی‌ها ترسی ندارند كه نيت واقعی خود را آشكار كنند و علناً می‌گويند پس از داعش بايد بين مرزهای عراق و سوريه منطقه حائل ايجاد كرد تا مانع از اتصال جغرافیایی بین عراق و سوريه شوند.

ناظران معقتدند هدف اصلی آمريكا از ايجاد شكاف در مرز عراق و سوريه تامين امنيت اسرائيل هست. اگر آمريكا موفق شود در مرزهای شرقی سوريه و غربی عراق مناطق حائل ايجاد كند، نه‌تنها به اين هدف خود دست پيدا می‌کند بلكه می‌تواند عواقب جبران ناپذيری برای مقاومت در پی داشته باشد و مهم تر اينكه ارزش‌ دستاوردهای مقاومت در منطقه پايين می‌آيد.

باوجود برتری تکنولوژی نظامی و مجهز بودن به پیشرفته ترین تجهیزات جنگی، دلايلی متعدی وجود دارد كه نشان می‌دهد آمريكایی‌ها نمی‌خواهند در منطقه با مقاومت درگير شوند. تحلیلگران آمریکایی معتقدند اقدامات این کشور در شرق سوریه صرفاًً تاکتیکی بوده و فاقد استراتژی مطمئن برای خروج از بحران هستند. به همین دلیل بلافاصله پس از درگیری های محدودی که نظامیان آمریکا با نیروهای مقاومت در این مناطق داشتند، اعلام و تاکید کرده‌اند که حملات صرفاً دفاعی بوده و واشنگتن قصد جنگ با ارتش سوریه و یا متحدانش را ندارد.

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که آمریکایی ها نمی‌خواهند وارد تقابل با نیروهای مقاومت در سوریه شوند نگرانی آنها از هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکا در عراق است. گفته می‌شود آمریکا هم اکنون در عراق حدود 8 هزار نیروی نظامی دارد. بر اساس گزارش پايگاه اينترنتی فارن پالسی، بحث شديدی در ميان مقامات كاخ سفيد درباره بحران سوريه وجود دارد. در حالی كه بعضی مقامات ارشد اصرار دارند آمريكا به مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در سوريه حمله كند اما مقامات نظامی از جمله شخص جميز ماتيس، وزير دفاع آمريكا قويا تقابل با محور مقاومت را در سوريه رد كرده است. مخالفت جيمز ماتيس در حالی است كه او به داشتن روحيه ضدايرانی معروف است. وی قبلاً فرمانده نيروهای آمريكايی در منطقه بوده و از نزديک توانايی‌های نيروهای مقاومت در هدف قرار دادن نيروهای آمريكايی را لمس كرده است.

چالش بزرگ دیگری که آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در شرق سوریه با آن مواجه است نبود یک نیروی زمینی مطمئن و قابل اعتماد است. در حالی که در شمال شرقی کردها توانسته‌اند این مشکل آمریکایی‌ها را تا حدودی برطرف کنند اما دشمنی دیرینه ترکیه با آنها باعث شده واشنگتن خود را بین دو دشمن قدیمی و دیرینه قرار دهد و آمریکایی ها تاکنون با ایفای نقش دوگانه تلاش کرده‌اند موازنه‌ای بین کردها و ترکیه ایجاد کنند اما هر لحظه احتمال درگیری بین کردها و ترک ها در شمال سوریه وجود دارد. در جنوب شرقی یعنی در گذرگاه مرزی تنف آمریکایی ها نتوانسته اند نیروی مناسبی و موثری را پیدا کنند و حمایت های آنها از ارتش آزاد تاکنون با نتایج مثبتی برای واشنگتن همراه نبوده است.

برعکس آمریکا، برای محور مقاومت آزادسازی مناطق شرقی سوریه و اتصال مرزهای این کشور با عراق از اهمیت حیاتی برخودار هست. ایجاد شکاف بین مرز عراق و سوریه می‌تواند ضمن ایجاد شکاف در مرز دو کشور و قطع اتصال جغرافیایی بین این دو واحد سیاسی، ارزش دستاورهای نیروهای مقاومت را با چالش جدی مواجه کند. رهبران و فرماندهان مقاومت با اقدامات و تلاش های خود این پیام را به طرف مقابل انتقال داده اند که تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد اجازه بدهند آمریکایی ها درست در میانه محور مقاومت شکاف ایجاد می‌کنند.

 انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار