امین الجمیل:

برای حل موضوع آوارگان، چاره‌ای جز گفت‌وگو با دولت سوریه نیست

پس از مخالفت‌های اخیر برخی مقامات لبنانی با مذاکره با دولت سوریه برای بازگشت آوارگان، رئیس جمهور اسبق این کشور اعلام کرد برای حل این موضوع، چاره‌ای جز مذاکره نیست.
کد خبر: ۲۴۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ - 08July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «امین الجمیل» رئیس‌جمهور اسبق لبنان و از اعضای شناخته شده حزب «الکتائب» اعلام کرد برخی بهانه‌ها از عده‌ای از دوستان در داخل (لبنان) که مخالف با گفت‌وگو با دولت سوریه در موضوع آوارگان هستند، به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، هدف از بازگشت آوارگان سوری به داخل کشورشان منجر به بحث و جدل‌های بسیاری در لبنان، درباره مشروعیت نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه شده است.

الجمیل در این باره گفت: هیچ کسی از ما درباره مشروعیت آن نمی‌پرسد و لبنان نیز در این باره از ما سوال نمی‌کند بلکه کشورهای بزرگ و در مقدمه آن آمریکا و روس‌ها و دیگر کشورهای منطقه‌ای بزرگ که با جنگ سوریه در ارتباط هستند، تصمیم می‌گیرند این نظام (نظام بشار اسد) باقی بماند یا خیر.

 وی سپس گفت: همه سوریه امروز دست نظام نیست به همین دلیل بهتر است با هر کسی که صاحب نقشی است، مذاکره شود. بازگشت آوارگان به کشورشان باید در رأس اولویت‌های ضروری باشد.

هفته گذشته برخی از مقامات لبنانی از جمله «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور با گفت‌وگوی مستقیم با دولت سوریه برای حل موضوع آوارگان مخالفت کرده بودند و مدعی شده بودند برخی قصد دارند از آوارگان مانند ابزاری برای اهداف خود استفاده کنند.

در همین راستا «علی عبد الکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اعلام کرد دمشق برای حل مشکل آوارگان سوری «میانجیگری» را نمی‌پذیرد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم و رسمی با بیروت است (جزئیات بیشتر).

در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان زندگی می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار