امیر فهمیده در گفت‌و‌گو با دفاع پرس مطرح کرد؛

آمادگی سازمان‌ها برای تحویل سندهای جنگ تحمیلی به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سازمان‌های مختلف دعوت شده است تا اسناد دفاع مقدسی خود را به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تحویل دهند و پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی از سوی سازمان‌ها رو به رو باشیم.
کد خبر: ۲۴۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ - 08July 2017

امیر سرتیپ دوم «محمد فهمیده قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با اشاره به برنامه های سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس اظهار داشت: براساس اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، آیین‌نامه‌ای در پایان سال 95 به تصویب هیئت امنا ـ که ریاست آن را رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برعهده دارد و هفت وزیر و نماینده سازمان‌های مختلف در آن حضور دارند ـ به تصویب رسید و توافق شد برای حفظ بهتر اسناد و اجرای اصول سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در یک مکان کار کند.

پیش بینی همکاری سازمان ها و نهادها در ارائه اسناد دفاع مقدس

وی تصریح کرد: بنابراین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در ساختمان سازمان اسناد و آرشیو ملی مستقر شد و مجموعه توسط مسئولین مورد بازدید قرار گرفت و پروژه های مختلفی تعریف شد. هم اکنون افراد زیادی در این مرکز در حال کار هستند تا اسناد را براساس اصول و در محلی که بتوانند این اسناد را به نمایش گذاشته و در اختیار مردم قرار دهند، نگهداری کنند. در خصوص جمع آوری اسناد، از سازمان های مختلف دعوت شده است تا هر سندی را که در خصوص دفاع مقدس دارند، به عنوان امانت تحویل سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس دهند و مطمئن باشند براساس اصول نگهداری اسناد، از آن ها مراقبت می شود.

امیر فهمیده عنوان کرد: پیش‌بینی می شود با جلساتی که به ریاست سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار شده است و با اقدامات خوب بنیاد نتیجه این همکاری را در پایان سال و سال های آینده ببینیم.

آمادگی همکاری سازمان صدا و سیما برای انتقال اسناد دفاع مقدسی این سازمان

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به آرشیو غنی صدا و سیما در خصوص فیلم و صوت های دفاع مقدس گفت: در شورای مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس سازمان صدا و سیما نیز حضور دارد. در آخرین جلسه مطلع شدیم حجم بسیار گسترده ای از صدا و تصویر وجود دارد که می تواند منبع مهمی در این حوزه باشد. در این شورا موضوع مطرح شده و نماینده سازمان صدا و سیما اعلام همکاری کرد.

وی با اشاره به نحوه انتقال اسناد صدا و سیما به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، بیان کرد: انتقال کل اسناد کاری زمان‌بر است، حفظ و نگهداری همه اسناد در آرشیو، از سیاست های کلان است اما راهکارهای جدید مثل تبدیل این اسناد به فرمت های الکترونیکی و یا اخذ نسخه هایی از اسناد وجود دارد.

ظرفیت بالای سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در نگهداشت اسناد

امیر فهمیده با بیان اینکه سازمان اسناد ظرفیت خوبی برای نگهداری اسناد دارد افزود: در بازدیدی که از سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس داشتم، مخازن و قسمت های پیشرفته و مجهزی را دیدم که هم اکنون ظرفیت پذیرش خوبی را دارند. اگر اسناد در سالیان آینده بیشتر شوند سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که بتواند از این اسناد نگهداری کند ضمن اینکه حجم زیادی از اسناد را امروزه می توان الکترونیکی کرده و اسنادی که دارای چندین برگ هستند را در یک برگ جمع آوری کرد که این کار تحت پروژه ای در حال انجام است و لاشه سندها نیز برابر با اصول خود سازمان اسناد در حال نگهداری هستند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از بهره‌برداری این اسناد در سال های آینده خبر داد و گفت: امید است پس از سازماندهی‌های لازم، اسناد به شکل نوینی برای بهره‌برداری سازمان ها، بخش های مختلف و حتی سایر ملل آماده شود. هم اکنون با مراجعه به سایت مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس توضیحاتی داده شده است ضمن اینکه هدف اصلی ما از نگهداشت اسناد، انتشار و بهره برداری از آن است که جلساتی در آینده برای زمان‌بندی انتشار این اسناد برگزار می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برای عدم موازی کاری در بحث اسناد دفاع مقدس با دیگر سازمان ها بیان کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه سیاستگذاری، نظارت و کنترل را دارد و از این حیث کار جامعیت بخشیدن کار را به نیروهای نظامی و مردمی می دهد. سیاستگذاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بر مبنای تصویب سیاست ها و ابلاغ آنان به دستگاه های اجرای و نظارت و هدایت آنها است.

آمادگی سازمان‌ها برای انتقال مدارک و اسناد دفاع مقدس 

ارائه گزارش تهیه دائره المعارف دفاع مقدس تا پایان سال 96

امیر فهمیده با اشاره به تهیه دائره المعارف دفاع مقدس کشور بیان کرد: همه استان ها موظف به تولید دائره المعارف استان خود هستند که یک نسخه از این دائره المعارف به تهران منتقل می شود و در مجموع کل استان ها دائره المعارف دفاع مقدس را شکل می دهند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این‌باره تصریح کرد: سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس مسئول تهیه دائره المعارف ها است که یکسری اقدامات نیز انجام و جلساتی برگزار شده است. در حال حاضر بزرگان و پیشکسوتان در حال انجام کار هستند، در برخی استان ها کار جمع آوری اطلاعات به اتمام رسیده است ولی تا این لحظه نمونه کاملی در دست نیست. کار در برخی استان ها به خصوص استان های مرزی که در بطن جنگ بوده‌اند زمان‌بر است اما در برخی استان های کوچک تر که مسئولیت پشتیبانی را در جنگ برعهده داشتند کار تا حدودی انجام شده و تا پایان سال می توانند گزارشی از فعالیت خود بدهند.

راهیان نور باید جریانی همچون اربعین شود

امیر فهمیده در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای بالابردن سطح کیفی راهیان نور در سال های آینده عنوان کرد: در در دیداری که 16 اسفندماه با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان مطالب بسیار خوبی را عنوان کردند که یکی از این موارد تاکید بر روی مسئله کیفیت و جریان سازی  راهیان نور بود. ایشان تاکید کردند که راهیان نور باید حرکتی جریان ساز همچون اربعین باشد. از جمله مهم‌ترین فرمایشات ایشان این بود که علاوه بر همکاری سازمان ها در بالا بردن کیفیت راهیان نور این حرکت فرهنگی باید به دست مردم سپرده شود.

وی افزود: 43 واژه کلیدی از بین بیانات مقام معظم رهبری در خصوص راهیان نور استخراج شد که در چندین جلسه درباره آن به بحث نشستیم و مسئول طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به عنوان متولی اجرای فرمایشات انتخاب شد. همچنین مباحث مختلفی در بحث راویان، خادمین و مبلغین مطرح شد. امروز رده های بالای هر یگانی را که می بینیم یکی از وظایف فرماندهان این است که خود راوی روزهای دفاع مقدس هستند و این مسئولیت را دارند که درباره دفاع مقدس صحبت کنند.

امیر فهمیده همچنین به الگوسازی جریان راهیان نور و دفاع مقدس در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید کار در حوزه دفاع مقدس با سرعت بیشتری ادامه یابد. در این خصوص کارهایی انجام شده اما کم است. با راه‌اندازی مراکز فرهنگی در شهرستان می توان در حوزه بین الملل و فراملی نیز گام هایی برداشت. این مراکز می تواند به عنوان محلی برای تبادل فرهنگی با کشورهای حوزه مقاومت و یا محل هایی برای حضور توریست در قالب گردشگری تعالی‌بخش، مورد استفاده قرار گیرند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در صحبت های خود به تاسیس موزه انقلاب اسلامی در جوار مرقد مطهر امام راحل اشاره کرد و گفت: باغ موزه دفاع مقدس فعلی به عنوان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نام گذاری شده و قرار است در موزه انقلاب اسلامی که در جوار حرم امام راحل تاسیس می شود محتوای جدیدی ارائه گردد که در موزه جدید 75 درصد محتوا مربوط به دفاع مقدس 20 درصد مربوط به انقلاب اسلامی و 5 درصد مربوط به جنگ های دوره های قبل می شود. طبیعتا کار زمان بر است و مداوم گزارشات کار را دنبال می کنیم.

مراکز فرهنگی دفاع مقدس بازتاب جنگ در افکار و اندیشه های مختلف

وی افزود: تا به امروز هرکس در وسع و توانش کاری در زمینه دفاع مقدس ارائه کرده است. شهردای تهران باغ موزه دفاع مقدس را تاسیس کرد که همچنان برای بازدید عموم آزاد است. سیاست امروز بر تجمیع و جامع کردن باغ موزه فعلی است و اینطور نبوده است که با ساخت موزه جدید، باغ موزه دفاع مقدس را رد کنیم.

امیر فهمیده با اشاره به برنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برای غنی‌تر کردن مجموعه های فرهنگی دفاع مقدس در شهرستان ها بیان داشت: در مجموعه های فرهنگی استان ها هم بحث فیزیک و ساختار و هم بحث محتوا مد نظر قرار گرفته است. کلیات سیاستگذاری و هماهنگی در مجموعه بنیاد مد نظر قرار گرفته و مدیران کل ما در استان ها با ادارات، سازمان ها و معاونت های بنیاد حفظ آثار در ارتباط هستند. قطعا محتوای 5 استان درگیر جنگ ما با استان های دیگر متفاوت خواهد بود و غنی تر است.

وی تصریح کرد: هر استانی در کنار محتوای کلی از آنچه خودش در دفاع مقدس داشته است در این مجموعه های فرهنگی به نمایش می گذارد و میزان ظرفیت های هر استان لحاظ می شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در خصوص برنامه های فرهنگی که قرار است در این مراکز اجرا شود گفت: مقام معظم رهبری هشت سال دفاع مقدس را گنجینه تمام نشدنی و سرچشمه فرهنگی معنوی می دانند. دفاع مقدس جامعیتی دارد که همه امور در آن هست. دفاع مقدس حیات فرهنگ و اهداف انقلاب اسلامی است، این مراکز فرهنگی نیز قرار است نشر دهنده پیام های دفاع مقدس باشند. تمامی حوزه های فکری و اندیشه ای از زنان و کودکان گرفته تا روحانیت و هنرمندان، در این مراکز فرهنگی گنجانده شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار