یادداشت/ سیروس فتح اله

«مقاومت» حرف اول و آخر را در «میدان» می‌زند

نیروهای محور مقاومت باید با تمام قوا، توطئه‌های تروریست‌ها و حامیان آنها را شناسایی و در نطفه خفه کنند. حامیان تروریست‌های تکفیری نیز مجبور به اعتراف این موضوع هستند که مقاومت حرف اول و آخر را در میدان می‌زند.
کد خبر: ۲۴۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰ - 10July 2017

گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ سه سال پیش گروه تروریستی داعش با همکاری برخی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی تعدادی از شهرها و روستاهای عراق را به تسخیر خود در آورد؛ موصل یکی از این شهرها بود. مردم بی‌گناه موصل، که عمدتا از برادران اهل تسنن هستند، به مدت سه سال در شرایط دشواری زیر پرچم داعش که از دل تفکرات سلفی-وهابی درآمده است، زندگی می‌کردند.

بالاخره روز رهایی از یوغ داعش برای موصلی‌ها فرا رسید. هنگامی که شبکه خبری «المیادین» با قطع برنامه‌های خود و پخش سرود، آزادی موصل مهم‌ترین پایگاه تروریست‌های تکفیری داعش را اعلام کرد و حیدر العبادی هم یک روز بعد با حضور در موصل این پیروزی را به نیروهای مسلح حاضر تبریک گفت، کام مردم مقاوم منطقه شیرین شد.

با این وجود شکست سنگین داعش در موصل حادثه‌ای عظیم و روحیه‌بخش برای دمشق و متحدانش در مسیر مبارزه با این گروه نیز محسوب می‌شود. گزارش‌هایی در خصوص تایید و اثبات این ادعا مخابره می‌شود که خبر می‌دهد فروپاشی داعش در سوریه نیز نزدیک است و به زودی اخباری از نابودی و شکست این گروه تروریستی در مناطق تحت اشغال در سوریه نیز مخابره خواهد شد.

 «مقاومت» حرف اول و آخر را در «میدان» می‌زند

از سوی دیگر می‌توان گفت که شواهد نشان می‌دهند،‌ پیشروی‌های نیروهای مقاومت اسلامی، چه در سوریه و چه در عراق، باعث هراس و نگرانی آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها شده است؛ بر همین اساس آمریکا و متحدانش تمام تلاش خود را بر این متمرکز کرده‌اند که روند نابودی تروریست‌های تکفیری داعش و سایر تروریست‌ها در این دو کشور با کندی پیش برود؛ اما نیروهای عراقی و سوری با کمک متحدانشان و با تمام توان به مقابله با این گروهک‌های تروریستی می‌پردازند و اجازه نخواهند داد ریشه‌های تروریسم در این سرزمین‌ها باقی بماند.

همانطور که مشهود است، با گذشت بیش از 6 سال از شروع جنگ در سوریه، هنوز آمریکا و غربی‌ها با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از گروهک‌های تروریستی نتوانسته‌اند به اهداف و خواسته‌های خود در این کشور برسند؛ کشورهایی که از همان ابتدای بحران، به دنبال تغییر رژیم در سوریه بودند. حال شاید برخی از تحلیلگران بر این باور باشند که راهبرد آمریکا در قبال بحران سوریه مبنی بر براندازی حکومت بشار اسد نبود؛ چون این کشور نمی‌خواست سناریوی افغانستان، عراق و لیبی را در سوریه تکرار کند! ولی این روزها با همه تفاسیری که در مورد بحران سوریه نقل می‌شود، تحولات میدانی نشان می‌دهد که نه‌تنها آمریکایی‌ها بلکه سایر حامیان گروه‌های تروریستی نیز از استقامت و مقاومت نیروهای مقاومت اسلامی عاجز مانده‌‌اند و تروریست‌های مورد حمایت آنها روز‌به‌روز در حال از دست دادن مناطق تحت سیطره خود هستند. آن‌ها نتوانسته‌اند خواسته‌های اربابان خود را در این سرزمین‌ها محقق کنند.

در همین زمان، بحرانی که با محوریت قطر و عربستان در منطقه خلیج فارس ایجاد شده است نیز موازنه قدرت را به نفع سوریه و متحدانش رقم زده است.

روزنامه انگلیسی «میدل ایست آی» نیز در این خصوص نوشته است که ادامه نزاع شیوخ عرب موجب نگرانی معارضان سوری شده است. آنها نگران هستند که این بحران به تعمیق شکاف و تشدید اختلافات بین محور ضد سوری بیانجامد و مانع ادامه مبارزه و جنگ آنها علیه نظام سوریه شود.

با وجود اینکه گروه‌های تروریستی و برخی از شیوخ عرب تلاش کردند با بین‌المللی کردن بحران سوریه، بر نظام این کشور و بشار اسد فشار بیاورند و با «دیپلماسی و دلارهای نفتی» از کشورهای قدرتمندی چون فرانسه و آمریکا در سوریه حمایت کنند، اما ورود روس‌ها به بحران سوریه، مشاوره مستشاران ایرانی، ورود رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان و اختلاف منافع کشورهای قدرتمند و شیوخ عرب همه و همه موجب ناکامی محور ضد سوری در بحران این کشور شده است.

ناگفته نماند که در این میان، چرخش و تغییر موضع فرانسه در قبال بحران سوریه نیز قابل بررسی است؛ چرا که این تغییر موضع برخی از معادله‌ها را در منطقه بهم ریخته است. پاریس یکی از مهم‌ترین کشورهای حامی محور ضد سوریه است. این کشور قبل‌تر و در زمان فرانسوا اولاند، بر این موضوع تاکید داشت که بشار اسد باید از قدرت کنارگیری کند؛ این درحالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور جدید فرانسه، اخیرا اعتراف کرده است جایگزینی مشروع و قانونی برای بشار اسد سراغ ندارد. این نوع اظهارنظر، نشان‌دهنده تغییر معادلات سیاسی-نظامی‌ در پرونده سوریه است.

اتخاذ چنین مواضعی از سوی حامیان گروه‌های تروریستی، که تا دیروز بر طبل سرنگونی حکومت مشروع و قانونی بشار اسد می‌کوبیدند، به خوبی شکست آن‌ها را در تحولات منطقه و به صورت خاص در سوریه نشان می‌دهد. شاید آن‌ها به دنبال نقشه‌های جدیدی در منطقه باشند که ضرورت دارد نیروهای محور مقاومت، نسبت به این مسئله حساس و حیاتی هوشیار باشند و دستاوردهای بزرگی که یکی پس از دیگری برای آن‌ها رقم خورده است و می‌خورد و آن‌ها را به مرز پیروزی نهایی نزدیک می‌کند، حفظ کنند. این نیروها باید با تمام قوا، توطئه‌های دشمن را شناسایی و در نطفه خفه کنند. حامیان تروریست‌های تکفیری نیز مجبور به اعتراف این موضوع هستند که مقاومت حرف اول و آخر را در میدان می‌زند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها