دفاع پرس از جدیدترین تحولات سوریه گزارش می‌دهد؛

آغاز آتش‌بس در جنوب غرب سوریه تا ساعاتی دیگر/ دفاع رئیس‌جمهور فرانسه از بشار اسد/ شکست جبهه النصره در حماه

آتش‌بس میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی از ظهر امروز در جنوب غرب سوریه در حالی آغاز می‌شود که حمله تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه در جبهه میانی این کشور ناکام ماند.
کد خبر: ۲۴۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ - 09July 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، قرار است از ظهر امروز یکشنبه آتش‌بسی که روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند در جنوب غربی سوریه آغاز شود. این توافق که با مشارکت اردن صورت گرفته است، جمعه گذشته در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان رسانه‌ای شد.
 
آتش‌بس از ساعت 12 ظهر به وقت محلی سوریه و 9 صبح به وقت گرینویچ (13:30 به وقت تهران) اجرا می‌شود. این در حالی است که واشنگتن اعلام کرده است این توافق برای آمریکا در اولویت قرار دارد. مناطق جنوبی سوریه از روز گذشته شاهد آرامشی محتاطانه‌ بوده است. در همین راستا، خبرنگار الجزیره تأکید کرد که استان‌های قنیطره و درعا در جنوب غرب سوریه از روز گذشته آرامشی نسبی داشته است.
 
به گفته وی با وجود اینکه آتش‌بس اعلام شده از سوی دولت سوریه، امروز به اتمام می‌رسد، اما هم ارتش سوریه هم نیروهای معارض مسلح نیروهای خود را در برخی جبهه‌ها به ویژه شهر بعث در استان قنیطره تجمیع کرده‌اند. خبرنگار الجزیره تأکید کرده که گروه‌های معارض مسلح در جنوب سوریه از واکنش به توافق واشنگتن و روسیه سر باز زده‌اند.
 
آغاز آتش‌بس در جنوب غرب سوریه تا ساعاتی دیگر/ دفاع رئیس‌جمهور فرانسه از بشار اسد/ شکست جبهه النصره در حماه 
ژنرال هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن تأکید بر اینکه این توافق برای واشنگتن در اولویت قرار دارد اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان با شماری از سران کشورهای جهان در خصوص توافق ایجاد شده با روسیه گفت‌وگو کرده است.
 
به گفته مک مستر، ترامپ با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ترزا می نخست وزیر انگلیس و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این خصوص گفت‌وگو کرده است.
 
بر اساس این توافق قرار است در استان‌های سویداء، درعا و قنیطره و بخش‌هایی از جولان اشغالی آتش‌بس اعلام شود. این توافق خارج از چارچوب توافق‌های آستانه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است.
 
در بخش دیگری از مواضع دیپلماتیک نیز فضای سیاسی جهان شاهد چرخشی قابل توجه از سوی مقامات سیاسی فرانسه بود. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نشستی خبری در پایان نشست گروه 20 در هامبورگ گفت: این قابل قبول نیست که حل و فصل بحران سوریه در گرو رفتن بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور باشد.
 
وی گفت: درخواست تغییر رهبران کشورها، درخواستی غیرقابل قبول است. ما این کار را در لیبی انجام دادیم و دیدیم که بعد از پنج یا 10 سال شرایط این کشورها بدتر از قبل شد. ماکرون افزود: دیگر قابل قبول نیست که کناره‌گیری اسد از قدرت پیش‌شرط حل بحران سوریه باشد البته این به این معنا نیست که فرانسه همپیان بشار اسد است.
 
رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در جمع خبرنگاران گفته بود که هیچ جایگزین قانونی برای اسد نمی‌بیند و اسد دشمن ملت فرانسه و ملت سوریه نیست. این اظهارات در حالی از سوی رئیس‌جمهور جدید فرانسه بیان می‌شود که که پاریس در زمان ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند سوسیالیست، پیش قراول کشورهایی بود که خواهان کناره‌گیری اسد از قدرت هستند.
 
در زمینه تحولات میدانی، عملیات تروریست‌های تکفیری وابسته به جبهه النصره در استان حماه با واکنش نیروهای ارتش سوریه ناکام ماند.
 
آغاز آتش‌بس در جنوب غرب سوریه تا ساعاتی دیگر/ دفاع رئیس‌جمهور فرانسه از بشار اسد/ شکست جبهه النصره در حماه 
طبق اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های سوری، نیروهای ارتش این کشور در جریان درگیری با جبهه النصره شماری از آن‌ها را به هلاکت رساندند و تعدادی دیگر را زخمی کردند. این در حالی است که عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی علیه تروریست‌ها همچنان در دیگر نقاط این کشور به ویژه در استان‌های درعا و حمص ادامه دارد.
 
 انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها