یادداشت/ حامد افروغ

توجه به ادبیات کودک یعنی تقویت ارتباط عاطفی با کودکان

روز ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یکی از روزهای مهم فرهنگی است که توجه درست و غیرشعاری به آن می‌تواند منشا برکات بسیاری در تقویت ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان باشد.
کد خبر: ۲۴۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ - 07July 2017
توجه به ادبیات کودک یعنی تقویت ارتباط عاطفی با کودکانگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ حامد افروغ؛ از آنجا که نطق و سخن گفتن بارزترین و شاید اصلی ترین مشخص انسان از سایر موجودات است، ادبیات یکی از بزرگترین دارایی های معنوی بشر به حساب می‌آید. ابزاری که بهترین و رساترین روش برای انتقال خواسته‌ها و منویات درونی انسان‌ها به یکدیگر است. از این رو در طول تاریخ بشر همواره به هر زبانی چه نوشتاری، چه تصویری و چه گفتاری مورد توجه بوده است.
 
در میان دریای بی کران ادبیات که دایره شمول آن بسیار گسترده است، امروزه ادبیات کودک از جایگاه و توجه خاصی برخوردار شده است. ابزاری که بهترین روش برای ارتباط با کودک و گشودن راه به قلب اوست.
 
ارتباط با کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط خاص سنی و عقلی، که هنوز به جامعیت و ثبات نرسیده اند، باید از لطافت ها و ترفندهای خاصی برخوردار باشد تا به لجبازی و واکنش دفاعی آنها در مواجهه با بزرگسالان نیانجامد، چرا که در غیر اینصورت نسبت به ارائه آموزش های لازم به آنها دچار مشکل می شویم.
 
ادبیات به دلیل آمیختگی با خیال و زیبایی کلام، به همراه تصویرسازی ذهنی یکی از بهترین راه ها برای ارائه آموزش و اعمال پرورش فکری و اخلاقی کودک و نوجوان از طریق همین تصویرسازی و خیالانگیزی است. لذا از حساسیت بالایی برای ساخت و تولید محتوا برخوردار است. 
 
ادبیات کودک و نوجوان مانند هر ابزار دیگری دو دم دارد که اگر در دست افراد نابخرد و یا ناآگاه قرار گیرد می تواند با تربیت و آموزس ناصواب به کودکان، بذر انحرافات و بزه های مختلف را در سینه فرزندانمان بکارد. از این رو بر اهل فکر و اندیشه است تا با تدووین راهکارهای درست روانشناسانه و خلاق نسبت به محتوای پرداخته شده در ادبیات مداقه به خرج داده و نظارت ها را تشدید کنند.
 
ادبیات خوب از سویی دیگر منجر به تولید فیلم خوب نیز می شود. فیلم در پله ای بالاتر از کتاب، در ساخت تصویرهای انتزاعی و ارائه خیال انگیزانه تر آن دست برتر را دارد. لذا ادبیات به عنوان یکی از پایه های ارتباط با کودک و نوجوان و تربیت آنها، باید درست و محکم پی‌ریزی شود تا نتایج درست و بهینه‌تری را در پی داشته باشد.
 
در کشور ما که بنا داریم تا با آموزه های اسلامی به تربیت نسل بپردازیم، این وظیفه سنگین‌تر جلوه می‌کند. در روایات و سخنان بزرگان هم نسبت به کلام و حسن انتخاب واژگان تاکیدات بسیاری شده است خصوصا که موضوع بحث کودکان باشند.
 
روز ادبیات کودک و نوجوان فرصت مغتنمی است تا متولیان امر از مسئولین گرفته تا مولفین این حوزه با رفع موانع همکاری و یکدلی خود، در ارتقاء کیفی ادبیات کودک و نوجوان بکوشند.
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها